• 1
  • 2
2013-10-29, 20:41
Medlem
Jag vet inte om jag postat detta i rätt del av forumet, om det är fel får mod gärna flytta denna.

Jag har rest utomlands ett tag och har då haft min adress hos mina föräldrar som skulle hålla koll på mina räkningar och inkassoräkningar under tiden. För ca 2 månader sedan bytade jag min adress till en vän jag flyttade till ett tag efter jag kommit till sverige igen.
Men glömde meddela alla bolagen så vissa räkningar har kommit till mina föräldrar.

Idag fick jag ett meddelande på facebook av min styvmamma om att jag fått brev av kronofogden om en utebliven betalning.

Denna fakturan har legat på inkasso ett tag och jag återupprättade en avbetalningsplan runt den 19e förra månaden, jag har vid två tillfällen frågat min styvmamma om posten om breven kommit, hon har sagt att ett brev kommit "det var då jag ringde ang avbetplan" efter detta har jag frågat en gång till om brev kommit, hon har sagt nej. Jag har fått en avbetplan hemskickad till dom den 24e förra månaden och nu en påminelse den 8/10 ett brev som hon ej ens öppnat till mig!

Nu sitter jag alltså med närmre 4000kr på kronofogden som ska vara inbetalad om 10 dagar annars får jag prick.
Jag mår pyton och känner att nu är hela mitt liv sabbat då jag studerar och har csn, och vill definitivt inte ha någon prick då jag bara har 2hands kontrakt på ett år.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, ligger detta helt på mitt ansvar? Jag är helt förtvivlad.
Citera
2013-10-29, 20:51
Medlem
SwAxXs avatar
Ring och förklara läget. Om du har problem att betala kan du säkert få lägga upp en avbetalningsplan. Men ring dit och förklara, de kanske har överseende. Vem vet.
Citera
2013-10-29, 21:03
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icvc
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, ligger detta helt på mitt ansvar?
100% JA. Det betyder inte att de på kronolle är helt hjärtlösa för det, men räkna med det.

Och du. Det är verkligen inte hela världen. Tro mig!
Citera
2013-10-29, 21:16
Medlem
TinyPoliss avatar
Nu är det här bara fakta och ingen moralkaka.
Om du beställt eftersändning av din post hade detta inte hänt.
Då det är du som varit försummlig så ligger hela ansvaret på dig. Din Mamma kan endast belastas om hon är din förmyndare.
Det finns alltid undantag då du som fakturamottagare går fri tex, om inkassobolaget missat att ändra din adress som du informerat dom om eller att posten slarvat med eftersändningen.
Försök få till en ny avbetalningsplan men se till att betala kronofogdens avgift för den kommer troligtvis ligga kvar hos fogden. Om inkasso är snälla så kan den avgiften betalas av inkasso och "bakas in" i totala skulden. Kronofogden beviljar mycket sällan, typ aldrig, avbetalningsplaner utan det blir en anmärkning samt att ärendet ligger för indrivning tills den dagen det är reglerat.

Hoppas allt ordnar till sig.
Citera
2013-10-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icvc
Jag vet inte om jag postat detta i rätt del av forumet, om det är fel får mod gärna flytta denna.

Jag har rest utomlands ett tag och har då haft min adress hos mina föräldrar som skulle hålla koll på mina räkningar och inkassoräkningar under tiden. För ca 2 månader sedan bytade jag min adress till en vän jag flyttade till ett tag efter jag kommit till sverige igen.
Men glömde meddela alla bolagen så vissa räkningar har kommit till mina föräldrar.

Idag fick jag ett meddelande på facebook av min styvmamma om att jag fått brev av kronofogden om en utebliven betalning.

Denna fakturan har legat på inkasso ett tag och jag återupprättade en avbetalningsplan runt den 19e förra månaden, jag har vid två tillfällen frågat min styvmamma om posten om breven kommit, hon har sagt att ett brev kommit "det var då jag ringde ang avbetplan" efter detta har jag frågat en gång till om brev kommit, hon har sagt nej. Jag har fått en avbetplan hemskickad till dom den 24e förra månaden och nu en påminelse den 8/10 ett brev som hon ej ens öppnat till mig!

Nu sitter jag alltså med närmre 4000kr på kronofogden som ska vara inbetalad om 10 dagar annars får jag prick.
Jag mår pyton och känner att nu är hela mitt liv sabbat då jag studerar och har csn, och vill definitivt inte ha någon prick då jag bara har 2hands kontrakt på ett år.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, ligger detta helt på mitt ansvar? Jag är helt förtvivlad.
1. Du har glömt betala räkningarna. Du var väl medveten om att räkningar ska betalas även när man har semester.

2. Du skulle ha folkbokfört dig på den adress du bor så kommer fakturorna till rätt adress.

3. Du har ju flera dagar på dig att fixa fram pengarna innan det händer något så det är ingen större fara.

4. Hade du gett pengar till föräldrarna så att de kunnat betala räkningarna? Eller är detta ett sätt för dem att visa att de inte tyckte du skulle åkt iväg?
Citera
2013-10-29, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Du har glömt betala räkningarna. Du var väl medveten om att räkningar ska betalas även när man har semester.

Jag har en hel del räkningar som jag väntat in till inkasso. Jag ringde ju och återupprättade en avbetplan men min pappas fru sa att hon ej fått fakturor.

2. Du skulle ha folkbokfört dig på den adress du bor så kommer fakturorna till rätt adress.
Det har jag gjort samma dag jag flyttade in till min vän.

3. Du har ju flera dagar på dig att fixa fram pengarna innan det händer något så det är ingen större fara.
4000 spänn är inte så lätt att fixa fram när man lever på csn.

4. Hade du gett pengar till föräldrarna så att de kunnat betala räkningarna? Eller är detta ett sätt för dem att visa att de inte tyckte du skulle åkt iväg?
Jag har betalt via min internetbank men fått ocr och referensnummer skrickat till mig från föräldrarna. Samt att jag väntade in några räkningar.
Antagligen, hon påstod att de inte var hennes ansvar men det var en räkning som inte kom till min folkbokf adress som jag ringde och skrev till henne om då hon hävda att de ej kommit brev, ett av dom har hon Tom öppnat och kollat på. Hon har inte ens hört av sig när jag ringt. Nu låtsas hon som ingenting och sade upp kontakten med mig för hon tyckte de var mitt ansvar. Men jag har ringt inkasso och frågat efter papperna och dom har sagt dom skickat. Har även ringt in min nya adress förra veckan men då var det redan försent tydligen.

Jag tror hon skiter i de på rent djävulskap efter som det har varit fnurror på tråden innan dom 10 år min pappa och hon vart gifta...
Citera
2013-10-29, 23:06
Medlem
Christopher.s avatar
Felet är ditt - skyll inte på dina föräldrar.

1. Gör adressändring
2. Betala fakturan

Hur det blir med din lägenhet är en annan fråga - inget du kan göra något åt nu.
Citera
2013-10-29, 23:07
Medlem
Du reser alltså när du redan har det knapert med pengar?
Citera
2013-10-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Du reser alltså när du redan har det knapert med pengar?

Jag hade planer på att flytta ned, sade upp min lgh och skulle starta ett nytt liv och hade jobb. Men så blev inte fallet.
Citera
2013-10-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Felet är ditt - skyll inte på dina föräldrar.

1. Gör adressändring
2. Betala fakturan

Hur det blir med din lägenhet är en annan fråga - inget du kan göra något åt nu.

Adressändring gjorde jag för ca två månader sedan på skatteverket.
Jag har lyckats låna ihop pengar men fattar fortfarande inte hur man kan göra så bara!

Men problem solved, räkningen betalas imorgon!
Citera
2013-10-30, 13:19
Medlem
Hej, känner till en bra inkassoblogg som kanske kan vara till din hjälp.

inkassoinfo.se eller testa datainspektionens hemsida och navigera dig till inkasso.

Mvh
Citera
2013-10-30, 13:45
Medlem
Själv hoppas jag på att du får en prick hos kronofogden och att det fullständigt fallerar ihop.
Det är idioter som dig som ska ha denna typ av behandling, idioter som fullständigt tror att man på fullast allvar kan lägga allt ansvar på någon annan och får man då personligen skit för det, ja då är det fortfarande någon annans fel och hela världen ska ha förståelse för detta.

Jävla pajas, väx upp!

Var man är alltid ansvarig för var och ens åtagande och engagemang!

Om nu du kan misstänka att din satmara till svärmor kan ställa till så mycket skit, varför inte bara lösa alla trådar innan du flytta iväg. Sen samtidigt, tänkte du flytta utomlands och fullständigt skita i allt här hemma i Sverige (åtagande och engagemang). Påminner om det paret man såg på lyxfällan med tatueringar från top till tå.

Aja, med ovan utspel hoppas jag att du absorberar några delar av vad jag skrivit, jag menar inget personligt, men vi har lite för mycket av detta beteende i vårt samhälle idag "ja-det-är-mitt-ansvar-men-inte-mitt-fel-tyck-synd-om-mig-hela-världen:- beteendet..."

4000 kr är inget att oroa sig över, ett extra jobb under några helger så är saken biff ju!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in