Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-10-29, 18:09
Medlem
Abalams avatar
En bekant med tennisarmbåge fick av sin läkare rådet att prova akupunktur. Som den skeptiker jag är så flinade jag mest och skakade på huvudet åt det rådet eftersom den erfarenhet jag har av det, inte gav någon effekt överhuvudtaget.

När min son var några veckor gammal så började han lida av kolik och i ren desperation så provade vi allt för att han skulle sluta ha ont i magen. Han skrek ändå dag och natt. Vi fick tipset att uppsöka en tant här i Stockholm som skulle vara "oh, så bra!" men efter 5 behandlingar, massor av nålstick och flera tusenlappar fattigare så uteblev effekten totalt. Förmodligen var han för liten för att förstå sig på placeboeffekten.´

Är det idag ett vedertaget och accepterat behandlingsätt i dagens sjukvård? För dom som känner skillnad efter en akupunkturbehandling - beror det på placeboeffekten eller tror ni det har en faktisk påverkan att bli akupunkterad?
Citera
2013-10-29, 18:18
Medlem
Eyedols avatar
Är inte insatt i akupunktur, men härstammar inte denna teknik från de östra delarna av världen? Asien/indien? Det baseras väl på att människan har Qi som cirkulerar i kroppen och att man kan på något sätt manipulera Qi-strömmen för att minska smärta.

Är som sagt inte insakt men det där med Qi och livskrafter har jag inget förtroende för, och därav inte akupunktur heller. Fast jag kanske har fel..
Citera
2013-10-29, 18:23
Medlem
Abalams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyedol
Är inte insatt i akupunktur, men härstammar inte denna teknik från de östra delarna av världen? Asien/indien? Det baseras väl på att människan har Qi som cirkulerar i kroppen och att man kan på något sätt manipulera Qi-strömmen för att minska smärta.

Är som sagt inte insakt men det där med Qi och livskrafter har jag inget förtroende för, och därav inte akupunktur heller. Fast jag kanske har fel..

Efter en snabb googling på Qi så ser jag att du har rätt, och det verkar ju flumma till det hela ännu mer.

Ger akupunktur samma effekt som en handpåläggning av pastor Runar? Hoppas någon annan som är inne på ämnet kan upplysa mig.
Citera
2013-10-29, 18:39
Medlem
Litenklens avatar
Det finns inga evidens på att akupunktur funkar bättre än placebo.
Om nån läst annorlunda så väntar den seriösa forskarvärlden........
Citera
2013-10-29, 19:09
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenklen
Det finns inga evidens på att akupunktur funkar bättre än placebo.
Om nån läst annorlunda så väntar den seriösa forskarvärlden........
Hur placebosticker man någon med nål..?
Citera
2013-10-29, 19:22
Medlem
RadikalFails avatar
Jag fick akupunktur via en sjukgymnast och min huvudvärk jag hade försvann.
Så jag säger att är det en vettig person med utbildning inom sjukvården som utför det så då funkar det. Men är det någon jäkla hippietomte som ska vara så bra så litar jag inte på dom och deras sk kunskap.
Citera
2013-10-29, 20:05
Medlem
Svårt att säga generellt faktiskt. Gick på några behandlingar för ett antal år sedan, hade besvärlig vårallergi, året efter kom det inte tillbaka, och har heller inte återkommit senare.
Så enligt min erfarenhet fungerade det, men jag får inte ihop varför, men det kan ju kvitta HUR, bara väldigt nöjd att slippa mina besvär!
Citera
2013-10-29, 20:11
Medlem
Glentensteins avatar
För två dagar sedan visade SVT ett inslag om en studie om akupunktur. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...bra-som-riktig

Hur stark placeboeffekt kan vara visades igår i Rapport, Aktuellt och Vetenskapens Värld. http://www.svtplay.se/video/1560180/del-28
Citera
2013-10-29, 21:38
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Hur placebosticker man någon med nål..?

Placebonålar...
En fjäder nål som gör lite ont men som försvinner in i skaftet utan att komma ner mer än nån mm...
Citera
2013-10-30, 18:25
Medlem
Abalams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glentenstein
För två dagar sedan visade SVT ett inslag om en studie om akupunktur. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...bra-som-riktig

Hur stark placeboeffekt kan vara visades igår i Rapport, Aktuellt och Vetenskapens Värld. http://www.svtplay.se/video/1560180/del-28

Mycket intressanta klipp som ger bra svar på de frågor jag har.

Kortfattat kan man alltså säga att akupunktur faktiskt fungerar om man förväntar sig att det ska lindra smärtan.

Däremot känns det jäkligt fel att då utföra akupunktur hos småbarn som varken tror eller förstår varför någon trycker in nålar i kroppen på en. Möjligtvis lurar det ungens föräldrar som helt plötsligt "uppfattar" att deras unge skriker lite mindre och har mindre ont när verkligheten är en helt annan och föräldrarna i dessa fall kanske inte söker vidare vård. Ungen har fortfarande ont men föräldrarna är nöjda.
Senast redigerad av Abalam 2013-10-30 kl. 18:40.
Citera
2013-12-13, 15:06
Medlem
Duramaters avatar
Det som oroar mig är att akupunktur används idag även av sjukgymnaster.
Citera
2013-12-14, 21:24
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abalam
Kortfattat kan man alltså säga att akupunktur faktiskt fungerar om man förväntar sig att det ska lindra smärtan.

Nja. Jag och flera bekanta har testat flera olika versioner och tekniker. Vissa fungera bättre oc andra sämre eller inte alls. Jag tror inte att det bara är placebo. Däremot är den positiva verkan överdriven. Acupunktur, i alla fall klassisk kinesusk sådan, fungerar för smärtlindring. Det är som att ta en smärtlindrande tablett typ treo eller panodil. Skillnaden är att tabletterna är mycket billigare. Det som kan vara en poäng med Acupunktur är att det är en lokal behandling. Exempelvis inflammationer kan enligt erfarenhet lindras bättre med den här metoden än med värktabletter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in