2013-10-29, 04:31
Medlem
Hej!
En tanke slog mig precis, att beställa från exempelvis monster energy och låtsas vara en butik för att få samma inköpspris som t.ex ICA.

Jag har hört att de säljer för mer än tre gånger så mycket än inköpspriset.
Är min idé helt korkad eller kan det fungera?
Citera
2013-10-29, 04:37
Medlem
Varfor latsas? Regga ett foretag och skapa din egen online-livs!
Citera
2013-10-29, 04:48
Medlem
8xxSeriess avatar
F-skatt underlättar nog om du ska kunna köpa det för grossistpris och utan moms.
Citera
2013-10-29, 04:54
Medlem
i-can-flys avatar
Eller så startar du up en affär själv så tjänar du pengar samtidigt som du köper billigt.
Citera
2013-10-29, 05:03
Medlem
Min bror har redan ett företag, men inom IT, kan man använda det företaget och låtsas att man är en butik?
Citera
2013-10-29, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midjet
Min bror har redan ett företag, men inom IT, kan man använda det företaget och låtsas att man är en butik?

Då får han ha det i sina papper som personalmat, så ja det går, min xfru hade floristfirma, vi tog in lite mat som "personalmat" men det får ju inte bli överdrivet då kommer skatteverket kolla det mer noga.
Be honom skriva in dig som typ prukorist så är du en del i företage utan att behöva få ut lön och då kan man hävda att två personer ska ha mat.

Obs, jag är knappast nån ekonom, säger bara det som funka för mig och min exfru.
Citera
2013-10-29, 08:57
Medlem
Olergikons avatar
Det stora problemet är väl att du måste köpa stora kvantiteter för att få bra pris. Vad gör du med den halva pallen energidryck som dagablastbilen dumpar utanför fin port halvåttaen tisdagmorgon? Börja med att skaffa ett Martin Ohlsson-kort eller liknande.
Citera
2013-10-29, 11:01
Medlem
TinyPoliss avatar
Ja den är korkad.
Du kan till att börja med inte få samma pris som en storköpare som ICA, sen det du hört att påslaget skulle vara 200% kan du glömma.
För det tredje kommer du inte kunna köpa direkt utan alla småhandlare blir hänvisade till en matvarugrossist.
Exempelvis:
http://www.snabbgross.se/Om-Axfood-Snabbgross/
Citera
2013-10-29, 12:52
Medlem
provocative77s avatar
Du behöver inte ens låtsas att du har en livsmedelsbutik.
En bekant till morsan jobbade på ett vanligt jobb och hade ett inaktivt företag.
En gång i veckan åkte han till Dagab i Linköping och handlade.
Vid ett tillfälle skulle vi ha en större bjudning och då lånade vi hans kort och handlade där.
Minns jag rätt så fanns det två priser på allt. Ett med och ett utan moms.

Samma sak gjorde vi inför jul. Den grossisten hette, Vansito. Finns inte kvar.
Då lånade vi ett företagskort på en riktigt stor firma, Hackefors porslin.

Nu vet inte jag riktigt hur det fungerar. Men jag skulle tro att morsans bekant fick skatta på sina inköp då han knappast kunde redovisa matinköpet till ett inaktivt företag. Men det är inget jag vet utan jag gissar bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in