• 1
  • 2
2013-10-28, 23:05
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Varför måste man använda IRC? Saknar den gamla chatten, var så mycket enklare och fler använde den.

Ett alternativ är att ni skapar delforum till exempelvis drogdelelen (och flera) där man kan skriva inlägg som inte räknas. Jag vet att laidback finns men det är inte samma sak.
Citera
2013-10-28, 23:11
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Varför måste man använda IRC? Saknar den gamla chatten, var så mycket enklare och fler använde den.

Ett alternativ är att ni skapar delforum till exempelvis drogdelelen (och flera) där man kan skriva inlägg som inte räknas. Jag vet att laidback finns men det är inte samma sak.
Jag saknar den också. Hatar irc, det är krångligt. Och tycker jag det så tycker nog en majoritet av de 800 000 medlemmarna det. Vilket förklarar bristen på aktivitet på ircen.
Citera
2013-10-28, 23:15
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jag saknar den också. Hatar irc, det är krångligt. Och tycker jag det så tycker nog en majoritet av de 800 000 medlemmarna det. Vilket förklarar bristen på aktivitet på ircen.
Kan bara instämma.Vet inte enst hur irc fungerar.Tror inte jag orkar sätta mig in i det heller.Misstänker även att det skulle minska chattinläggen i trådarna om det fanns en plats lättillgänglig där det var lätt att leka.
Citera
2013-10-28, 23:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Är det den gamla webchatten som fanns runt -05 ni saknar eller är det webinterfacet till irc ni menar?

IRC kan se bökigt ut vid en första anblick, men det är inte särskilt komplicerat och man vänjer sig snabbt.
Citera
2013-10-28, 23:41
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Är det den gamla webchatten som fanns runt -05 ni saknar eller är det webinterfacet till irc ni menar?

IRC kan se bökigt ut vid en första anblick, men det är inte särskilt komplicerat och man vänjer sig snabbt.
Varför inte likaväl ha en knapp som heter chat?Enkelt som fan och smidigt.Varför krångla till det med en massa trams?
Citera
2013-10-28, 23:48
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Varför inte likaväl ha en knapp som heter chat?Enkelt som fan och smidigt.Varför krångla till det med en massa trams?

Jag håller med om att den webbaserade varianten var jäkligt lätt och smidig. Ingen aning om varför den försvann, möjligtvis för att teknikernas fokus ligger på FB som diskussionsforum och inte chatt. IRC är lite bökigt men jag har för mig att det finns en bra guide någonstans.
Citera
2013-10-28, 23:51
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag håller med om att den webbaserade varianten var jäkligt lätt och smidig. Ingen aning om varför den försvann, möjligtvis för att teknikernas fokus ligger på FB som diskussionsforum och inte chatt. IRC är lite bökigt men jag har för mig att det finns en bra guide någonstans.
Den guiden borde absolut finnas i flashbacks faq eller åtminstonde väldigt lättillgänglig på forumet.
Citera
2013-10-29, 00:20
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:

Citat:

Har inga problem med IRC, men att inte ha en webbchat på Svea rikes största forum (?) är konstigt, och ännu konstigare när man de gång haft det tidigare. Menar ingen specifik, IRC-chatten fungerade ju också ok.
EDIT: Och jobbigt att ha ett extra program igång enbart för det.
Citera
2013-10-29, 01:02
Medlem
Imirons avatar
Det säger sig självt att betydligt färre personer kommer använda IRC/Chatten om man måste tanka ett program, följa några jävla instruktioner för att komma igång och dessutom starta programmet varenda gång man vill dilla lite. Det rensar ju bort en 99% av användarna. Folk är lata och dumma i huvudet.
Citera
2013-10-29, 01:38
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Har inga problem med IRC, men att inte ha en webbchat på Svea rikes största forum (?) är konstigt, och ännu konstigare när man de gång haft det tidigare. Menar ingen specifik, IRC-chatten fungerade ju också ok.
EDIT: Och jobbigt att ha ett extra program igång enbart för det.

Nu gissar jag bara men det kan ju ha att göra med att idag så kör folk andra browsers än Internet Explorer. Det är Opera, Chrome, Safari och fan vet vad. Alla uppdateras regelbundet till nya versioner. Bara IE kommer ju i nya versioner varje halvår eller så.

Att då underhålla en chattfunktion som ska fungera i alla dessa browsers och i alla versioner kan ju bli lätt tidsödande. Det är ju problem för webbsajter att synka de enklaste funktioner mellan alla dessa browsers.

Som sagt, en gissning men jag tror att det är anledningen.
Citera
2013-10-29, 01:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Nu gissar jag bara men det kan ju ha att göra med att idag så kör folk andra browsers än Internet Explorer. Det är Opera, Chrome, Safari och fan vet vad. Alla uppdateras regelbundet till nya versioner. Bara IE kommer ju i nya versioner varje halvår eller så.

Att då underhålla en chattfunktion som ska fungera i alla dessa browsers och i alla versioner kan ju bli lätt tidsödande. Det är ju problem för webbsajter att synka de enklaste funktioner mellan alla dessa browsers.

Som sagt, en gissning men jag tror att det är anledningen.

Den senaste webchatten var egentligen bara en webklient till irc. Efter nån serverkrasch verkade teknikerna inte tycka att det var värt att lägga jobb på att fixa den igen.
Som jag har förstått det så innebär flashbacks behov av säkerhet för användarnas anonymitet och sådant att det inte bara är att smälla upp en färdig lösning.
Citera
2013-10-29, 08:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Som jag har förstått det så innebär flashbacks behov av säkerhet för användarnas anonymitet och sådant att det inte bara är att smälla upp en färdig lösning.
Så är det. En egen irc-server med SSL är det bästa vi kan erbjuda. Det var som jag förstod alldeles för mycket underhåll med webchatten för att den skulle vara värd att ha kvar och det håller jag med om. Det var helt enkelt för få som använde den och dom allra flesta lyckades lära sig använda IRC.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in