• 1
  • 2
2013-10-28, 10:07
Medlem
positivitizers avatar
Skapar materia medvetande, eller skapar medvetande materia?

Kort kan man säga, är det medvetande som skapar verkligheten eller är det materia som skapar verkligheten?

En fakta som jag inte kan förneka är att alllting skapas 2 gånger, först som en ide eller en tanke och sedan som en fysisk manifestation.
Citera
2013-10-28, 10:41
Medlem
Om vi är rationella och faktiskt vill komma fram till ett svar - materia skapar medvetande.

Om vi vill vara lite smålöjliga och inte vill komma fram till ett svar, mena på att vi vi inte kan lära oss någonting och inte vill vara rationella - allt kanske är en illusion? (då skulle medvetande skapa materia).

Frågan är helt enkelt om vi ska vara rationella eller flummiga när vi diskuterar det här?
Senast redigerad av Daudodidi 2013-10-28 kl. 10:45.
Citera
2013-10-28, 10:49
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Om vi är rationella och faktiskt vill komma fram till ett svar - materia skapar medvetande.

Om vi vill vara lite smålöjliga och inte vill komma fram till ett svar, mena på att vi vi inte kan lära oss någonting och inte vill vara rationella - allt kanske är en illusion? (då skulle medvetande skapa materia).

Frågan är helt enkelt om vi ska vara rationella eller flummiga när vi diskuterar det här?

Jag tycker inte vi begränsar oss genom att säga att vi är löjliga eller rationella utan använder faktan vi har framför oss.

Ditt svar är materia skapar medvetande, kan du beskriva detta och hur du ser på saken, definiera gärna också vad du anser materia vara för något om du har möjlighet.
Citera
2013-10-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Jag tycker inte vi begränsar oss genom att säga att vi är löjliga eller rationella utan använder faktan vi har framför oss.
Hmm. Det kanske var lite förhastade slutsatser jag drog där. Sorry. Jag har hängt allt för mycket i amatörfilosofitrådarna

Du kanske faktiskt har jättebra belägg.

Jag förmodade att du syftade på den lite klyschiga idén om att vi och universum inte finns och att allt bara är en illusion. Om det inte var detta du syftade på så ber jag om ursäkt.

Citat:
Ditt svar är materia skapar medvetande, kan du beskriva detta och hur du ser på saken, definiera gärna också vad du anser materia vara för något om du har möjlighet.
Jag anser att medvetandet är ett resultat av materian i hjärnan (och signalerna däri), helt enkelt.

(Signalerna består inte nödvändigtvis av materia, men det är det närmsta det ena av dina två alternativ man kan komma eftersom du bara lät oss välja att mellan materia/medvetande).

Hur ser du på saken?
Citera
2013-10-28, 11:33
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Hmm. Det kanske var lite förhastade slutsatser jag drog där. Sorry. Jag har hängt allt för mycket i amatörfilosofitrådarna

Du kanske faktiskt har jättebra belägg.

Jag förmodade att du syftade på den lite klyschiga idén om att vi och universum inte finns och att allt bara är en illusion. Om det inte var detta du syftade på så ber jag om ursäkt.

Jag anser att medvetandet är ett resultat av materian i hjärnan (och signalerna däri), helt enkelt.

(Signalerna består inte nödvändigtvis av materia, men det är det närmsta det ena av dina två alternativ man kan komma eftersom du bara lät oss välja att mellan materia/medvetande).

Hur ser du på saken?

Ska försöka förklara saken detaljerat men ändå så förenklat som jag kan, nu är detta kanske inte faktamässigt korrekt, men jag beskriver på detta vis så det ska vara lättare att förstå.

Det finns något som kallas Placebo-effekten:

Citat:
Placeboeffekt (eller förväntanseffekt) är en sorts medicinsk behandling som går ut på att lura mottagaren genom att ge denne verkningslös medicin, för att bli av eller minska dennes sjukdom. Hos de individer som blir utsatta för placebobehandling finns det många som märker en avsevärd skillnad, vilket slutligen kan resultera i att inga ”riktiga” mediciner behöver användas. Det är just denna positiva effekt som kallas placeboeffekten.

Det finns alltså dokumenterade bevis på att man kan "lura" sig själv till att må bättre, alltså kan man rent ut sagt tala om för sig själv att må bättre och få dokumenterad "fysisk" förbättring i detta fall. Detta är ett bevis på att mina tankar kan påverka min fysiska hälsa (eller materia ) tycker jag i alla fall.

Nu säger jag inte att medvetande just "skapar" materia, men jag är redo att hävda att medvetandet kan påverka materia och eventuellt förändra...

tankar?
Senast redigerad av positivitizer 2013-10-28 kl. 11:38.
Citera
2013-10-28, 11:36
Medlem
Jag ser det som att medvetandet är ett program som kör på materiens hårdvara. Det är lätt att förväxla orsak och verkan i detta förhållande eftersom programmet endast kan förhålla sig till sin abstraktion av hårdvaran, dvs en bild av hårdvaran som egentligen är en del av programmet själv. På så vis verkar hårdvaran (abstraktionen) vara en effekt av programmet, och inte vice versa.
Citera
2013-10-28, 11:38
Medlem
Citat:
Det finns alltså dokumenterade bevis på att man kan "lura" sig själv till att må bättre, alltså kan man rent ut sagt tala om för sig själv att må bättre och få dokumenterad "fysisk" förbättring i detta fall. Detta är ett bevis på att mina tankar kan påverka min fysiska hälsa tycker jag i alla fall.
Att ditt medvetande kan påverka din kropp kan du också konstatera genom att röra fingrarna över tangentbordet. Det är inget kontroversiellt.
Citera
2013-10-28, 11:41
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitchblende
Att ditt medvetande kan påverka din kropp kan du också konstatera genom att röra fingrarna över tangentbordet. Det är inget kontroversiellt.

Jo men att kunna "tänka" sig själv till att må bra och få fysiska effekter på detta, du finner inget extraordinärt i det när man pratar om fysik och materia?
Citera
2013-10-28, 11:43
Medlem
adventualthorizons avatar
Tankar består också av partiklar.
Citera
2013-10-28, 11:45
Medlem
BEings avatar
Medvetande skapar materia. En atom är över 99, 9 % tomhet. Så allt vi tror är solitt är i själva verket en illusion. För mig är allt vi upplever med våra fem sinnen oändlig medvetenhet som skapar den verklighet vi lever i.
Citera
2013-10-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ska försöka förklara saken detaljerat men ändå så förenklat som jag kan, nu är detta kanske inte faktamässigt korrekt, men jag beskriver på detta vis så det ska vara lättare att förstå.

Det finns något som kallas Placebo-effekten:

Det finns alltså dokumenterade bevis på att man kan "lura" sig själv till att må bättre, alltså kan man rent ut sagt tala om för sig själv att må bättre och få dokumenterad "fysisk" förbättring i detta fall. Detta är ett bevis på att mina tankar kan påverka min fysiska hälsa (eller materia ) tycker jag i alla fall.

Nu säger jag inte att medvetande just "skapar" materia, men jag är redo att hävda att medvetandet kan påverka materia och eventuellt förändra...

tankar?
Nej, det där går inte riktigt ihop

Det är riktigt att placebo kan påverka ens välmående, men då handlar det snarare om hur kroppen arbetar. Ingen materia skapas. Jämför när du får medicin. Det påverkar ju också dit välmående. Blir slutsatsen då att medicin skapar materia?

Din kropp skapar inte materia. Den arbetar däremot med redan existerande materia. Psyket kan påverka hur kroppen arbetar med denna redan existerande materia.

Du kunde ha kommit med en bättre argumentation om du hänvisade till osäkerhetsprincipen inom kvantfysiken som vissa ibland gör. Då handlar det om ett simpelt missförstånd av osäkerhetsprincipen, men de bygger åtminstone sina antaganden på rationalitet som är ett helt riktigt antagande om det vore så att de inte hade missuppfattat och övertolkat ordet "observation"
Senast redigerad av Daudodidi 2013-10-28 kl. 12:00.
Citera
2013-10-28, 11:57
Medlem
Citat:
Jo men att kunna "tänka" sig själv till att må bra och få fysiska effekter på detta, du finner inget extraordinärt i det när man pratar om fysik och materia?
Frågan är helt medicinsk. Den säger inget om förhållandet mellan medvetande och materia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in