Citat:
Ursprungligen postat av
Daudodidi
Hmm. Det kanske var lite förhastade slutsatser jag drog där. Sorry. Jag har hängt allt för mycket i amatörfilosofitrådarna
Du kanske faktiskt har jättebra belägg.
Jag förmodade att du syftade på den lite klyschiga idén om att vi och universum inte finns och att allt bara är en illusion. Om det inte var detta du syftade på så ber jag om ursäkt.
Jag anser att medvetandet är ett resultat av materian i hjärnan (och signalerna däri), helt enkelt.
(Signalerna består inte nödvändigtvis av materia, men det är det närmsta det ena av dina två alternativ man kan komma eftersom du bara lät oss välja att mellan materia/medvetande).
Hur ser du på saken?
Ska försöka förklara saken detaljerat men ändå så förenklat som jag kan, nu är detta kanske inte faktamässigt korrekt, men jag beskriver på detta vis så det ska vara lättare att förstå.
Det finns något som kallas Placebo-effekten:
Citat:
Placeboeffekt (eller förväntanseffekt) är en sorts medicinsk behandling som går ut på att lura mottagaren genom att ge denne verkningslös medicin, för att bli av eller minska dennes sjukdom. Hos de individer som blir utsatta för placebobehandling finns det många som märker en avsevärd skillnad, vilket slutligen kan resultera i att inga ”riktiga” mediciner behöver användas. Det är just denna positiva effekt som kallas placeboeffekten.
Det finns alltså dokumenterade bevis på att man kan "lura" sig själv till att må bättre, alltså kan man rent ut sagt tala om för sig själv att må bättre och få dokumenterad "fysisk" förbättring i detta fall. Detta är ett bevis på att mina tankar kan påverka min fysiska hälsa (eller materia ) tycker jag i alla fall.
Nu säger jag inte att medvetande just "skapar" materia, men jag är redo att hävda att medvetandet kan påverka materia och eventuellt förändra...
tankar?