2013-10-29, 08:57
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Du når inte botten.. tillslut är tyngden lättare än vattet och den stannar upp och flyterpå en viss nivå. går om du har en 100kg tyngd liten som en fotboll kanske men. men slänger du tex ner en sten kommer den inte nå botten
Men vad talar du om? Kolla följande länk och be sedan om ursäkt för att du hade fel.
http://www.windows2universe.org/earth/Water/density.html
Citera
2013-10-29, 09:21
Medlem
Kluffs avatar
Intressant (och stundtals idiotisk) tråd!

Om man i teorin hade en farkost med riktigt tjocka väggar, säg två-tre meter stål, skulle den ha klarat det vansinniga trycket på bottnen? Då skulle ju en dykare åtminstone ha kommit ner till bottnen vid liv, men antagligen inte upp igen. Jag tänker mig en stor hermetiskt förseglad klump som dumpas i havet .

Spelar den geometriska formen någon roll vid extremt tryck? Naturens mest effektiva geometriska form är ju hexagonen - kolla t.ex. på bikupan. Om flera såpbubblor sammankopplas blir såpbubblan i mitten i formen av en hexagon, så någon mening måste ju den formen ha. Skulle då en hexagonal farkost klara trycket bättre än någon annan geometrisk form? Eller att den är uppbyggd av hexagonala klossar (på något sätt) så att det blir som en sådan där välvd romersk bro - ju högre tryck/påfrestning desto starkare bro.
Senast redigerad av Kluff 2013-10-29 kl. 09:26.
Citera
2013-10-29, 09:27
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff

Om man i teorin hade en farkost med riktigt tjocka väggar, säg två-tre meter stål, skulle den ha klarat det vansinniga trycket på bottnen? Då skulle ju en dykare åtminstone ha kommit ner till bottnen vid liv, men antagligen inte upp igen. Jag tänker mig en stor hermetiskt förseglad sfärisk klump som dumpas i havet .

Spelar den geometriska formen någon roll vid extremt tryck? Naturens mest effektiva geometriska form är ju hexagonen - kolla t.ex. på bikupan. Om flera såpbubblor sammankopplas blir såpbubblan i mitten i formen av en hexagon. Skulle då en hexagonal farkost klara trycket bättre än någon annan geometrisk form?

Vi var nere på botten med farkosten Bathyscaphe Trieste redan 1960, på ca. 11000 meters djup. Som djupast blir Mariana Trench ca. 12000 meter har jag för mig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mariana_Trench#Descents

Undrar hur dom navigerade förbi det flytande stenskiktet.
Senast redigerad av Klaus Kinski 2013-10-29 kl. 09:31.
Citera
2013-10-29, 09:27
Medlem
Carelesss avatar
Saker som absolut inte har med tråden att göra:
  • Om människan överlever.
  • Om vissa medlemmar är idioter.
  • Om tråden är rolig.
/Mod
Citera
2013-10-29, 09:36
Medlem
JohnCoffey-dks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff

Om man i teorin hade en farkost med riktigt tjocka väggar, säg två-tre meter stål, skulle den ha klarat det vansinniga trycket på bottnen? Då skulle ju en dykare åtminstone ha kommit ner till bottnen vid liv, men antagligen inte upp igen. Jag tänker mig en stor hermetiskt förseglad klump som dumpas i havet .

Spelar den geometriska formen någon roll vid extremt tryck? Naturens mest effektiva geometriska form är ju hexagonen - kolla t.ex. på bikupan. Om flera såpbubblor sammankopplas blir såpbubblan i mitten i formen av en hexagon, så någon mening måste ju den formen ha. Skulle då en hexagonal farkost klara trycket bättre än någon annan geometrisk form? Eller att den är uppbyggd av hexagonala klossar (på något sätt) så att det blir som en sådan där välvd romersk bro - ju högre tryck/påfrestning desto starkare bro.

Kugle formen er den absolut stærkeste form
Senast redigerad av JohnCoffey-dk 2013-10-29 kl. 09:38.
Citera
2013-10-29, 09:56
Medlem
JohnCoffey-dks avatar
Jo du vil nå bunden med den rigtige tyngd. Det er massefylden på din krop der afgør hvor stor en tyngd du skal have. Eftersom vand ikke kan komprimeres har det samme massefylde på bunden af marianergraven som ved havoverfladen, med den lille variant som ændringer i saltindholdet medfører.
Kommer du den første meter ned går resten af sig selv.
Citera
2013-10-29, 10:03
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.S.G
trycket kommer vara 1092 kg per cm2 överallt så allt krossas. våra lungor och lungblåsorna (kapillärerna) allt viker sig och trycks ihop, organ ben skalle tänder allt krossas imploderar.

Det tog tid men du bytte i alla fall explodera mot implodera till sist
Citera
2013-10-29, 10:16
Medlem
BigMojos avatar
100kg tar en elefant till bottnen för helvete. 10kg hade räckt för TS. Hur djupt det är spelar ingen roll.
Citera
2013-10-29, 10:27
Medlem
FatOldSuns avatar
För att vara ett forum om bland annat fysik så blir jag väldigt besviken.
Klart djuphavslevande djur är anpassade för högre tryck. Ni som påstår att man inte imploderar har fel. Man har inte bara luft/tomrum i lungorna, vi har det överallt. Det enda i kroppen som inte påverkas är vätskan. Så ja man kommer att implodera av det enorma trycket långt innan man når botten.

Av alla här så verkar SSG ha mer vett i skallen än alla ni andra tillsammans.
Citera
2013-10-29, 10:33
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDestroy
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår frågan. Varför skulle den INTE nå botten? Cirklulerar det någon sorts teori om att stenar förvandlas till luftballonger vid ett visst djup, eller vad menas? Jag erkänner gärna att jag inte kan tillräckligt om sådant här, men varför skulle ett objekt med tillräcklig densitet för att sjunka i vatten plötsligt sluta sjunka efter ett visst djup?

Teorin var väl att personen till slut dör och gasbildnar i kroppen skulle kunna göra ekipagets sammanlagda densitet lägre än vatten. Inte en särskilt trovärdig teori kanske, men jag är alldeles för okunnig för att med säkerhet kunna utesluta den.
Citera
2013-10-29, 10:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatOldSun
Klart djuphavslevande djur är anpassade för högre tryck. Ni som påstår att man inte imploderar har fel. Man har inte bara luft/tomrum i lungorna, vi har det överallt. Det enda i kroppen som inte påverkas är vätskan. Så ja man kommer att implodera av det enorma trycket långt innan man når botten.

Du får nog ta dig an besväret att läsa tråden innan du skäller ut alla... Ingen har påstått att kroppen inte till viss del kommer att komprimeras - dock blir det relativt obetydligt tack vara att större hålrum i kroppen fylls med vätska under nedstigningen. Det SSG påstår är att trycket är så enormt att kroppen kommer finfördelas i atomer - håller du med om det också?
Citera
2013-10-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatOldSun

Du och ssg har nog inte förstått själva frågan. Ner kommer kroppen. I vilket skick är oviktigt. Även om kroppen skulle implodera på vägen så kommer gravitationen att dra den till botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in