2013-10-28, 22:58
Medlem
leathur_ls avatar
HAHAHA!
Det här är den bästa tråden jag läst på MYCKET länge. Favoriten är ju helt klart när S.S.G postar en kopierad text, som direkt motsäger allt han själv hävdar.

Citat:
Så länge djuren består av enbart vatten och fasta ämnen blir det inga mekaniska problem. Vatten, liksom andra vätskor och fasta ämnen, är i det närmaste omöjliga att komprimera (trycka ihop) vid höga tryck.

Först tänkte jag "Ahh, äntligen har han fattat". Sedan insåg jag att han bara hade klippt texten rakt av.

Vill bara klargöra en sak egentligen: Jag tror alla är överens om att trycket skulle döda en människa. Vad "de lärde tvistar om" är hur mycket skada kroppen (liket) skulle ta. Och i ärlighetens namn så vet vi nog alla vilka i denna tråden som har koll och vem som inte har det.

Och S.S.G. ditt PADI-certifikat gör dig (uppenbarligen) inte till expert på fysik...
Senast redigerad av leathur_l 2013-10-28 kl. 23:00.
Citera
2013-10-28, 23:04
Medlem
JohnnyDestroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om du hade någon som helst ärlighet i kroppen så hade du tagit med svaret på frågan innan också när du kopierade rätt av från http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Temp1.html
Där står att läsa: Hur klarar de djur som lever på havets botten trycket där?
I djuphavet är trycket flera hundra gånger högre än det är i luften nära havsytan där vi bor. Man skulle kunna tro att djuren i djuphavet krossades till mos av trycket, men så är det inte. Djuren består nämligen (precis som vi människor) till största delen av vatten och vätskor pressas inte ihop särskilt mycket när trycket ökar. Om du har en ballong fylld med luft kan du pressa ihop den så att dess volym minskar, men det kan du inte göra med en ballong som är fylld med vatten.

Notera gärna att de skriver (precis som vi människor)....
Visst, vår metabolism havererar, men vi varken explo- eller imploderar till atomer...

Haha! Ja, det var ju ganska uppenbart att när snubben som genom hela tråden lidit av grav dyslexi plötsligt börjar använda begriplig svenska, så lär han ha varit framme med saxen. Men det är helt underbart att någon tog sig tid att leta reda på orginalartikeln.

Det största snedsteget som verkar ske i skallen på S.S.G. är att han gång på gång utgår ifrån att kroppens oförmåga att överleva ett sådant tryck per automatik också innebär att kroppen pulveriseras genom en spektakulär explosion. Även om vi antar att han egentligen menar implosion, så är det såklart rent nonsens. Det finns inga belägg för att någon sorts vattenlevande Michael Bay simmar omkring i havsdjupen och spränger saker i luften på måfå.

Bröstkorgen lär stå för den största visuella förändringen, då lungorna består av väldigt porös vävnad även efter att de tömts på luft, men något mer spektakulärt än brutna revben och en något plattare bröstkorg lär man inte få se. Som andra redan påpekat så kommer vattentrycket att pressa in vatten i alla större håligheter och blåsor som finns i kroppen och resterande vävnad är helt enkelt inte särskilt komprimerbar.

De som vet mer får gärna rätta min gissning här, men vävnad som inte är porös nog för att fyllas med vatten (och därmed tryckutjämnas) är heller inte porös nog för att kompresseras nämnvärt av vattentrycket?
Citera
2013-10-28, 23:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuppenGusav
Intressant läsning . Lite offtopic kanske men finns det några bilder/film som är tagna där nerifrån? Skulle vara intressant att se hur miljön ser ut. Har för mig att jag såg på ett avsnitt med Mythbusters som handlade om vad som händer vid något fel på trycket i en gammal dykardräkt. Tydligen så imploderade hela dräkten, dvs ''järnhuvan'' krossade hela skallbenet på dockan som användes i testet. Nu säger jag inte att jag har någon vidare kunskap om detta men vad beror det på?

Vid vidare eftertanke så har det nog inte någon relevans i er diskussion då det förmodligen skedde pga att det bildades ett vakuum i dykardräkten och på så vis mosade dockan i testet.
Jag hittar inte mycket från James Camerons dykning, i det här inslaget ser man bara några sekunder film från botten: http://www.youtube.com/watch?v=FGzaUiutuRk Han är kanske hård med copyrighten så han inte tillåter så mycket på Youtube utan vill sälja filmen till TV-bolag istället.

Här kan man skymta lite ifrån den förra dykningen, drygt 50 år före Camerons: http://www.youtube.com/watch?v=W2qdlYkl2HY&feature=player_detailpage#t=84 0

Mythbusteravsnittet med den simulerade dekomprimeringen av en tungdykarhjälm är helt irrelevant för denna tråd, fast det var något geni som länkade till den ändå nyss... Där var grejen att man har en mjuk dräkt men en stel hjälm. Luft kommer via en slang från ytan. Lossnar slangen i överänden eller kompressorn uppe i båten pajar så blir det atmosfärstryck i slangen och ända ner till hjälmen. Atmosfärstryck i hjälmen och vattnets tryck på kroppen pressar upp kroppen i hjälmen. Djävligt äckligt men alltså helt orelaterat till om även hjälmen hade hållit omgivande vattentryck.
Senast redigerad av skunkjobb 2013-10-28 kl. 23:30.
Citera
2013-10-28, 23:24
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDestroy
Bröstkorgen lär stå för den största visuella förändringen, då lungorna består av väldigt porös vävnad även efter att de tömts på luft, men något mer spektakulärt än brutna revben och en något plattare bröstkorg lär man inte få se. Som andra redan påpekat så kommer vattentrycket att pressa in vatten i alla större håligheter och blåsor som finns i kroppen och resterande vävnad är helt enkelt inte särskilt komprimerbar.

De som vet mer får gärna rätta min gissning här, men vävnad som inte är porös nog för att fyllas med vatten (och därmed tryckutjämnas) är heller inte porös nog för att kompresseras nämnvärt av vattentrycket?

Sannolikt inte. Det största problemet är ju andningssystemet, men också bihålor och örongångar.

Man forskar ju en del kring s.k. liquid breathing. Även om det finns fungerande vätska man kan "andas", som finns demonstrerat i filmen "The Abyss", (Råttan utsätts faktiskt på riktigt för den vätskan), så är tekniken långt ifrån färdig att användas skarpt. Det största problemet tycks vara koldioxid, som blir svårare och svårare att ge ifrån sig med högre tryck, snarare än syretillförseln.
(Dessutom är det mycket jobbigt att andas vätska, även en vältränad person klarar sannolikt inte av det mer än ett par minuter)

Men teoretiskt så skulle man nog kunna dyka riktigt, riktigt djupt med en sådan lösning.

Engelska wikipedia har en kort artikel på ämnet.

Edit: Apropå James Cameron då, eftersom han nämnts flitigt i tråden och "The Abyss" är hans skapelse.
Senast redigerad av dumboear 2013-10-28 kl. 23:26.
Citera
2013-10-28, 23:24
Medlem
quincys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
2. för att deras kroppar är gjorda för trycket. tar du upp en sådan fisk upp hit så exploderar den (motsatsen till att implodera, som vi gör där).
Nej, dom skulle inte explodera, så länge dom inte består av något tillräckligt komprimerat material eller gas. Av precis samma anledning skulle inte heller vi explodera i rymdens vakum och troligen inte heller implodera till mos vid havets botten, mer än att gasfyllda områden så som lungor och inneröra skulle kollapsa.

Kroppen är förvånansvärt svår att komprimera och ett jämnt tryck runt om är _inte_ alls samma sak som att bli krossad mellan två ytor. Jag vet att ni har jäkligt svårt att lyssna på oss, men försök ändå förstå vad den meningen innebär...

Ni som envist och bombsäkert påpekar att man skulle explodera/implodera där nere är ju så ignoranta så man blir mörkrädd. Har ni nått annat underlag än ert "bonnförnuft" att mänsklig vävnad skulle kunna komprimeras av det trycket och mosas?

Här är ett trovärdigt och grundligt svar från en fysiker:
http://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=2266

Citat:
Ursprungligen postat av S.S.G
människan krossas utav trycket, det borde räcka som bevis godnatt.
edit: denna tråd var mer skrämmande än rolig för mig, hoppas du är ett troll S.S.G.
Senast redigerad av quincy 2013-10-28 kl. 23:35.
Citera
2013-10-28, 23:46
Medlem
paperfaces avatar
http://www.youtube.com/watch?v=O94_pm56CIQ

OnT: Efter att ha läst diverse inlägg så verkar det då som att TS skulle kunna nå botten?
Känns som att det har driftat iväg lite här

Efter all snack om explosion och implosion så undrar jag då skulle stenen som eventuellt sitter i TS snöre implodera?

S.S.G. Du verkar ju ha koll på vad som imploderar, vad sker med eden eventuella stenen?
Citera
2013-10-28, 23:56
Medlem
Citat:
http://illvet.se/fraga-oss/hur-klarar-fiskar-i-djuphavet-det-hoega-trycket

Vid 1000 meters djup uppträder några evolutionära utmaningar, då det från och med detta djup är absolut mörkt, och trycket från vattenmassorna är enormt. Eftersom luft är lättare att pressa ihop än vatten, kommer en människa som beger sig djupt ned att få sin bröstkorg hoptryckt, då luften i lungorna får svårare att stå emot vattnets tryck.

Lider du av Dissociativ identitetsstörning? Först hävdar då att kroppen imploderar och sedan att den ska explodera? Du återkommer även och motsäger dig själv i flera inlägg som att du för en disskusion med dig själv. vad händer manen? Hur står det till?

Nåja cellerna i kroppen kanske möjligtvis exploderar av Osmosen på detta djup av allt vatten som kommer in när man drunknar osv, vad vet jag.
Citera
2013-10-29, 00:01
Medlem
BillyPutts avatar
Citat:
http://illvet.se/fraga-oss/hur-klarar-fiskar-i-djuphavet-det-hoega-trycket

Vid 1000 meters djup uppträder några evolutionära utmaningar, då det från och med detta djup är absolut mörkt, och trycket från vattenmassorna är enormt. Eftersom luft är lättare att pressa ihop än vatten, kommer en människa som beger sig djupt ned att få sin bröstkorg hoptryckt, då luften i lungorna får svårare att stå emot vattnets tryck.

Du måste ju va kraftigt efterbliven. Hur skall du ha det? Du skriver ju här att kroppen pulveriseras och försvinner i atomer. Man både imploderar och exploderar oxå enligt dig.

Vilken jubelidiot du e!
Citera
2013-10-29, 00:27
Medlem
Ripzehs avatar
Citat:
du kommer ej ner för kroppen imploderar på vägen ner trycket är på 11,911 m 11,912 bar
11,912 kg per cm3
1 bar på ytan
1m 2 bar
10m 11 bar
100m 101 bar
1000m 1001 bar
10000m 10001 bar
Du menar väl 10m = 2 bar?
Du skulle komma ner till botten ja, men därför frågan inte handlar om ifall du kommer ner på botten levande så.
Citera
2013-10-29, 00:58
Medlem
SmokeOns avatar
Har någon gett svar på TS fråga än? Skulle kroppen nå botten eller inte?

Har alltid tänkt att det vore det grymmaste sättet att jävlas med en vampyr eller annan odödlig varelse, just att bakbinda den och fästa en enorm tyngd för att sen sänka ner den i marianergraven så den får ligga på botten och typ ha satans ont tills jorden mer eller mindre går under.
Citera
2013-10-29, 01:04
Medlem
JohnnyDestroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Har någon gett svar på TS fråga än? Skulle kroppen nå botten eller inte?

Har alltid tänkt att det vore det grymmaste sättet att jävlas med en vampyr eller annan odödlig varelse, just att bakbinda den och fästa en enorm tyngd för att sen sänka ner den i marianergraven så den får ligga på botten och typ ha satans ont tills jorden mer eller mindre går under.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår frågan. Varför skulle den INTE nå botten? Cirklulerar det någon sorts teori om att stenar förvandlas till luftballonger vid ett visst djup, eller vad menas? Jag erkänner gärna att jag inte kan tillräckligt om sådant här, men varför skulle ett objekt med tillräcklig densitet för att sjunka i vatten plötsligt sluta sjunka efter ett visst djup?
Citera
2013-10-29, 01:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Sannolikt inte. Det största problemet är ju andningssystemet, men också bihålor och örongångar.

Trumhinnorna poppar nog redan på 15-20m djup. Därefter har du tryckutjämnat både örongångar och bihålor. Samma sak med lungorna, vatten strömmar in genom öron, näsa och mun.

Jag tror inte ens bröstkorgen trycks ihop nämnvärt eftersom hela håligheten snabbt fylls med vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in