2013-10-29, 01:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Testar här..

Om jag sätter fast mig i en sten som väger 100 kg och släpps ner i Marianergraven, kommer jag komma ner till botten till slut?
Med några enkla antaganden kan vi räkna ut det. Först och främst, vad är kroppens densitet? Det skiljer sig givetvis en smula människa till människa, men Wikipedia ger oss 1,06kg/dm3. Vatten vid 4 grader (dess maxdensitet) är 1,0kg/dm3. Så även utan en sten (densitet cirka 2,5kg/dm3 men påverkar givetvis beroende på sort) som tyngd skulle vi sjunka ända ner till botten. Nu finns det ju salt löst i världshaven så det påverkar ju också en smula. Däremot kommer vattnets densitet aldrig bli mycket högre än just 1,0kg/dm3. Törs inte säga exakt vad som gäller på 11 000 meters djup, men en kvalificerad gissning är en densitet på max 1,05kg/dm3, dvs en högst marginell skillnad.

Hur kan vi då simma - jo, genom att andas in. Alla som någonsin badat vet att om man andas ut ordentligt så sjunker man ner till botten utan att behöva ta några simtag. Men andetaget ökar vår volym tillräckligt för att kroppens densitet ska bli mindre än det omgivande vattnets.

Kan även nämna att jag testat hur mycket flytkapacitet som lungorna ger, hängde på mig enkilosvikter en i taget. Tror det var 2 eller 3 kg som jag kunde flyta med, men mer än så så sjönk jag. En sten på hundra kg skulle alltså vara mer än tillräckligt för att vi skulle sjunka hela vägen till botten.
Citera
2013-10-29, 01:31
Medlem
hakro807s avatar
I övrigt måste jag säga att denna tråd var komik på hög nivå, S.G.S. har gett mig fler skratt än de senaste 2-3 komedierna som jag sett.

Det är givetvis en intressant fråga exakt vad som skulle hända med en människokropp vid de djupen, men däremot vet jag till 100 procent att den inte skulle pulvriseras eller explodera.

Som andra redan sagt så skulle utan tvivel lungorna krossas om man inte väldigt försiktigt låter dem fyllas med vatten i samband med nedstigningen. Öronen skulle snabbt gå sönder. Men vad skulle hända med huvudet, skulle det helt enkelt krossas av tryckskillnaden? Förmodligen. Lårbenet? Mycket luft, men också en väldigt stabil struktur. Biceps? Förmodligen skulle man knappt se någon skillnad alls utom under mikroskop. Tarmar? Mycket gas, men också mjuk vävnad som kan anpassa sig till trycket.
Citera
2013-10-29, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.S.G
du kommer ej ner för kroppen imploderar på vägen ner trycket är på 11,911 m 11,912 bar
11,912 kg per cm3
1 bar på ytan
1m 2 bar
10m 11 bar
100m 101 bar
1000m 1001 bar
10000m 10001 bar
Vartfan lärde du dig det där? Jag har knappt grundskola (saknar hela åk 7) och jag vet att det höjs med 1 bar var 10e meter.
Citera
2013-10-29, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.S.G

Har en fråga till dig. Om nu ben, vävnad och dylikt pulveriseras när det utsätts för sådant högt tryck. Gäller samma sak för t.ex. stenar? Om jag kastar ner en sten, kommer den pulveriseras?
Citera
2013-10-29, 02:06
Medlem
Ripzehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHSspelaren
Har en fråga till dig. Om nu ben, vävnad och dylikt pulveriseras när det utsätts för sådant högt tryck. Gäller samma sak för t.ex. stenar? Om jag kastar ner en sten, kommer den pulveriseras?
Det finns nog inte så mycket hålrum i stenarna, så nej.
Citera
2013-10-29, 04:55
Bannlyst
HAHA vilket stolpskott den där S.S.G verkar vara.
Upplöses i atomer och exploderar. Herregud..

Kroppen lär väl inte kunna få luft då trycket kommer göra det omöjligt att andas, när de når botten är du lagom död.

Fiskarna som lever på flera tusen meters djup har väl bara starkt skelett som gör att de fortfarande kan andas?

edit: Här är fiskarna som skulle exploderat om man tog upp dem till ytan.. Hoppas inte talibanerna får tag i dem.http://www.youtube.com/watch?v=v5DG5Eup9ss
Senast redigerad av Helsingborg2 2013-10-29 kl. 05:10.
Citera
2013-10-29, 05:32
Medlem
Du når inte botten.. tillslut är tyngden lättare än vattet och den stannar upp och flyterpå en viss nivå. går om du har en 100kg tyngd liten som en fotboll kanske men. men slänger du tex ner en sten kommer den inte nå botten
Citera
2013-10-29, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Du når inte botten.. tillslut är tyngden lättare än vattet och den stannar upp och flyterpå en viss nivå. går om du har en 100kg tyngd liten som en fotboll kanske men. men slänger du tex ner en sten kommer den inte nå botten
Exakt och det är därför vi har ett skikt sten runt 10000 meter ner ungefär som Asteroidbältet eller Saturnus ringar.
Citera
2013-10-29, 07:09
Medlem
72mms avatar
Citat:
Haha, är du månne bror till SSG? När jag gick i plugget var rimlighetsbedömningar viktigt, har de slutat med det?
Citera
2013-10-29, 07:19
Medlem
wohknowss avatar
Allting beror väl på i stort hur mycket du som människa också väger. Tyngden du har kring din fot måste ju ändå vara så pass tung att den faktiskt drar ner dig också....

Sedan skulle jag kunna tänka mig att du på vägen ner i graven säkert kommer att förstöras av trycket som finns därnere / på vägen ner. Det är ändå ett djup på 11.000 meter vi snackar här.
Citera
2013-10-29, 07:57
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av puangsawan
Exakt och det är därför vi har ett skikt sten runt 10000 meter ner ungefär som Asteroidbältet eller Saturnus ringar.

Och eftersom jordens dragningskraft inverkar på havsbotten men inte på de flytande stenarna har de bottenlevande fiskarna tak över huvudet. Det var därför de överlevde stormen Simone.
Citera
2013-10-29, 08:24
Medlem
PuffTheDragons avatar
Av någon anledning får den här diskussionen mig att tänka på den här.
- "What also floats?"
- "Very tiny rocks!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in