Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenRovskagg
Testar här..
Om jag sätter fast mig i en sten som väger 100 kg och släpps ner i Marianergraven, kommer jag komma ner till botten till slut?
Med några enkla antaganden kan vi räkna ut det. Först och främst, vad är kroppens densitet? Det skiljer sig givetvis en smula människa till människa, men Wikipedia ger oss 1,06kg/dm3. Vatten vid 4 grader (dess maxdensitet) är 1,0kg/dm3. Så även utan en sten (densitet cirka 2,5kg/dm3 men påverkar givetvis beroende på sort) som tyngd skulle vi sjunka ända ner till botten. Nu finns det ju salt löst i världshaven så det påverkar ju också en smula. Däremot kommer vattnets densitet aldrig bli mycket högre än just 1,0kg/dm3. Törs inte säga exakt vad som gäller på 11 000 meters djup, men en kvalificerad gissning är en densitet på max 1,05kg/dm3, dvs en högst marginell skillnad.
Hur kan vi då simma - jo, genom att andas in. Alla som någonsin badat vet att om man andas ut ordentligt så sjunker man ner till botten utan att behöva ta några simtag. Men andetaget ökar vår volym tillräckligt för att kroppens densitet ska bli mindre än det omgivande vattnets.
Kan även nämna att jag testat hur mycket flytkapacitet som lungorna ger, hängde på mig enkilosvikter en i taget. Tror det var 2 eller 3 kg som jag kunde flyta med, men mer än så så sjönk jag. En sten på hundra kg skulle alltså vara mer än tillräckligt för att vi skulle sjunka hela vägen till botten.