2013-10-29, 11:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatOldSun
För att vara ett forum om bland annat fysik så blir jag väldigt besviken.
Klart djuphavslevande djur är anpassade för högre tryck. Ni som påstår att man inte imploderar har fel. Man har inte bara luft/tomrum i lungorna, vi har det överallt. Det enda i kroppen som inte påverkas är vätskan. Så ja man kommer att implodera av det enorma trycket långt innan man når botten.

Av alla här så verkar SSG ha mer vett i skallen än alla ni andra tillsammans.
Hur är de anpassade vad anbelangar kroppens mekaniska tålighet mot tryck och hur skiljer det sig mot en människokropp? Om du bemödar dig att läsa denna inte allt för långa tråd så borde du inse att du har fel, man kommer inte att implodera nämnvärt.
Citera
2013-10-29, 11:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnCoffey-dk
Jo du vil nå bunden med den rigtige tyngd. Det er massefylden på din krop der afgør hvor stor en tyngd du skal have. Eftersom vand ikke kan komprimeres har det samme massefylde på bunden af marianergraven som ved havoverfladen, med den lille variant som ændringer i saltindholdet medfører.
Kommer du den første meter ned går resten af sig selv.
Det finns ju inget som är totalt inkompressibelt men en del material är förbannat svårt att komprimera. Vattnet på botten av Challengerdjupet har c:a 5 % högre densitet än ytvattnet vid samma salthalt och temperatur just på grund av komprimeringen. En m³ vatten vid ytan som t ex stängs in i en plastsäck och förs ned till botten kommer där nere att ha en volym på 950 liter men förstås samma massa som innan.

Det finns material som motstår kompression ännu bättre än vatten, t ex osmium och s.k. aggregerade nanodiamantstavar (och jag har för mig att gummi är djävligt motståndskraftigt med) men biologiskt material torde ha en kompressibilitet i paritet med vattnets.
Citera
2013-10-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns ju inget som är totalt inkompressibelt men en del material är förbannat svårt att komprimera. Vattnet på botten av Challengerdjupet har c:a 5 % högre densitet än ytvattnet vid samma salthalt och temperatur just på grund av komprimeringen. En m³ vatten vid ytan som t ex stängs in i en plastsäck och förs ned till botten kommer där nere att ha en volym på 950 liter men förstås samma massa som innan.

Det finns material som motstår kompression ännu bättre än vatten, t ex osmium och s.k. aggregerade nanodiamantstavar (och jag har för mig att gummi är djävligt motståndskraftigt med) men biologiskt material torde ha en kompressibilitet i paritet med vattnets.

Något som stödjer detta är det faktum att vi lever på botten av en enorm luftpelare som ju borde väga så mycket att vi i teorin har imploderat för länge sedan.
Citera
2013-10-29, 11:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Intressant (och stundtals idiotisk) tråd!

Om man i teorin hade en farkost med riktigt tjocka väggar, säg två-tre meter stål, skulle den ha klarat det vansinniga trycket på bottnen? Då skulle ju en dykare åtminstone ha kommit ner till bottnen vid liv, men antagligen inte upp igen. Jag tänker mig en stor hermetiskt förseglad klump som dumpas i havet .

Spelar den geometriska formen någon roll vid extremt tryck? Naturens mest effektiva geometriska form är ju hexagonen - kolla t.ex. på bikupan. Om flera såpbubblor sammankopplas blir såpbubblan i mitten i formen av en hexagon, så någon mening måste ju den formen ha. Skulle då en hexagonal farkost klara trycket bättre än någon annan geometrisk form? Eller att den är uppbyggd av hexagonala klossar (på något sätt) så att det blir som en sådan där välvd romersk bro - ju högre tryck/påfrestning desto starkare bro.
Det har redan gjorts, nu senast av James Cameron (vilken kille) men innan dess för så länge som 52 år sedan. Den gången var det med batyskafen (en sorts ubåt) Trieste som du kan läsa om här: http://en.wikipedia.org/wiki/Trieste_(bathyscaphe)

Den naturliga formen för att tåla stort differenstryck (både inifrån och utifrån) är en sfär men även en cylinder med halvsfäriska gavlar är ok. Plana ytor är big no no vad gäller trycktålighet så hexagonen går fetbort här. Observera förledet differens i differenstryck, det gäller alltså att hålla skilda tryck på ut- respektive insidan av behållaren, detta är inte alls fallet med djuphavsorganismer (eller en människa på stort djup) vilka har samma tryck i kroppen som på utsidan.

På Trieste var det bara kabinen på undersidan, den lilla kulan som behövde tåla differenstryck, resten av farkosten hade lika tryck inuti som utanpå konstruktionen. Kabinen som rymde två man hade en diameter på 2,16 m och var gjord av 127 mm tjockt stål. Kulan trycktes ihop c:a 20 mm av vattentrycket men då ska vi tänka på att där var normalt atmosfärstryck inuti den och den var som sagt ihålig.
Citera
2013-10-29, 12:51
Medlem
hakro807s avatar
En snabb bildsökning på Google skulle avslöjat samma sak. Alla ubåtar på bild är mer eller mindre runda eller avlånga men med avrundade ytor. Kluff är inte helt fel ute, men han tar inte tanken tillräckligt långt. Om en hexagonal är mer effektiv i tryckhänseende än en fyrkantig konstruktion så är en åttakantig ännu mer effektiv. Och en tolvkantig ännu mer effektiv. Och en 20-kantig ännu mer effektiv. Och så vidare till dess man fått ett oändligt antal små ytor - dvs en jämn slät runt yta. Precis som alla ubåter designas idag.
Citera
2013-10-29, 13:06
Medlem
Casings avatar
Tänk dig själv som en våt disktrasa, när du kommer djupare och djupare kommer trycket vrida ur dig allt av den luft, gaser och vätska som din kropp innehåller...
Kvar kommer bara var en mosad platt kropp.
Citera
2013-10-29, 13:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatOldSun
För att vara ett forum om bland annat fysik så blir jag väldigt besviken.
Klart djuphavslevande djur är anpassade för högre tryck. Ni som påstår att man inte imploderar har fel. Man har inte bara luft/tomrum i lungorna, vi har det överallt. Det enda i kroppen som inte påverkas är vätskan. Så ja man kommer att implodera av det enorma trycket långt innan man når botten.

Av alla här så verkar SSG ha mer vett i skallen än alla ni andra tillsammans.

Låt oss återigen räkna efter. Människan består i princip av fett, ben och muskler. Musklerna är övervägande delen just vatten, densitet cirka 1,05kg/dm3. Fett väger cirka 0,9kg/dm3. Ben cirka 1,5kg/dm3. Människans skelett väger 10-15 kg beroende på vikt och kön. Och vi vet att densiteten är cirka 1kg/dm3.

Som du ser finns det inte rum för några stora mängder gas i människan. Låt oss räkna efter, antagande en vikt på 80 kg och en volym på ~77 liter.
Cirka 12 kg fett, totalt 13 liter.
Cirka 50 kg vatten, totalt 50 liter.
Cirka 15 kg ben, totalt 10 liter.
Cirka 3 kg annat, antar 3 liter. Detta annat kan vara allt utom just gas eftersom gas väger så lite. Gasen i lungorna väger tex. bara 4-5 gram max.
Totalt alltså 76 liter som består av vätska, fett eller ben. Den lilla differens vi ser på ~1 liter är mer eller mindre endast kopplad till lungorna, mängden gas i kroppen är alltså oerhört liten. Jag har gjort en mängd antaganden, men låt oss säga att kroppen innehåller så mycket som fem liter gas som kan komprimeras till ingenting. Det betyder bara en minskning av kroppens volym med 6 procent, varav huvuddelen som sagt kommer handla om bröstkorgen.

Kommer människan dö på de djupen, ja absolut! Kommer hon bli platt som en pannkaka - absolut inte.
Citera
2013-10-29, 13:13
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casing
Tänk dig själv som en våt disktrasa, när du kommer djupare och djupare kommer trycket vrida ur dig allt av den luft, gaser och vätska som din kropp innehåller...
Kvar kommer bara var en mosad platt kropp.
Men nu antar du att kroppen innehåller stora mängder gas. Det gör den inte. Det mesta i kroppen består av ämnen som svårligen låter sig komprimeras.
Citera
2013-10-29, 14:09
Medlem
Ils avatar
Jag tror att du kommer att nå botten, men din kropp kommer att pressas sönder av trycket och en del av dig kommer att spridas ut i havet.
Men tyngden och det mesta av dina kvarlevor borde nå botten, annat vore konstigt.
Senast redigerad av Il 2013-10-29 kl. 14:12.
Citera
2013-10-29, 14:15
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Jag tror att du kommer att nå botten, men din kropp kommer att pressas sönder av trycket och en del av dig kommer att spridas ut i havet.
Men tyngden och det mesta av dina kvarlevor borde nå botten, annat vore konstigt.

Förklara hur det skulle gå till när "en del av dig kommer spridas ut i havet"...
Citera
2013-10-29, 14:25
Medlem
Ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Förklara hur det skulle gå till när "en del av dig kommer spridas ut i havet"...
Jag syftar på diverse gaser, vätskor och dylikt som kommer att lämna kroppen när den pressas av trycket.
Citera
2013-10-29, 14:34
Medlem
quincys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Jag syftar på diverse gaser, vätskor och dylikt som kommer att lämna kroppen när den pressas av trycket.
Hur menar du att vätskan (vattnet) skulle klämmas ut när det inte har någonstans att ta vägen? Överallt runt om finns ju också vatten som är under exakt samma tryck som kroppens vätskor. Tror inte du förstår hur högt vattentryck fungerar riktigt. Det är inte som att hamna i ett skruvstäd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in