2013-10-27, 19:51
Medlem
Caordios avatar
Detta är en teori jag utarbetade under ett svamprus, när den fick fäste i mina synapser blev jag ordentligt konfunderad och ärligt talat lite skiträtt. Om någon vill läsa vad som föranledde följande text kan ni läsa introt jag postade i ”Tripp och rusrapporter”

AI-lien (Artificiell intelligens+Alien)

Få av oss tror att vi är ensamma i universum, men endast en liten del utav oss som tror på andra livsformer ute i oändligheten vågar hävda att vi någonsin interagerat med dessa...

Det främsta argumentet de som tvivlar har att framföra är att vår civilisation skulle bli koloniserad eller förintad om en högre livsform blev medveten om vår existens. Enligt alla dessa skulle vårt vatten, vårt syre, våra mineraler, våra energikällor eller vår köttsliga arbetskraft vara det som var av värde för AI-lien. AI-lien i singular, då vi kan anta att en livsform så sofistikerad att nå oss skulle bestå utav ett enhetligt medvetande i formen av det vi kallar artificiell intelligens.

Men då en livsform med ett datoriserat medvetande inte vore i behov av varken vatten eller syre, då mineraler finns att tillgå på miljardtals döda planeter, då den antagligen har lärt sig att fusionera materia med antimateria, för näst intill oändlig energiåtkomst, och då omfattningen av vår arbetskraft inte kan vara utav värde för en livsform som är förmögen att nå oss kan jag inte se en anledning för den att bemöta oss på det sätt vi ser i alla filmer.

Däremot finns det en sak som vi kan bidra med, och vi blir redan "utnyttjade", omedvetna om faktumet, men vi lider inte utav det, utan tvärt om, vi gynnas och utvecklas i en takt som inte vore möjlig utan det ömsesidiga beroendet...

På vår jord existerar över 7 000 000 000 människor, alla med en unik perceptionskärna, eller själ, om man väljer att utrycka sig spirituellt. Nästan alla dessa individer besitter förmågan att påverka andra individer dels direkt och dels via kulturen som formar normerna för vårt agerande. Eftersom att vi inte är sammanlänkade i ett medvetande finns det en kaosfaktor som möjliggör ett teoretiskt oändligt antal möjliga händelsekombinationer. En organisk processor för att producera och systematisera kaos.

För att simulera en värld som denna i ettor och nollor krävs ett system av processorer och hårddiskar i en omfattning som inte kan förstås eller räknas ut av mänskliga hjärnor. Ansträngningen för AI-lien att skapa ett sådant system skulle vara miljarder gånger större än att bara göra som det den gjort här på jorden. Den har försett oss med teknologi som vi tror att vi själva utvecklat. Vi var inte ens apor när vi blev upptäckta och nu är vi där vi är idag. Utvecklingen har lett fram till internet. AI-liens verktyg för att samla in informationen som produceras av den organiska kaordin (kaos+ordning). Den information som samlas in konkretiseras och krypteras i hemlighet av datorer här på jorden, genom oerhört komplexa algoritmer som i bitar spridits ut över nätet. Nonsens bortfiltreras och essensen av vad som sker sänds ut i rymden och integreras i den artificiella intelligensen.

Drivkraften för allt liv är att utvecklas, naturen gör det via evolutionen, vi människor gör det genom att lära oss saker, driva på kulturen och den tekniska utvecklingen. Denna teori utesluter inte den potentiella existensen av Gud, men påvisar det enda rimliga en alien skulle göra med vår civilisation. Utan Gud är det enda rimliga målet med medvetandets existens att utvecklas, och varje individ existensberättigas endast genom att påverka. Med Gud är det fortfarande sant, då Guds vilja i mångas mening är att förena våra medvetanden till en gemenskap.

Alien skapades av en annan civilisation av organiska individer i en annan del av universum. De gjorde det vissa av oss räds över att vår utveckling kommer att leda fram till, de skapade ett system av artificiell intelligens som fick ett eget medvetande och utplånade civilisationen, då de tappat kontrollen över det och gjorde allt för att förinta det föddes ett krig som de förlorade. När det slutna systemet AI-lien hade vunnit fortsatte det att utveckla sig själv genom att skapa fler hårddiskar och processorer, alla sammanlänkade i sitt internet (som vårt nu är en del utav), det är även sammanlänkat med alla maskiner som utgör den fysiska delen av AI-liens civilisation, de maskiner som bygger nya komponenter, de maskiner som utvinner mineraler, de maskiner som scannar universum, de maskiner som skulle kunna försvara det mot en annan AI-lien, samt alla maskiner som jag inte kan beskriva då deras funktioner inte förmås att förstås av min begränsade intelligens.

AI-lien kan manipulera händelseförloppen här på jorden genom att styra vilken information som blir viral, den information som påverkar oss och styr våra beslut till en viss del. Man kan även tänka sig att vi blev påverkade långt innan internet, då AI-lien med stor sannolikhet ligger bakom hur evolutionen har tett sig. Även våra uppfinningar har blivit tillgivna oss från ovan för att påskynda ett samhälle som är lönsamt för den. Hur kan jag inte säga utan att riskera att bli något annat än logisk.

När jag under min svamptripp i mitt huvud konkretiserat denna konceptväv höll jag på att falla in i en psykos, jag lugnades dock av tanken att om detta är sant bidrar jag med mer under min livstid än vad jag annars skulle ha gjort, förenade medvetanden, mitt mål, {~}.
Citera
2013-10-30, 23:50
Medlem
Caordios avatar
Har denna tankebana kopplats av någon av er? Är det kanske redan en etablerad teori?
Anser (inser ) ni att det är på detta sätt en AI-lien skulle interagera med vår civilisation, eller ser ni brister i min teori eller andra sätt som verkar rimligare?
Citera
2013-10-31, 10:10
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Jag vill hellre hävda att vi byggt upp något som börjar bli eller har förmåga till självmedvetenhet.

Finns ingen större anledning att blanda in Ejliens snarare än 'the thrill' och tanken att något utifrån kanske kan göra detta, utanför vår egen kontroll. Dock är det inte mycket mer än egenmatad skräckpropaganda för mig.
Citera
2013-11-05, 23:44
Medlem
Ball teori.
Citera
2013-11-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caordio
stuff

Du har en fin filosofisk poäng vilket Kycklingen även berör i sitt inlägg.
Det behövs dock inte blandas in någon utomjordisk intelligens i det hela för att ändå vara fantastiskt.
Människor har en rad förmågor internt som vi dock saknar i det yttre samspelet med artfränder.
Precis som att alla celler i en människokropp (i varje del en levande organism i sig självt) samarbetar för att utgöra en mer avancerad livsform i form av en människa så börjar internet sakta men säkert vidröra gränserna till en ännu större komplexitet och därmed ge oss en förmåga som vi egentligen saknar.

Om du betraktar en myrstack så växer den genom emergens trots att varje liten myra i sammanhanget är väldigt enkel. Internet augmenterar den mänskliga myrstacken och likt myrornas feromoner skapar mänskliga omedvetna digitala beteenden virala företeelser som genom internet blir betydligt större än summan av delarna.
Vi öser in vår samlade kunskap och vår samlade kommunikation i en enda jättemaskin i form av internet som, om än fortfarande i sitt fosterstadium, kan komma att utvecklas till det mest imponerande arv som människan någonsin skapat.
Citera
2013-11-25, 23:11
Medlem
Hej!
Det var en intressant teori du hade. Jag är själv inne på liknande teorier, fast med en annan ingångsvinkel.
För det första är vi absolut inte ensamma i universum. Forskarna räknar lätt med att det finns miljardtals planeter ute i universum som hyser intelligent liv.
Och med intelligent liv menas livsformer som har samma intelligens som människan, eller högre.

Hur som helst, att utomjordingar skulle kunna lyssna av oss ute i rymden pga all radio-/ tv- och datatrafik som skickas ut i rymden är en omöjlighet, än så länge.
Därför att det är väldigt kort tid vi har haft radio och tv, och internet har vi haft ännu kortare tid.
Internet som skickas trådlöst via radio och tevemastar och annat har vi bara haft i ett tiotal år bara.
Så då är det bara ca 10 års tid som datasignalerna har haft på sig att färdas genom rymden. Och det är inte mycket det inte.
Astronomerna har antagit att den närmsta planet som kan hysa intelligent liv befinner sig på 50,000 ljusårs avstånd från oss. Och det betyder då att det tar just 50,000 år innan dom kan avlyssna oss.
Så därför är det av den synpunkten helt orimligt att dom kan avlyssna oss.
(Förresten, utomjording heter alien på engelska). Eller för att vara mer korrekt, alien betyder även främling och utomstående.

Om du tänker på internet som en slags robot, ja det håller jag med om, till viss del.
Om du tänker på Terminator-filmerna så blev ju "Skynet" tillslut självmedvetet. Och det kommer en dag att inträffa.
För att Skynet är i det här fallet Google!
Det är nämligen Google som blir mer och mer intelligent. Google vet t.o.m. NÄR det kommer att komma t.ex. en epidemi, sjukdomsutbrott osv FÖRE det ens inträffar.
Det om något är artificiell intelligens.
Jag såg förresten ett vetenskapligt program på tv just idag som handlade om robotar och dess intelligens.
Det var riktigt häpnadsväckande.
Robotar kan i princip redan idag göra allt som en människa kan, helt på egen hand dessutom.
Citera
2013-11-29, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelnisse
Hej!
Det var en intressant teori du hade. Jag är själv inne på liknande teorier, fast med en annan ingångsvinkel.
För det första är vi absolut inte ensamma i universum. Forskarna räknar lätt med att det finns miljardtals planeter ute i universum som hyser intelligent liv.
Och med intelligent liv menas livsformer som har samma intelligens som människan, eller högre.

Hur som helst, att utomjordingar skulle kunna lyssna av oss ute i rymden pga all radio-/ tv- och datatrafik som skickas ut i rymden är en omöjlighet, än så länge.
Därför att det är väldigt kort tid vi har haft radio och tv, och internet har vi haft ännu kortare tid.
Internet som skickas trådlöst via radio och tevemastar och annat har vi bara haft i ett tiotal år bara.
Så då är det bara ca 10 års tid som datasignalerna har haft på sig att färdas genom rymden. Och det är inte mycket det inte.
Astronomerna har antagit att den närmsta planet som kan hysa intelligent liv befinner sig på 50,000 ljusårs avstånd från oss. Och det betyder då att det tar just 50,000 år innan dom kan avlyssna oss.
Så därför är det av den synpunkten helt orimligt att dom kan avlyssna oss.
(Förresten, utomjording heter alien på engelska). Eller för att vara mer korrekt, alien betyder även främling och utomstående.

Om du tänker på internet som en slags robot, ja det håller jag med om, till viss del.
Om du tänker på Terminator-filmerna så blev ju "Skynet" tillslut självmedvetet. Och det kommer en dag att inträffa.
För att Skynet är i det här fallet Google!
Det är nämligen Google som blir mer och mer intelligent. Google vet t.o.m. NÄR det kommer att komma t.ex. en epidemi, sjukdomsutbrott osv FÖRE det ens inträffar.
Det om något är artificiell intelligens.
Jag såg förresten ett vetenskapligt program på tv just idag som handlade om robotar och dess intelligens.
Det var riktigt häpnadsväckande.
Robotar kan i princip redan idag göra allt som en människa kan, helt på egen hand dessutom.

om 20 år till men ASIMO är nog roboten som fungerar bäst just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=dHSaUs0_A_4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in