Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Du kanske inte riktigt såg så många matcher med Bayern som jag eller Steff83? Visst, Robben var väldigt bra i de sista matcherna under säsongen, framförallt de i CL.
I den vanliga lunken med Bundesliga/CL-gruppspel var han inte ens ordinarie i laget förrän kring febr/mars då Kroos blev skadad. Delvis beroende på sina ”eviga” skador måste erkännas, tog tid att komma tillbaka. Men också eftersom han var kass när han fick chansen och för ofta visade ”sin dåliga sida”. Den där gnälligheten som gör att även en inbiten Bayernanhängare kan ha svårt för honom ibland.
Ribery däremot han bara malde på match efter match, alltid i elvan. Visade en fantastisk inställning hela säsongen, med många assister och ännu fler löpningar, "passet före asset", mm som skapade enormt mycket. För det är väl hur man varit under hela perioden som utmärkelsen avser?
Din åsikt att priset är ett skämt numera delar jag däremot.
Anser att Philipp Lahm ska få priset, inte för han är den bästa fotbollspelaren i världen, utan mer för att en back och en defensivt såväl som en offensivt skicklig spelare ska belönas någon gång. Inte bara de som gör mål.
Han är dessutom kapten i Bayern, världens bästa fotbollslag detta år. Att killen sedan är väldens bäste högerback genom tiderna, en vänsterback i världsklass och idag mest DM/pivote/sexa i ett mycket komplicerat spelsystem gör inte hans prestation detta år sämre.
Jag är väl medveten om att Ribery är en bättre spelare. Likväl är jag medveten om att han sett över en lång period hade en betydligt bättre säsong än vad Robben hade.
Vi kan säga så här. Ribery - Grym i Bundesliga, absolut. Hade han varit en kandidat till priset om Bayern inte hade vunnit CL? Absolut inte.
Och var han den bärande kraften i deras CL-kampanj? Nej, det var han absolut inte. Allt han gjorde så bra i ligan gjorde han mycket sämre i CL. Det finns det ju statistik på så det är inget att ens argumentera emot.
Robben var däremot en gigant i de matcherna han väl fick spela. På 7 starter och 2 inhopp i CL så gjorde han 4 mål och 2 assist.
Ribery stod för 1 mål och 2 assist på 11 starter och 1 inhopp.
Då kan man ju argumentera för att han gjorde så mycket annat bra i "spelet" men även där så lyckades han med betydligt mycket mindre än i Bundesliga. Mindre lyckade dribblingar, mindre skapade chanser etc.
Bayerns bästa offensiva spelare i CL den säsongen var helt klart Arjen Robben.
Visst, allt sammanfattas naturligtvis inte i statistiken men jag tycker då ofta att den säger ganska mycket. Speciellt i ett lag med en spelstil som är så direkt.
-
Ska man ge den till någon spelare i Bayern så ska det vara till en spelare som var viktig och bra i alla turneringar. Kanske Lahm? Vad vet jag. Det är svårt att svara på då det först och främst var ett bra lagbygge. Inte någon individ som stod ut och stänkte in 60 mål som i Messi och Ronaldos fall.