2013-10-27, 15:21
Medlem
rotmospotatiss avatar
Jag kanske först ska ta och börja med att berätta att jag själv är en ung kvinna som ser mig själv som feminist och är aktiv på twitter. Jag har lagt märke till att dessa feministiska twittrare oftast buntas ihop (i synnerhet här på flashback) och jag skulle vilja klargöra att det finns annorlunda åsikter där ute även inom feminismen som jag skulle vilja påvisa i fyra huvudsakliga kategorier.

Först måste jag dock börja med feminism i sig som också är uppdelad i fyra huvudsakliga kategorier: Liberal feminism, radikalfeminism, queerfeminism och postkolonial feminism.

Där liberal feminism menade på att det var rätt osoft att bara män hängde på toppositioner i samhället och ville få in fler kvinnor där.

Radikalfeminismen tyckte de liberala feministerna var ett gäng lallare som trodde allt automatiskt skulle lösa sig bara för att en kvinna skulle råka bli premiärminister eller något. Radikalfeministerna pekade på strukturen bakom och menade att det privata också var politiskt, eller som Maria Sveland skriver i Bitterfittan "Hur ska vi någonsin kunna få ett jämställt samhälle när vi inte ens klarar av att leva jämställt med den vi älskar?".

Sen kom queerfeminismen och tyckte båda var ett gäng pajasar, eftersom de överhuvudtaget höll på att dela upp kvinnor och män som två distinkta grupper hipp som happ hela tiden. Att de uteslöt alla som till exempel ligger med samma kön eller ligger med någon som varit något av ett tidigare kön eller som ligger med flera som har olika kön eller haft olika kön eller som inte ligger med någon alls och är nöjd med det.

Sen kom den postkoloniala feminismen och sa typ: "Hörni era dummerjönsar, minns också att folk behandlas annorlunda av sitt kön, men också av vilket kön en har beroende på vart en kommer från, hur en ser ut, funktionsnedsättning och vilken klasstillhörighet en har." Eller som de kallas här på flashback: PK-eliten.

Men nu då till de olika sorters feministiska twittrarna som finns där ute:

1. Den kommersiella

Exempel: @Hanapee @KZetterlund @anaginas @glasklart

Den kommersiella feministen skriver huvudsakligen om andra saker än just genus och feminism. Dock är det väldigt viktigt för den kommersiella feministen att då och då visa vart hon står i frågan och det spelar oftast inte riktigt någon roll vad hon skriver eftersom hon är så pass känd att hon kan simma i beröm och vetskapen av att hon är en "god förebild" oavsett. Detta gör också att hon självgott kan smacka sig om läpparna i vetskapen om att hon är mycket mer medveten och smartare än bloggare som har fler läsare än henne (typ Blondinbella).

2. Den bitske

Exempel: @Dom_tvingar_mig @smulsex @atladottir @kakancookiejar

Den bitske feministen är den slugaste av dom alla eftersom hon förstår hur snubbiga män tänker mer än någon annan och är därför främst ansvarig för att få fler och fler killar att identifiera sig själva som feminister. Konceptet är lika enkelt som det är smart; Att skarpsinnigt påvisa hur sjuk i huvudet en antifeminist är genom att använda samma retorik som tex Daily Show gör när de påvisar hur sjuka i huvudet republikaner är. Och vem vill identifiera sig med kristna böghatare som vill förbjuda aborter? Inte jag i alla fall.

Genom smart satir har de här kvinnorna fått fler feminismkonversioner gjorda än någon annan. Den bitske feministen slipper också alla former av twitterbråk eftersom hon helt sonika garvar åt dumheterna.

3. Den akademiska

Exempel: @fluffynuttery @diskrepans @hejblekk

Där den bitske feministen ropar "Kolla på det här ur den här nya vinkeln jag visar nu! Visst är det här samhället sjukt som normaliserat det här!?" så är den akademiska feministen den som i efterhand förklarar för dig varför det är sjukt och varför det har varit normaliserat av samhället. Till exempel uppdelningen av pojk och flickleksaker i leksaksbutiker.

Tweetsen består oftast av länkar till längre blogginlägg och det kommer ibland uppstå ord som "hegemoni" och "intersektionalitet", eller andra ord som du inte kommer förstå. Vilket tyvärr gjort att de har något färre läsare än de två tidigare varianterna men som också gör att de slipper korkade antifeminister med dåliga argument i kommentarsfältet. You win some, you lose some.

4. Den fanatiska

Exempel: @AD0RI @FEMMANAZI

Den fanatiska feministen har tagit SCUM-manifestet på lite för stort allvar. Hon säger inte uttalat att hon hatar alla individer med kuk men drar däremot feministvarianten av "jag är inte rasist men…" på olika sätt.

Detta står hon dock för eftersom alla män är kollektivt ansvariga för patriarkatet, dess maktstrukturer och därför bör veta hut, oavsett om de är nio år gamla eller växt upp i skogen utan elektricitet. Män som ser sig sjäva som feminister och anstränger sig för inse sina egna privilegier betraktar hon extra noga ifall de skulle råka säga att en tjej är attraktiv någon gång (objektifiering), retweeta en annan man (tolkningsföreträde) eller ens antyda det minsta generalisering gentemot kvinnor hur ironiskt uppenbart det än må vara (upprätthålla maktstrukturer).

Hon anser att bechdeltestet är ett kvalificerat sätt att mäta hur bra en film är och kan inte njuta av någon form av populärkultur förutom Thelma & Louise eller Orange is the New Black. Hon är ett stort fan av att sparka in öppna dörrar, att missuppfatta saker med flit och starta lååååånga twitterbråk.

Det märkliga är dock att den fanatiska feministen aldrig ifrågasätts av de tre tidigare varianterna utan mest hyllas ännu mer istället av dessa. Det kan bero på att de nästan alltid är under 25 år och antagligen kommer förvandlas till en av de andra tre varianterna så småningom. Det kan också vara ett rimligt sätt att hålla varandra om ryggen i den gemensamma diskursen (systerskapet).

Testa dig själv: Vilken kategori tillhör DU?

Lycka till!
Citera
2013-10-27, 16:45
Medlem
Du glömde det viktigaste: Vilken sort är du själv då?

Låter som en jättebra kategorisering av twitterfeminister - i veckorevyn-format för unga damer som är sugna på att gå med i gemenskapen - så hen kan känna och välja den smak som passar den egna offerkoftan bäst.

Twitter i all ära men vi bombarderas dagligen med feministisk propaganda och feministiska lögner i media. Det är anledningen till att fokus ligger på de feministiska idéer och värderingar som har genomslagskraft i medier och politik snarare än i något oväsentligt inbördeskrig på twitter eller bloggar skrivna av personer som tar sig själva på alldeles för stort allvar.

Det viktigaste är inte att kategorisera om propagandan hämtar inspiration från radikalfeminism, likhetsfeminism eller din morsa. Det framgår ganska bra ändå. På sätt och vis är den akademiska mest intressant då dessa förvirrade hens är producenter av den feministiska kunskap som ska hamras in i de mindre begåvade feministerna och ordbajsas ut i etern och twitter några år senare.
Senast redigerad av falsksanning 2013-10-27 kl. 16:50.
Citera
2013-10-27, 22:13
Medlem
rotmospotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsksanning
Du glömde det viktigaste: Vilken sort är du själv då?

Jag är inte så aktiv på twitter själv men om jag hade varit det så hoppas jag att jag hade ansetts vara en bitsk sådan.
Citera
2013-10-27, 23:23
Medlem
Rois avatar
Spännande. Jag började just använda twitter, för att sprida min blogg och snacka med amerikanska reaktionärer.

Hur väl skulle du säga att feministvarianten av Steve Sailers lag stämmer in på twitterfeminister?

Citat:
Den fråga som starkast engagerar feminister, är hur man ska ändra normerna, så att de personligen blir betraktade som mer attraktiva
Citera
2013-10-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotmospotatis
Jag kanske först ska ta och börja med att berätta att jag själv är en ung kvinna som ser mig själv som feminist och är aktiv på twitter.

Jaha.

Citat:
Jag är inte så aktiv på twitter själv men om jag hade varit det så hoppas jag att jag hade ansetts vara en bitsk sådan.

Nähe.
Citera
2013-10-28, 01:06
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Känns som om det kvittar i avseendet vilken typ av feminist som finns.
Mig veterligen, fanns det snälla och kärleksfulla nazister under andra världskriget. Likaså kommunister.

TS gör nog rätt i att skrota sina feministdrömmar på twitter. Om några år kommer man ej vara särskilt populär som feminist.
Feminister har spelat ut alla hysteriska skuldbeläggarkort, för länge. Feministvetenskapen håller ej. De feministiska argumenten är ologiska och kvinnor kan ej ens framföra ett fordon med värdighet.

En tid av ömsesidig respekt är att vänta. Där finns ingen plats för feminister, då de ej kan ha t.ex.tolkningsföreträde; utan att missbruka det.
Citera
2013-10-28, 03:37
Medlem
rotmospotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsksanning
Jaha.

Nähe.

Inaktiv i den mån att jag har många följare och twittrar ofta. Aktiv i den mån att jag läser andras uppdateringar regelbundet.

Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Spännande. Jag började just använda twitter, för att sprida min blogg och snacka med amerikanska reaktionärer.

Hur väl skulle du säga att feministvarianten av Steve Sailers lag stämmer in på twitterfeminister?

Låter som ett ganska gubbigt uttalande. Nidbilden av feminister som håriga, BH-brännande galningar som är avundsjuka på "riktiga kvinnor" känns väldigt 2005.
Senast redigerad av rotmospotatis 2013-10-28 kl. 03:40. Anledning: tillägg
Citera
2013-10-28, 19:29
Medlem
Citat:

Ja du får vässa tänderna och hoppas på att du får mer uppmärksamhet i framtiden. Önskar dig förstås all lycka till.
Citera
2013-10-29, 12:37
Medlem
Jag tycker det var en bra sammanfattning.
Bra skrivet.
Citera
2013-10-29, 16:40
Medlem
Lukos avatar
Intressant läsning, bra genomgång med exempel.

Ungefär på detta vis jag har katigoriserat feminister inom också. Det finns feminister med väldigt goda poäng utefter samhällets perspektiv och det finns känslosamma, alla hatar mig pga etc etc.

Precis på samma sätt finns det manhaftiga män som fortfarande på i sent 2013 tid, menar att kvinnan ska befinna sig i köket, städa och endast stå på alla fyra när han ber om det.

Det finns extreminister överallt, inom alla förgreningar. Så enkelt är det.

Största problemet är generaliseringarna.
Citera
2013-10-30, 15:25
Medlem
calleballe11s avatar
Kan du länka några exempel på varje kategori : )? (om du länkar en fanatisk kanske du måste flytta tråden till humor dock ^^)
Citera
2013-10-30, 15:35
Medlem
MarxistHunters avatar
Du glömde bort det viktigaste; alla fyra sorter har lägre IQ än deras egna skostorlek.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in