2013-10-27, 12:21
Medlem
Lena Anderssons nya bok "Egenmäktigt förfarande" har blivit mycket omtalad och fått positiva recensioner. I (om jag minns rätt Babel på SVT) antydde Andersson att boken delvis bygger på egna erfarenheter.

Boken handlar om en kvinnas relation med en kulturpersonlighet. Vem är då denne irl?

Långsökt och spekulativt, men har någon annan funderat på detta så finns det nu en tråd här om saken. Själv har jag stor respekt för Andersson men anfäktas av viss nyfikenhet om saken sedan jag börjat läsa boken.

EDIT
Babel med Lena Andersson, 21 minuter in i klippet.
http://www.svtplay.se/video/1463084/del-3-av-12

EDIT igen
Lyssnat igenom Babel igen. Kanske har dragit något förhastade slutsatser om romanens verklighetsgrund...? Åtminstone får en bra bok mer reklam här iaf...
Senast redigerad av VisesSten 2013-10-27 kl. 12:34.
Citera
2013-10-28, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VisesSten
Lena Anderssons nya bok "Egenmäktigt förfarande" har blivit mycket omtalad och fått positiva recensioner. I (om jag minns rätt Babel på SVT) antydde Andersson att boken delvis bygger på egna erfarenheter.

Boken handlar om en kvinnas relation med en kulturpersonlighet. Vem är då denne irl?

Långsökt och spekulativt, men har någon annan funderat på detta så finns det nu en tråd här om saken. Själv har jag stor respekt för Andersson men anfäktas av viss nyfikenhet om saken sedan jag börjat läsa boken.

EDIT
Babel med Lena Andersson, 21 minuter in i klippet.
http://www.svtplay.se/video/1463084/del-3-av-12

EDIT igen
Lyssnat igenom Babel igen. Kanske har dragit något förhastade slutsatser om romanens verklighetsgrund...? Åtminstone får en bra bok mer reklam här iaf...

(min fetning)

Läst färdigt boken nu?

I så fall: Vad tyckte du?

Varför detta intresse för vem mannen skulle vara "irl"

Hade jag i form av Lena Andersson fått frågan om vem Hugo Rask är, så hade jag förmodligen svarat med min signatur och bara frågat

/Enzenn?
Citera
2013-10-29, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Läst färdigt boken nu? I så fall: Vad tyckte du?
Varför detta intresse för vem mannen skulle vara "irl"

Halvvägs. Boken är otroligt bra förutsatt att man är intresserad av temat ojämlika sympatier inom relationer.

Varför intressant med "Hugo Rask"? Tja det här är ett skvallerforum. Men som sagt har ju Andersson inte erkänt att relationen behöver vara med "kändis" öht, bara att hon genomgått en relation av den typen som boken tar upp.
Citera
2013-12-07, 20:21
Medlem
allegragellers avatar
Jag hatar boken som skönlitteratur,,, men älskar den för dess psykologiska analyser av en människa som har en hang-up på en annan. Ibland kändes det som att texten är skriven av en renodlad psykopat, vilket iofs symboliserar det beteende man kan ha då man är förälskad! Jag är sjukt nyfiken på vem som döljer sig bakom "Hugo Rask", enbart för dess skvallervärde. Ingen som har en teori?
Citera
2014-01-08, 12:31
Medlem
Lakk-Ritzs avatar
En uppburen, rätt så pretentiös filmmakare med en dyster människosyn och höga tankar om sig själv... Filmar ofta människor som trycker ihop sig i en busskur för att komma undan regnet, eller gråaktiga och dammiga personer som vilset vandrar runt i ödsliga rum... Vem kan det vara? Förresten har han visst gjort nån kampanjfilm för sossarna också, och har ett runt ansikte som påminner LA om en ost, eller en fullmåne... En tjock plånbok har han också, enligt vad hon berättar. Förresten berättar LA att hon själv gjort en stor intervju med filmaren och att hon beundrade honom mycket, innan hon upptäckte hur liten och ynklig han var, bakom fasaden. Boken har undertiteln "en berättelse om kärlek" tror jag, syftar kanske på en film som hette "En kärlekshistoria". LA:s bok är mycket läsvärd i vilket fall!
Citera
2014-01-08, 12:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakk-Ritz
En uppburen, rätt så pretentiös filmmakare med en dyster människosyn och höga tankar om sig själv... Filmar ofta människor som trycker ihop sig i en busskur för att komma undan regnet, eller gråaktiga och dammiga personer som vilset vandrar runt i ödsliga rum... Vem kan det vara? Förresten har han visst gjort nån kampanjfilm för sossarna också, och har ett runt ansikte som påminner LA om en ost, eller en fullmåne... En tjock plånbok har han också, enligt vad hon berättar. Förresten berättar LA att hon själv gjort en stor intervju med filmaren och att hon beundrade honom mycket, innan hon upptäckte hur liten och ynklig han var, bakom fasaden. Boken har undertiteln "en berättelse om kärlek" tror jag, syftar kanske på en film som hette "En kärlekshistoria". LA:s bok är mycket läsvärd i vilket fall!
Roy A har pekats ut under hösten i bl a kulturbloggen.se och resume.se som varandes romanens Hugo Rask. Har Lena och Roy haft ett parförhållande m a o?
Citera
2014-01-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakk-Ritz

Enligt Peppe Engberg är det ingen större tvekan om att det rör sig om Roy Andersson:

Citat:
Men vem är den självgode Hugo? Svar direkt: Hugo är en nidbild av filmaren och regissören Roy Andersson.

Det hävdar i alla fall mina fina vänner i förlagsbranschen. Detta utan att darra det minsta på manchesterkavajens slitna manschetter. Den undflyende mannen som gömmer sig bland kulisser i sin stora ateljé. Mer upptagen med att skapa legenden om sig själv än att skapa. Den stora konstnären omgiven av ett entourage av unga devota beundrare som vägrar se att kejsaren är naken.

Det är klart det är han: vår hyllade Roy Andersson!
Känns ganska bra, faktiskt! Hela veckan har jag nämligen känt mig utpekad, avslöjad, kollektivt dömd som en Hugo bland andra Hugos – man, rödlätt, rund som en ost i ansiktet, glad i mat och vin men svårt för kvinnor, ytlig, känslomässigt tunn, mycket snack lite verkstad etc etc. Känns alltså bra att tårtan landar i någon annans nylle. Synd på min favoritregissör, men Roy – nån måste ställa upp och det är inte jag.
http://www.resume.se/nyheter/media/2013/11/29/kand-regissor-pekas-ut-som-prisvinnarens-tontige-alskare/
Citera
2014-01-08, 18:15
Medlem
VLAD0s avatar
Då skulle sossereklamfilmen vara:
http://www.youtube.com/watch?v=Uza0ElZhTBQ
Citera
2014-01-08, 20:18
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Enligt Peppe Engberg är det ingen större tvekan om att det rör sig om Roy Andersson:

http://www.resume.se/nyheter/media/2013/11/29/kand-regissor-pekas-ut-som-prisvinnarens-tontige-alskare/

Festlig text av Peppe Engberg. Inte så konstigt att han trodde sig vara den skyldige. Han har varit i sängkammarsvängen förr. Har bl a en sädeslärande historia ihop med då gifta Amelia Adamo.

Nyhet att Roy Andersson skulle vara uppblåst. Jag trodde det var Lena Anderssons bästa gren
Senast redigerad av Mikojan 2014-01-08 kl. 20:27.
Citera
2014-01-11, 21:47
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Roy A har pekats ut under hösten i bl a kulturbloggen.se och resume.se som varandes romanens Hugo Rask. Har Lena och Roy haft ett parförhållande m a o?

kulturbloggen.se ledde inte till någon kulturblogg (däremot till en webbshop för sexleksaker).

kulturbloggen.com skriver dock om boken och Roy Andersson:

http://kulturbloggen.com/?p=74632
Citera
2014-03-03, 18:02
Medlem
Va det så det va! Någon i bokcirkeln antydde idag att hon visste; hon kände någon adept till den dyrkade mannen. Och röjde inte namnet på föremålet för LA:s dyrkan.
Senast redigerad av molliesmille 2014-03-03 kl. 18:32.
Citera
2014-03-03, 18:13
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Roy är nog ett ganska säkert tips - har sett de båda gå arm i arm ut från Oyster Bar.
Vet inte om de bara stödde varandra, men det såg faktiskt uppriktigt kärvänligt ut från båda hållen.

Jag uppskattar verkligen Roys filmer och har nog alla på DVD.
Den personliga favoriten är "Sånger från andra våningen".
En av våra mest egensinniga filmregissörer.
Tycker Roy och Lena passar väldigt bra ihop, även om det skiljer ett par decennier mellan dem...
Senast redigerad av Rimbert 2014-03-03 kl. 18:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in