2013-10-27, 10:51
Medlem
Undrar lite kring allergier och huvudvärksmediciner.

För ca två år sedan började jag få lite reaktioner när jag tog diverse mediciner mot huvudvärk. Bland annat svullnar min överläpp och blir hård när jag tar Panodil. Nu tog jag precis en Treo mot huvudvärk och överläppen börjar svullna igen (tror inte det har hänt på Treo tidigare). Samma sak hände när jag tog Aspirin samt att min vänstra arm domnade bort denna gången. Tror läppen blivit svullen när jag tagit Ipren också.

Svullnaden i läppen brukar hålla i sig 1-2 timmar och inträder efter ca 20-30 minuter.

Är det en allergi eller bara vanlig bieffekt? Och om allergi kan man bara utveckla dessa sådär och är det något att bry sig om, d.v.s kommer reaktionen bli kraftigare om jag fortsätter?

Tar för övrigt bara huvudvärkstabletter max någon gång om året.
Citera
2013-10-27, 11:19
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Låter som om du är allergisk mot Paracetamol

http://www.paracetamol.se/biverkningar/
Citera
2013-10-27, 11:51
Medlem
Damorkesterns avatar
JA, man kan bli allergisk mot läkemedel, både den aktiva substansen i läkemedlet t ex paracetamolen, aspirinet, ibuprofenet osv men vanligast är ändå att man är allergisk mot någon eller något av de andra ämnen som finns i ett läkemedel och som är de som håller ihop själva pillret, t ex konserveringsmedel, färgämnen, bindemedel och liknande.

Har man t ex allergi mot blåa livsmedel/godis så kan det mycket väl vara så att man inte kan ta Panodil (på grund av den blågröna text som finns tryckt på varje tablett) men däremot kan ta Alvedon (eftersom denna tablett är helt vit, utan text) och då är det inte paracetamolen som sådan som man reagerar på utan just färgen.

Allergier har en tendens att bli värre och värre ju oftare man blir drabbad, så jag tycker du ska vara en smula försiktig med vilka läkemedel du tar och gärna även kontakta en vårdcentral för att göra en allergiutredning. Den vanligaste reaktionen är trots allt bara utslag (urtikaria) så att din läpp blir svullen och känns bedövad är en betydligt allvarligare reaktion och behöver utredas, så att det inte rätt som det är blir din tunga som börjar svullna efter att du tagit en tablett...
Citera
2013-10-27, 11:57
Medlem
Raventears avatar
Börjar du svullna i eller runt munnen så är det ett tydligt tecken på att du inte tål något ämne i tabletterna.
Märkligt att du reagerar på alla sorters receptfria smärtstillande. Kan det vara något annat i dem du reagerar på, typ bindemedlet eller något?

Hur som helst, om du reagerar på dem ska du inte äta dem. I värsta fall kan du börja svullna i tungan och halsen också, och då kan det bli allvarligt.

Edit; pucktvåa.

Jag håller även med ovanstående om att en allergiutredning kan vara bra att göra. Det kan bli riktigt jobbigt annars om du gör illa dig ordentligt nån gång.
Senast redigerad av Raventear 2013-10-27 kl. 12:04.
Citera
2013-10-27, 13:23
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
JA, man kan bli allergisk mot läkemedel, både den aktiva substansen i läkemedlet t ex paracetamolen, aspirinet, ibuprofenet osv men vanligast är ändå att man är allergisk mot någon eller något av de andra ämnen som finns i ett läkemedel och som är de som håller ihop själva pillret, t ex konserveringsmedel, färgämnen, bindemedel och liknande.

Har man t ex allergi mot blåa livsmedel/godis så kan det mycket väl vara så att man inte kan ta Panodil (på grund av den blågröna text som finns tryckt på varje tablett) men däremot kan ta Alvedon (eftersom denna tablett är helt vit, utan text) och då är det inte paracetamolen som sådan som man reagerar på utan just färgen.

Allergier har en tendens att bli värre och värre ju oftare man blir drabbad, så jag tycker du ska vara en smula försiktig med vilka läkemedel du tar och gärna även kontakta en vårdcentral för att göra en allergiutredning. Den vanligaste reaktionen är trots allt bara utslag (urtikaria) så att din läpp blir svullen och känns bedövad är en betydligt allvarligare reaktion och behöver utredas, så att det inte rätt som det är blir din tunga som börjar svullna efter att du tagit en tablett...
Det är som du säger innehållet i tabletterna man får reaktioner mot. Det är inte så att man får en allergisk reaktion mot att man äter en rund tablett eller avlång
Citera
2013-10-27, 13:42
Medlem
Allergi mot paracetamol är ganska ovanligt men självklart inte omöjligt.

Mot diverse NSAID är däremot ganska vanligt, framförallt acetylsalicylsyra som finns i både Treo och Aspirin, denna allergi kan vara ganska allvarlig. Av denna anledning brukar paracetamol (alvedon, panodil, pamol m.fl.) vara att föredra.
Citera
2013-10-27, 14:27
Medlem
Tackar för svaren

Jag är lite osäker på om jag fått någon reaktion mot Ipren. Mitt ex hade en burk pandodil som hade ett par år på nacken som hon fyllde på med antingen pandodil eller Ipren. Jag har ett vagt minne av att det var Ipren, men kan ha fel.

Däremot är jag helt säker på att jag reagerat på mot Treo (som idag), Panodil och Aspirin. Aspirin var den jag reagerade mest mot då jag utöver svullnad i läppen även upplevde att vänstra armen domnade bort. Köpte det när jag var i Tyskland och kunde inte komma på något annat att fråga efter än "Asprin"

Så jag får väl undvika tabletter med paracetamol och acetylsalicysyra:

Paracetamol (Panodil)
Acetylsalicylsyra (Treo/Aspirin)
Citera
2013-10-27, 16:09
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaspedal
Tackar för svaren

Jag är lite osäker på om jag fått någon reaktion mot Ipren. Mitt ex hade en burk pandodil som hade ett par år på nacken som hon fyllde på med antingen pandodil eller Ipren. Jag har ett vagt minne av att det var Ipren, men kan ha fel.

Däremot är jag helt säker på att jag reagerat på mot Treo (som idag), Panodil och Aspirin. Aspirin var den jag reagerade mest mot då jag utöver svullnad i läppen även upplevde att vänstra armen domnade bort. Köpte det när jag var i Tyskland och kunde inte komma på något annat att fråga efter än "Asprin"

Så jag får väl undvika tabletter med paracetamol och acetylsalicysyra:

Paracetamol (Panodil)
Acetylsalicylsyra (Treo/Aspirin)
Paracetamol är ju det ämne som gör att du mår bättre, och kan inte undvikas i tabletter tror jag.
Paracetamol finns i nästan alla tabletter som Alvedon, Treo, Panodil, Ipren osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in