2013-10-27, 08:02
Medlem
Den gllande tolkningen av sannolikheter i vetenskapliga sammanhang r att sannolikheter reduceras till relativa frekvenser. Med detta avses en hndelses relativa frekvens i en referensklass.Exempelvis:

Referensklass:[Krona, Klave], Vi vill testa Frekvensen fr [Krona], d betecknar vi [Krona=1] och [Klave=0]Vi genomfr sedan 10 frsk. Antag att vi fr fljande serie utfall:

1001011010: dr Frekvens fr Krona=5/10=0.5, allts Frekvensen fr [Krona] i referensklasen [[Krona][Klave]] r 0.5. Allts P(0.5) fr Krona dr P str fr hndelsens relativa Frekvens. Med relativ menar vi att vi kunde valt en annan referensklass.

Men denna tolkning verkar inte stmma med intuitionen att sannolikheter r en hndelses chans att faktiskt hnda. Jmfr med Humes kritik av induktionen. Bara fr att vi observerat antalet frsk ovan betyder det inte att nsta frsk kommer flja mnstret.

Antag att vi singlar slanten igen: Vi fr Krona. Hur visar vi att ngot annat kunde ha hnt n vad som faktiskt hnde? Vi kan inte g tillbaka i tiden. Hur lser vi detta problem?
Citera
2013-10-27, 10:00
Medlem
"Antag att vi singlar slanten igen: Vi fr Krona. Hur visar vi att ngot annat kunde ha hnt n vad som faktiskt hnde? Vi kan inte g tillbaka i tiden. Hur lser vi detta problem?"

Hade det varit lugnt om jag specifierade din frga lite genom en omformulering? Jag tolkar din frga som "hur vet vi att det existerar ett annat utfall n det som just intrffade?".

Det intuitiva svaret r d: vnd p kronan och observera det andra mjliga utfallet. Eller undersk vilka andra utfall som har blivit frdefinierade och dess sannolikheter att intrffa. D ser vi att "problemet" r ett informationsproblem som lses med frdefinierade sanningar.
Citera
2013-10-28, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeeWeed
Antag att vi singlar slanten igen: Vi fr Krona. Hur visar vi att ngot annat kunde ha hnt n vad som faktiskt hnde? Vi kan inte g tillbaka i tiden. Hur lser vi detta problem?
Inget annat kunde ha hnt och om vi haft fullstndig kunskap om vrldens tillstnd nr vi stod att singla slanten s hade det varit uppenbart att det skulle bli krona. Men det hade vi inte, s vi fick frlita oss till sannolikheten.

Det r heller inte mjligt att inneha sdan kunskap, eftersom det r bevisligen omjligt att beskriva (frst) ett system inifrn systemet. Beviset kallas Gdels obestmbarhetssats och krver frvisso en hg med andra antaganden fr att kunna appliceras p detta problem.
Citera
2013-10-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mithrandil
"Antag att vi singlar slanten igen: Vi fr Krona. Hur visar vi att ngot annat kunde ha hnt n vad som faktiskt hnde? Vi kan inte g tillbaka i tiden. Hur lser vi detta problem?"

Hade det varit lugnt om jag specifierade din frga lite genom en omformulering? Jag tolkar din frga som "hur vet vi att det existerar ett annat utfall n det som just intrffade?".

Det intuitiva svaret r d: vnd p kronan och observera det andra mjliga utfallet. Eller undersk vilka andra utfall som har blivit frdefinierade och dess sannolikheter att intrffa. D ser vi att "problemet" r ett informationsproblem som lses med frdefinierade sanningar.

Tack fr ditt svar. Det lter rimligt. ""hur vet vi att det existerar ett annat utfall n det som just intrffade"" verkar gra svaret p frgan enkelt och det gillar jag. Problemet med frdefinierade sanningar om sannolikheter r att de r cirkulra om vi inte utfrt en mngd frsk sen innan. Det r vl tnkt att vi mste utfra frsken fr att kunna bevisa de frdefinierade antagandena som exempelvis: sannolikheten givet x antal frsk kommer konvergera mot 0.5. Men detta verkar ocks cirkulrt.
Citera
2013-10-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitchblende
Inget annat kunde ha hnt och om vi haft fullstndig kunskap om vrldens tillstnd nr vi stod att singla slanten s hade det varit uppenbart att det skulle bli krona. Men det hade vi inte, s vi fick frlita oss till sannolikheten.

Det r heller inte mjligt att inneha sdan kunskap, eftersom det r bevisligen omjligt att beskriva (frst) ett system inifrn systemet. Beviset kallas Gdels obestmbarhetssats och krver frvisso en hg med andra antaganden fr att kunna appliceras p detta problem.

Vissa sanningar inom ett system r allts inte bevisbara inom systemet. Sannolikheter blir d inget annat n approximeringar givet begrnsad kunskap. Verkligheten har fr mnga variabler fr att kunna fngas i en sannolikhetsmodell. Tack fr ditt svar. Det lter rimligt. Det hade varit intressant om du kunde utveckla dina tankar kring ostmbarhetssatsen ytterligare. Jag tror jag frstr den p ett ungefr men hade grna frsttt den bttre.
Citera
2013-10-29, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeeWeed
Vissa sanningar inom ett system r allts inte bevisbara inom systemet. Sannolikheter blir d inget annat n approximeringar givet begrnsad kunskap. Verkligheten har fr mnga variabler fr att kunna fngas i en sannolikhetsmodell. Tack fr ditt svar. Det lter rimligt. Det hade varit intressant om du kunde utveckla dina tankar kring ostmbarhetssatsen ytterligare. Jag tror jag frstr den p ett ungefr men hade grna frsttt den bttre.
Ser nu att det riktiga namnet p svenska r ofullstndighetssatsen. Incompleteness theorem.

Det var ngra r sedan jag studerade den och jag antar att den, tillsammans med Heisenbergs oskerhetsprincip och termodynamikens andra huvudsats, ltt kan vertolkas i filosofiska diskussioner. Men om man ser vrlden som ett begrnsat och regelbundet system, och sig sjlv som en del av vrlden, s betyder det att man inte kan helt frst sig sjlv, eller vrlden. Sen r det upp till var och en hur man drar nytta av en sn slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in