2005-07-08, 12:23
Bannlyst
Jag målar då och då, men inte så ofta som jag skulle vilja pga materialkostnaderna. Jag har aldrig spänt upp duk själv utan köper helt färdiguppspända målardukar. Är det någon som vet vart man kan köpa billigt material, skicka efter mycket på en gång och komma hyfsat billigt undan?
Just nu går den billigaste duken i stan (i storleken jag vill ha) på 120 spänn, och är inte större än typ A3-format...
Citera
2005-07-09, 09:36
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isabelle
Jag målar då och då, men inte så ofta som jag skulle vilja pga materialkostnaderna. Jag har aldrig spänt upp duk själv utan köper helt färdiguppspända målardukar. Är det någon som vet vart man kan köpa billigt material, skicka efter mycket på en gång och komma hyfsat billigt undan?
Just nu går den billigaste duken i stan (i storleken jag vill ha) på 120 spänn, och är inte större än typ A3-format...

Nu vet jag inte hur det är med storlekar/priser/kvalitet men har du kollat med Clas Ohlson? De har målardukar av ganska god kvalitet.

Sedan tror jag mig har sett dukar på Överskottsbolaget.

Men gör istället som de "stora" konstnärerna, bygg dina egna kilramar/ramar och spänn duk på. Duk på metervara + lite lister från den lokala brädhandlaren måste nog vara billigare än färdigspännda?
Citera
2005-07-09, 10:50
Medlem
www.pandurohobby.se
www.ibwahlstrom.se
Citera
2005-07-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isabelle

billigare än så där kan du hitta på typ Ö o B och liknande, ofta helt okej kvalitet på duken.

en grej du ska tänka på är att kolla att den inte är skev, den ska vara helt plan. kolla genom att titta från sidan och/eller lägga på golvet.

En lustig grej är dom är spikade och ej häftade i duken ibland, vilket man aldrig ser här i Sverige nuförtiden.
Citera
2005-07-11, 22:49
Medlem
picapicas avatar
Billiga dukar

Isabelle, Kreatima i Stockholm säljer linneduk på metervara i stor rulle varje terminsstart och det är billigt och mycket bra kvalité. Man ska kosta på sig bra kvalité då man målar seriöst. Duken spänner man själv på kilramar, köpta, eller köper lister på brädgård. Kilramar är bäst och blir snyggast. Vill man ställa ut så måste det vara snyggt gjort.
Målar man för sig själv så kan man grunda ett papper med Skottes väggfärg, låt torka och måla sedan med olja. Vill man ha färgad grund så blanda lite akrylfärg i Skottes.
Citera
2005-07-12, 10:17
Medlem
Blackaciddevils avatar
De billigate dukar jag har sätt är på rusta. Det är väll kanske inte av bästa kvallitet men dom funkar hyffsat iaf. En duk på ca 50x60 kostar ungefär 40kr.
Citera
2005-07-18, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av picapica
Isabelle, Kreatima i Stockholm säljer linneduk på metervara i stor rulle varje terminsstart och det är billigt och mycket bra kvalité. Man ska kosta på sig bra kvalité då man målar seriöst. Duken spänner man själv på kilramar, köpta, eller köper lister på brädgård. Kilramar är bäst och blir snyggast. Vill man ställa ut så måste det vara snyggt gjort.
Målar man för sig själv så kan man grunda ett papper med Skottes väggfärg, låt torka och måla sedan med olja. Vill man ha färgad grund så blanda lite akrylfärg i Skottes.

kilramar, okej, det är alltså en färdig ram? jag antar att det är enda sättet att komma undan om man vill undvika att bli ruinerad, men jag har varit för lat för att ta reda på hur man spänner upp. det är helt enkelt bara att spänna upp en duk och häfta på en ram? är det inte svårt?
Citera
2005-07-18, 19:05
Medlem
Kilramar finns i löpmeter hos ramaffärer eller typ Dekorima-Kreatima.

det går ju i nödfall att köra med vanliga ribbor men vet inte om det blir så mycket billigare...

Spänna är inte så svårt, det går ju att justera i efterhand. Häftstift är bra då!

Häftpistol är tuffast, spika nubb är lite marigt då man inte ska rubba ramens rakhet.

sen om man vill spara på ekonomin kan man ju göra mindre skisser på smörpapper. jättebra studiematerial.
Citera
2005-07-21, 22:32
Bannlyst
okej, tack för tipsen!
kilram & duk blir min stora utmaning nu i framtiden alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in