Det beror ju på, varför man ens vill stoppa ett bråk i första hand. Låt folk slåss, om de vill.
Ett bättre scenario vore väl, en människa misshandlar en annan människa, utan att den andra gjort något.
Att ställa sig i vägen är väl inte dumhet, då man agerar för att stoppa våld och således mot att skapa liv, vilket inspirerar omgivningen till detsamma, vilket skapar en bättre värld. Och aa, man kanske dör på kuppen eller så, men då dog man ju för det rätta?
Nu kan jag ju inte säga att jag skulle agera just så, men teoretiskt.
Det är ju inte dumt eller smart heller, som du uttrycker det, utan snarare själviskt eller osjälviskt, som jag ser det åtminstone.
För det första är "alltid" är ett starkt ord att använda.
För det andra; I min erfarenhet tar inte smarta personer dumma vardagsrisker. Fast det är antagligen för att de är bättre på att väga för- och nackdelar.
Slutpoäng: Smarta och dumma blir ungefär lika rädda av skräckfilmer, i min erfarenhet. Det borde ju betyda att de är ungefär lika modiga. Inte så vetenskapligt, men ändå bättre än att jämföra hur sugen man är på att slåss. Att se skräckfilm har ju alltid risken noll, det förstår både dumma och smarta. Att gå in i ett slagsmål har en risk som dels är svår att beräkna, och dels varierar från person till person. Det kan ju lika gärna vara så att smarta människor har mer att förlora på att slåss, och att det är därför de inte är lika sugna på slagsmål.
Senast redigerad av Blommandagen 2013-10-27 kl. 23:15.
Du har ett gäng kustjägare som ska till att landstiga på en strand.
De är första vågen som skall försöka bereda väg för nästa.
Den är väl försvarad med nedgrävda soldater och täckt av artilleri...
Så frågan är då, dessa skittuffa och modiga soldaterna, bör de vara skitsmarta över lag eller mindre så?
Smarta soldater landstiger inte, de är väl medvetna om att runt 80% av dem dör garanterat omedelbart. Har de otur dör de alla. Man behöver lätt förenklat intelligenta psykopatiska befäl som inte känner rädsla och kan hålla sig lugna under extremt utsatta situationer, soldater som inte är så smarta men känner en väldigt utpräglad gruppkänsla och är lojala mot befälen i det längsta.
Stämmer det att Feghet går hand i hand med smarthet och modighet går hand i hand med dumhet?
Jag menar en feg person ger sej inte in i ett slagsmål och stoppar det bara sådär. Det är smart att inte göra det för sin egen säkerhet och hälsa.
Men modig person stoppar bråket och riskerar sin egen säkerhet och hälsa.
Så en dum är alltid modig
Och en smart är alltid feg.
Stämmer min filosofi?
Jag håller bara med delvis. Inte ordet "alltid".
Jag tänker så här:
En riktig korkskalle fattar inte riskerna och fördelarna, och kan göra nått farligt, så att det ser modigt ut.
Det finns undantag. Mahatma Gandhi var både mycket klok och modig som en samuraj.
Egentligen är det korkat, att ge sig ut i krig frivilligt och riskera livet, då man inte ens vet varför det vore bra. En korkskalle kan springa ut i krig, bara för hatet, visa att han är modig man och döda okända människor.
Kanske desertören är den smarte ibland, som vill öka sannolikheten för överlevnad och slippa meningslösa kriget, där alla parter är förlorare.
Men urfascismen blommar vid krig och verkar hata desertörer mer än fienden. Under urfascism kan högre befäl ge order om att avrätta desertörer, utan rättegång. Även det högkulturella Frankrike band desertörer vid pålar och avrättade dem under WW1.
Här passar en text från 50-talet, nära orginalet som förbjöds i Frankrike ganska länge.
En smakbit:
TenkaSej (på svt-forum) översätter Boris Vians Desetören:
"Herr President,
Jag skriver Er ett brev
som Ni kanske läser
om Ni har tid
Jag ska gå för att ta emot
mina militära papper
för att gå med i kriget
på onsdag kväll
Herr President,
Jag vill inte göra det här
Jag har inte kommit till jorden
för att döda fattiga människor
Det är inte för att förarga Er
men det är nödvändigt att jag säger Er
Mitt beslut är fattat
Jag kommer att desertera
Sedan jag föddes
har jag sett min far sörja
Jag har sett mina bröder gå bort
och "......
Smarta soldater landstiger inte, de är väl medvetna om att runt 80% av dem dör garanterat omedelbart. Har de otur dör de alla. Man behöver lätt förenklat intelligenta psykopatiska befäl som inte känner rädsla och kan hålla sig lugna under extremt utsatta situationer, soldater som inte är så smarta men känner en väldigt utpräglad gruppkänsla och är lojala mot befälen i det längsta.
Hmm, därför man vill ha unga rekryter? Lättare att styra? Man har ej växt upp än.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!