Det beror ju p, varfr man ens vill stoppa ett brk i frsta hand. Lt folk slss, om de vill.
Ett bttre scenario vore vl, en mnniska misshandlar en annan mnniska, utan att den andra gjort ngot.
Att stlla sig i vgen r vl inte dumhet, d man agerar fr att stoppa vld och sledes mot att skapa liv, vilket inspirerar omgivningen till detsamma, vilket skapar en bttre vrld. Och aa, man kanske dr p kuppen eller s, men d dog man ju fr det rtta?
Nu kan jag ju inte sga att jag skulle agera just s, men teoretiskt.
Det r ju inte dumt eller smart heller, som du uttrycker det, utan snarare sjlviskt eller osjlviskt, som jag ser det tminstone.
Fr det frsta r "alltid" r ett starkt ord att anvnda.
Fr det andra; I min erfarenhet tar inte smarta personer dumma vardagsrisker. Fast det r antagligen fr att de r bttre p att vga fr- och nackdelar.
Slutpong: Smarta och dumma blir ungefr lika rdda av skrckfilmer, i min erfarenhet. Det borde ju betyda att de r ungefr lika modiga. Inte s vetenskapligt, men nd bttre n att jmfra hur sugen man r p att slss. Att se skrckfilm har ju alltid risken noll, det frstr bde dumma och smarta. Att g in i ett slagsml har en risk som dels r svr att berkna, och dels varierar frn person till person. Det kan ju lika grna vara s att smarta mnniskor har mer att frlora p att slss, och att det r drfr de inte r lika sugna p slagsml.
Senast redigerad av Blommandagen 2013-10-27 kl. 23:15.
Du har ett gng kustjgare som ska till att landstiga p en strand.
De r frsta vgen som skall frska bereda vg fr nsta.
Den r vl frsvarad med nedgrvda soldater och tckt av artilleri...
S frgan r d, dessa skittuffa och modiga soldaterna, br de vara skitsmarta ver lag eller mindre s?
Smarta soldater landstiger inte, de r vl medvetna om att runt 80% av dem dr garanterat omedelbart. Har de otur dr de alla. Man behver ltt frenklat intelligenta psykopatiska befl som inte knner rdsla och kan hlla sig lugna under extremt utsatta situationer, soldater som inte r s smarta men knner en vldigt utprglad gruppknsla och r lojala mot beflen i det lngsta.
Stmmer det att Feghet gr hand i hand med smarthet och modighet gr hand i hand med dumhet?
Jag menar en feg person ger sej inte in i ett slagsml och stoppar det bara sdr. Det r smart att inte gra det fr sin egen skerhet och hlsa.
Men modig person stoppar brket och riskerar sin egen skerhet och hlsa.
S en dum r alltid modig
Och en smart r alltid feg.
Stmmer min filosofi?
Jag hller bara med delvis. Inte ordet "alltid".
Jag tnker s hr:
En riktig korkskalle fattar inte riskerna och frdelarna, och kan gra ntt farligt, s att det ser modigt ut.
Det finns undantag. Mahatma Gandhi var bde mycket klok och modig som en samuraj.
Egentligen r det korkat, att ge sig ut i krig frivilligt och riskera livet, d man inte ens vet varfr det vore bra. En korkskalle kan springa ut i krig, bara fr hatet, visa att han r modig man och dda oknda mnniskor.
Kanske desertren r den smarte ibland, som vill ka sannolikheten fr verlevnad och slippa meningslsa kriget, dr alla parter r frlorare.
Men urfascismen blommar vid krig och verkar hata desertrer mer n fienden. Under urfascism kan hgre befl ge order om att avrtta desertrer, utan rttegng. ven det hgkulturella Frankrike band desertrer vid plar och avrttade dem under WW1.
Hr passar en text frn 50-talet, nra orginalet som frbjds i Frankrike ganska lnge.
En smakbit:
TenkaSej (p svt-forum) verstter Boris Vians Desetren:
"Herr President,
Jag skriver Er ett brev
som Ni kanske lser
om Ni har tid
Jag ska g fr att ta emot
mina militra papper
fr att g med i kriget
p onsdag kvll
Herr President,
Jag vill inte gra det hr
Jag har inte kommit till jorden
fr att dda fattiga mnniskor
Det r inte fr att frarga Er
men det r ndvndigt att jag sger Er
Mitt beslut r fattat
Jag kommer att desertera
Sedan jag fddes
har jag sett min far srja
Jag har sett mina brder g bort
och "......
Smarta soldater landstiger inte, de r vl medvetna om att runt 80% av dem dr garanterat omedelbart. Har de otur dr de alla. Man behver ltt frenklat intelligenta psykopatiska befl som inte knner rdsla och kan hlla sig lugna under extremt utsatta situationer, soldater som inte r s smarta men knner en vldigt utprglad gruppknsla och r lojala mot beflen i det lngsta.
Hmm, drfr man vill ha unga rekryter? Lttare att styra? Man har ej vxt upp n.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!