2013-10-29, 20:38
Medlem
Det är bra, ts. Man skall anmäla.
Citera
2013-10-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistermike

Precis. Har du borjat forsta nu?
Men du kan gora skillnad om du kampar for att forandra systemet.

Tillflyktsort? haha jag ar inte intresserad av dina fantasifoster.
Du har inte besvarat nagon av de punkter jag kommenterat.
Istallet fantiserar du.

Mitt tangentbord ska du skita i. Jag trivs med den jag har.
Du ar en satir av sherlock holmes.

Vax upp och lar dig att fora en serios diskussion istallet.
Sa jag nagonstans att jag va under polisbeskydd pga jag golat?
Ar meningslost att fora en diskussion med nagon som spekulerar och fantiserar.

Ja, du visar gang pa gang att du e svagsint.
Varfor startade du traden? For att folk som inte ar intresserade av amnet skulle gora en drop-in och lamna en monolog?

Du har an sa lange inte ens resonerat med nagon som tycker annorlunda an dig sjalv i traden.
Det ar inget annat an mental onani du sysslar med.
Han har helt rätt. Du är en svamlande idiot!
Senast redigerad av apaa 2013-10-29 kl. 20:44.
Citera
2013-10-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apaa
Det är bra, ts. Man skall anmäla.

hahah ja din kommentar tillfor mycket till diskussionen.
Du ar ytterligare ett miffo med exakt noll att tillfora.
Citera
2013-10-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
"Golare har inga polare" är något av ett uttryck som gäller kriminella internt.

Blir du gripen av polisen vid ett brott och väljer att gola ner dina polare för att få ett mildare straff så kan du ju räkna med att det inte är dina polare längre.

'Take one for the team' liksom. Sen är det ju en massa folk som bryr sig i andras småbrott trots att knappt någon blir drabbad, bara för att rätt ska vara rätt och lagen har alltid rätt, fast så är det ju inte.

Misshandel och liknande grova brott är förstås alltid ett övertramp där man direkt kan se att någon blivit drabbad.
Ser man någon smuggla 40 kilo Kokain så har man ju ingen aning om detta kommer hamna i händerna på 15 eller 50åringar när dagen är slut och varför chansa, håll lite koll men anmäl ej om du inte är säker på att du förhindrar allvarlig skada på människor. (Dom som är 50 och självmant drar i sig skiten behöver man inte 'bry sig om')

Ser du någon som langar koks till 15åriga slynglar ja då kanske det är dags att beblanda sig men tänk på att snuten och lagsystemet inte alltid är rationellt utan personer får hårdare straff än vad dom förtjänar eller gynnas av (dvs personen blir bara en värre människa av att hamna i polisens händer).

Varning! : Alla de som inte haller med ts ar ju kriminella, enligt ts da.
Stackarn kunde inte runka till ditt inlagg.

Ar ju helt irrellevant ifall du ar kriminell eller ej.
Jag haller dock inte med dig om allt i ditt inlagg, som om narkotikan t ex.
Jag vet inget om knark-"branschen" men ifall det ror sig om mycket knark sa kan man nog rakna med att en del kommer nyttjas av minderariga oavsett vad som syns utifran.
Knarkbaronerna ar val inte dem som saljer direkt till alla.
Det bestar av flera led, naturligtvis.
Darmed finns nog vissa i ledet som skiter i vem som brukar skiten.

Blir sa javla trott pa folk som ts vars resonemang gar pa tomgang och tror att nagot som detta ar svart och vitt.
Om det va sa enkelt (svart och vitt) sa hade manskligheten utrotat all kriminalitet.
Senast redigerad av mistermike 2013-10-29 kl. 21:42.
Citera
2013-10-29, 21:39
Medlem
Citat:
Men jag håller inte med att det är staten som skapar kriminella. Det är kriminella som skapar sig själva. Staten kan göra mycket fel, men det upp till var och en att göra sitt bästa av sin situation. Att bara skuldbelägga folk i maktposition och ursäkta sig själv hela tiden är småaktigt. Att gola ner någon handlar om i första hand att se till att myndigheter tar sitt ansvar och stoppar denna person. Att personen sedan blir sur på dig och går berserk på dig är inte myndigheternas fel. Att konsekvenserna blir dystra och att myndigheterna agerar i sådana fall försent är inte på något sätt statens fel. Det är polis som varit arroganta och gärningsmannen som agerat hänsynslöst. I detta fall så måste du självklart försvara dig. Men att skita i att gola och gå rakt på och döda någon för ett brott tycker jag är fel.

Min tur att leka sherlock holmes.
Jag misstanker att ts ar valdigt ung.

Du ar pa ratt spar ts. Forstar att du vill val.
Men du sager emot dig sjalv.

Du sager "forsvara dig sjalv" men du tycker att man ska gola innan.
Det ar ju som "suicide by cop". Du tar sjalvmord med hjalp av lagen, med lagen som ursakt.

Las boken "the art of war" av Sun Tzu.
Tank sen efter om din strategi later bra.
Citera
2013-10-29, 21:43
Medlem
Kashis avatar
Skillnad på att gola ner sina polare som har utfört samma brott som en själv för att rädda sitt eget ass, fittig dubbelmoral, jämfört med att tjalla på någon random som gjort något enligt en själv förskräckligt.

Citat:

Golar man ner sina polare som har utfört samma brott som en själv är det dubbelmoral och fittigt, en annan sak motför om man tjallar på en random man inte känner som har utfört ett brott man anser vara förskräckligt gjort.

Ar ju helt irrellevant ifall du ar kriminell eller ej.
Jag haller dock inte med dig om allt i ditt inlagg, som om narkotikan t ex.
Jag vet inget om knark-"branschen" men ifall det ror sig om mycket knark sa kan man nog rakna med att en del kommer nyttjas av minderariga.
Knarkbaronerna ar val inte dem som saljer direkt till alla.
Det bestar av flera led, naturligtvis.
Darmed finns nog vissa i ledet som skiter i vem som brukar skiten.

Blir sa javla trott pa folk som ts vars resonemang gar pa tomgang och tror att nagot som detta ar svart och vitt.
Om det va sa enkelt (svart och vitt) sa hade manskligheten utrotat all kriminalitet.

Visst är det olyckligt om denna narkotika hamnar i händerna på oansvariga underåriga kids men jag tycker ändå inte att man "kan veta" att det det kommer blir så.
Det är fortfarande bara ett paket knark, inget våld, inget tvång, ingen skada gjord.
Knark dödar ingen, det är personerna som tar det oansvarligt som dödar sig själva.

Ett annat problem med knarkotika är att den jävla marknaden verkar vara omättbar och ha ett nästan oändligt utbud, ju mindre man stör marknaden desto mindre riskabel blir den för dom inblandade.

Yes jag plocka 40 kilo kokain nu höjdes priset och spänningen, mer pengar föder våldsamheter.
De eventuella 15åringarna som inte fick sitt koks pålurade får det en månad senare i vilket fall, av bottenskrap till dealers, inte kilobecknare.

Sen är jag som kanske märks någorlunda drogliberal, det gäller att banka in i huvudet på folk att 15 åringar inte ska ha använda knark - inte att försöka ta bort alltihop.
Ansvarsfull försäljning och hög kunskap kring substanserna alltså.
Förmodligen inte många gram av 40kg som går till alldeles för unga personer heller.

Ja det är ganska tragiskt folk som ser lagen som vit och allt olagligt som svart och att det bara är så.
Senast redigerad av Kashi 2013-10-29 kl. 22:04.
Citera
2013-10-29, 21:51
Medlem
Citat:

Fyfan vad jag garvade åt det där. Ja, verkligen tråkigt att jag inte fick runka där
Men nej, jag tycker inte att alla som inte golar är kriminella. Jag förstår varför folk väljer titta åt andra hållet. Men ju mer folk tittar åt andra hållet desto mindre blir exempelvis ens barn säkra i sin omgivning. Dessutom finns det risk att ungar som föds i ett samhälle där man lär sig klara sig själv själva blir kriminella och går efter helt andra regler än hos den hyggliga samariten. Den som då blir dum i huvudet blir samariten som försöker bry sig. Detta är tack vare att vuxna inte orkar bry sig i skolorna och vänder ryggen till. Jag pratar om egen erfarenhet här.

Citat:

Nej, livet är inte svart och vitt. Har aldrig påstått det. Livet består av väldigt många gråskalor. Tomgång för att jag vägrar hålla med dig? Jag påstår inte att du är kriminell eller att du stödjer kriminella. Men jag ser ditt hat mot golbögar. Något jag inte kan förstå när jag spekulerat fram din situation ur mitt satiriska Sherlock Holmes perspektiv. Men du har själv skrivit att du levt under skydd under din uppväxt. Hur och varför är saksamma, men du borde väl då förstå att om en person kom i din närhet som du inte vill ha där så kontaktar du naturligtvis polis. Du bjuder inte in denna person på kaffe direkt? Och hade du kunnat avvisa personen från plats utan problem hade inte skydd behövts från början.

Citat:
Min tur att leka sherlock holmes.
Jag misstanker att ts ar valdigt ung.

Fel min käre Wattson. Och naiv är jag inte heller. Tvärtom riktigt cynisk. Det är det cyniska i mig som kommit fram till att gola är rätt.

Citat:
Du ar pa ratt spar ts. Forstar att du vill val.
Men du sager emot dig sjalv.

Du sager "forsvara dig sjalv" men du tycker att man ska gola innan.
Det ar ju som "suicide by cop". Du tar sjalvmord med hjalp av lagen, med lagen som ursakt.

Nej, jag säger att försvara sig själv är aldrig fel. Men att gå ut och misshandla eller mörda någon och hävda det som självförsvar är ur min synvinkel inte självförsvar. Jag säger att försvar och golning inte behöver utesluta varandra. Jag läger mig i utsatt position för att jag är medveten om konsekvenserna som kan komma ifall jag golar, ja. Men jag tänker inte bli så rädd att jag avböjer från att göra en anmälan för något jag tycker är så vedervärdigt att polis bör få veta detta. Skulle jag få en kniv mot mig för det exempelvis hade jag försökt göra allt jag kan för att försvara mig och anmäla det igen.

Citat:
Las boken "the art of war" av Sun Tzu.
Tank sen efter om din strategi later bra.

En väldigt självgod samurai som inte har relevans i ett civilt samhälle. Min strategi är inte att begå självmord. Min strategi är att aldrig vända ryggen till. Det är den goda samaritens väg. Säkerhet är bara en illusion. Du är aldrig säker i livet. Med eller utan hot eller hämndaktioner på dig. Du kan alltid råka ut hur oskyldig du är. Även om du aldrig golar kan du råka illa ut. Folk kommer alltid behandla varandra illa. Det enda jag kan göra är att säga ifrån när jag ser det hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Skillnad på att gola ner sina polare som har utfört samma brott som en själv för att rädda sitt eget ass, fittig dubbelmoral, jämfört med att tjalla på någon random som gjort något enligt en själv förskräckligt.

Vill säga att jag håller nog med dig om allt du skrivit hittills i denna tråd. Är själv drogliberal och tänker lika som dig i den frågan. Och som jag skrivit tidigare, Är du kriminell själv och golar skjuter ju dig själv i foten.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-29 kl. 22:07.
Citera
2013-10-29, 23:51
Medlem
Citat:
hahah ja din kommentar tillfor mycket till diskussionen.
Du ar ytterligare ett miffo med exakt noll att tillfora.
Du tillför inte ett skit. Du är bra på att ordbajsa. Det är du.
Citera
2013-10-30, 01:53
Medlem
trollgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Det är det som samhället lärt sig i förorten idag. Det är så fel. För det är precis därför kriminaliteten är så hög. Det är det som gör att folk kan skjuta på varandra utan att någon sett eller hört något. Det blir en frizon för kriminella som detta tankesätt odlar fram. Det handlar inte om min fördel (kanske indirekt för att jag vill känna mig säker på gatan), det handlar om att hjälpa folk utsatta för brott.

Du är på rätt spår! Jag hoppas du kan hitta ett sätt att anmäla kriminaliteten utan att själv råka illa ut. Visst är det ett dilemma, man riskerar att råka illa ut samtidigt som man gör det rätta för samhället. Klart kriminaliteten inte i grunden beror på att att folk inte vågar anmäla, problemen är i grund socioekonomiska. Du lär inte heller vinna något på att "gola" men om ingen gör det kommer acceptansen för kriminalitet att öka och det förvärrar verkligen situationen i förorten ännu mer. Detta är just den process du vill stoppa. Förorten måste själv bryta den onda cirkeln där kriminalitetens våld gör att ingen vågar vittna, vilket leder till ännu mer kriminalitet som i sin tur leder till mer segregering. Klart fler blir kriminella, fördärvar framtiden för sig, skiter i skolan och färre läser vid universitet om kriminalitet accepteras och gangsters är ens förebilder.

Hur kan vi då stoppa denna utvecklingen? Det enda jag ser är att de som bor i orten verkligen tar avstånd från våld och kriminalitet. Att en mentalitet byggs upp där människor stimuleras att handla (bete sig) i större del för vad som är bäst för ens ort och samhället i övrigt.

Det dummaste man kan göra är att förkasta samhället som skit eftersom det inte är utopi. Jaha vad gör det, vi har aldrig haft det bättre (kolla 100 år tillbaka). Vi går mot bättre tider, vi har en bra rättssäkerhet, välfärd och skydd för yttrandefrihet. Om vi till exempel kollar på dödligt våld i samhället så minskar det stadigt. Varför, det är lär ha att göra med att samhället inte längre accepterar våld, vi anmäler och tar avstånd till handlingarna. Om vi tittar tillbaka på slagsmål på skolgårdar för 50 år sedan var det vanligt att individer "gjorde upp" omringade av en påhejade publik. Idag finns en helt annan inställningen till våld vilket minskat detta kraftigt. Idag anmäls misshandel i allt större utsträckning då det inte längre ses som normalt med slagsmål på krogen längre.

Klart vi inte kan polisanmäla bort problem i förorten, men vi ska aldrig acceptera kriminellt beteende. Hur ska vi kunna minska acceptansen för svinaktigt beteende, jag vet inte, men vi kan sprida vad vi tycker till vår omgivning. Och även tydligt visa att vi misstycker inför glorifiering av gangsters och skitkastning av "golbögar". Många är för snabba med att förkasta samhället (inkl. polisen) och alldeles för lata för att orka arbeta för verklig förändring. Jag är glad att det finns sådana som du Kopparbergaren som vill göra det bästa för samhället även om det krävs energi och inte finns en personlig vinning. Jag hoppas också framöver att fler som går en högre utbildning bor kvar i orten efter utbildning, sprider sina viktiga åsikter och verkar för en bättre framtid.
Senast redigerad av trollgubben 2013-10-30 kl. 02:04.
Citera
2013-10-30, 07:23
Medlem
Alltid bra att skratta.
Jag skrattar sjalv nar du kallar Sun Tzu for en sjalvgod samuraj som inte har betydelse i ett civilt samhalle.

Manga ledande vetenskapsman som forskar om allt fran ekonomi till medicin tycker annorlunda an dig om den saken.

Det finns hela doktorsavhandlingar och uppfinningar vars teknologi inspirerats av honom i sin linda, men ok.

Sa ifall du ska teckna en livforsakring sa ar det helt oviktigt ifall du golat ner Al Capone eller inte?

Sakerhet ar ju en illusion sa det kvittar att bry sig menar du?

Varfor ha sakerhetsbalte nar man kor bil?

Varfor gora matningar pa radon i varat dricksvatten?

Skitsamma.

--
"The war on drugs" har misslyckats.

Folk som ar liberala tar ofta det som bevis for att legalisering maste va losningen.

Min asikt ar att det skulle finnas bade fordelar och nackdelar med legalisering.
Man skulle kunna beskatta droger. Samtidigt sa skulle nog t ex sydamerikas karteller bli starkare politiskt av en legalisering i europa eller USA.

Bara for att en legalisering skulle kunna tankas gynna t ex Sverige, sa betyder inte det automatiskt att det skulle va bra for landet som producerar narkotikan och lander som ar politiskt anknytna till dessa.

Man maste t ex forska mer om narkotikas inverkan socioekonomiskt for att kunna veta vad som ar fornuftigt.

Sa lange regeringen endast anvander mina skattepengar till att lasa in folk i fangelser utan att sponsra forskning och inse att knarklangarnas liv ar lika vardefulla som alla andras och hitta atgarder som fungerar battre, sa borde de inte golas ner enbart for narkotika-brott.

Att gola ner dem och gora dem till produkter av svensk fangelse-industri resulterar bara i varre kriminalitet av olika slag.

Hand i hand med fangelse-industrin finns en arbetsmarknad dar tidigare straffade inte far lov att platsa.

Det ar pga manga av dessa anledningar jag ser icke-golande pa de flesta typer av kriminalitet som en tyst protest!

Sag du forresten inslaget pa veckans brott om den lilla killen som blev avrattad pa en skolgard nar han gick ut ur porten pa skolan?

Polisen uppger att det finns 200 vittnen.
Varfor tror du inte att de kommer fram och vittnar?

Vet du om att kidsen ar radda for polisen?
Vet du om att det finns korrupta poliser i Stockholms fororter?
Ifall du kanner ratt folk sa kan du bli slappt utan straff iaf for mindre saker.

Om du ar villig att riskera ditt liv- modigt av dig!
Personligen sa tror jag du skulle gora mer nytta inom en politisk rorelse.

Citat:
Fyfan vad jag garvade åt det där. Ja, verkligen tråkigt att jag inte fick runka där
Men nej, jag tycker inte att alla som inte golar är kriminella. Jag förstår varför folk väljer titta åt andra hållet. Men ju mer folk tittar åt andra hållet desto mindre blir exempelvis ens barn säkra i sin omgivning. Dessutom finns det risk att ungar som föds i ett samhälle där man lär sig klara sig själv själva blir kriminella och går efter helt andra regler än hos den hyggliga samariten. Den som då blir dum i huvudet blir samariten som försöker bry sig. Detta är tack vare att vuxna inte orkar bry sig i skolorna och vänder ryggen till. Jag pratar om egen erfarenhet här.

Nej, livet är inte svart och vitt. Har aldrig påstått det. Livet består av väldigt många gråskalor. Tomgång för att jag vägrar hålla med dig? Jag påstår inte att du är kriminell eller att du stödjer kriminella. Men jag ser ditt hat mot golbögar. Något jag inte kan förstå när jag spekulerat fram din situation ur mitt satiriska Sherlock Holmes perspektiv. Men du har själv skrivit att du levt under skydd under din uppväxt. Hur och varför är saksamma, men du borde väl då förstå att om en person kom i din närhet som du inte vill ha där så kontaktar du naturligtvis polis. Du bjuder inte in denna person på kaffe direkt? Och hade du kunnat avvisa personen från plats utan problem hade inte skydd behövts från början.

Fel min käre Wattson. Och naiv är jag inte heller. Tvärtom riktigt cynisk. Det är det cyniska i mig som kommit fram till att gola är rätt.

Nej, jag säger att försvara sig själv är aldrig fel. Men att gå ut och misshandla eller mörda någon och hävda det som självförsvar är ur min synvinkel inte självförsvar. Jag säger att försvar och golning inte behöver utesluta varandra. Jag läger mig i utsatt position för att jag är medveten om konsekvenserna som kan komma ifall jag golar, ja. Men jag tänker inte bli så rädd att jag avböjer från att göra en anmälan för något jag tycker är så vedervärdigt att polis bör få veta detta. Skulle jag få en kniv mot mig för det exempelvis hade jag försökt göra allt jag kan för att försvara mig och anmäla det igen.

En väldigt självgod samurai som inte har relevans i ett civilt samhälle. Min strategi är inte att begå självmord. Min strategi är att aldrig vända ryggen till. Det är den goda samaritens väg. Säkerhet är bara en illusion. Du är aldrig säker i livet. Med eller utan hot eller hämndaktioner på dig. Du kan alltid råka ut hur oskyldig du är. Även om du aldrig golar kan du råka illa ut. Folk kommer alltid behandla varandra illa. Det enda jag kan göra är att säga ifrån när jag ser det hända.

Vill säga att jag håller nog med dig om allt du skrivit hittills i denna tråd. Är själv drogliberal och tänker lika som dig i den frågan. Och som jag skrivit tidigare, Är du kriminell själv och golar skjuter ju dig själv i foten.
Senast redigerad av mistermike 2013-10-30 kl. 07:31.
Citera
2013-10-30, 20:25
Medlem
Mistermike, vad vill du av mig egentligen?
Citera
2013-10-31, 04:24
Medlem
Citat:
Mistermike, vad vill du av mig egentligen?

hahaha. Det ar ju din trad.
Kanske vill jag att du ska inse att det inte ar sa enkelt som du vill fa det att verka.

Om det ar en svar topic du gett dig in pa sa kan jag ju bumpa din trad om att knulla brudar med hjalp av sina fotter.

Ar fotfetischism lattare for dig att argumentera for?
Senast redigerad av mistermike 2013-10-31 kl. 04:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in