2013-10-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mihon
Gola är fel, för dem som du golar på är folk som litar på dig.
Och sedan att du vänder ryggen mot dem, är som att du sätter i kniv i ryggen.

Det är fel, och kommer alltid vara fel.
Man tjänar inte på att gola, polisen ljuger och säger att ditt straff blir mildare.
Och även på straffet du får sedan genom brev, kommer det stå att dem har lagt till hänsyn att du hjälpt till i en annan utredning och att ditt straff är sänkt pga det.
Men det är inte så.

Så det jag vill ha sagt är att Gola är fel, mycket jävla fel.

Precis som om du frågar din mamma om hon kan säga att du varit hemma hela kvällen, så är det självklart att hon gör det, för hon är din mamma och älskar dig.

Det är inte precis så att hon golar ut dig direkt.

Nu utgår du ju ifrån att en själv är kompis eller bekant eller varit delaktig i ett brott. Om ens mor ljuger för polisen utan att tveka en sekund vad du haft för dig hela kvällen och dessutom litar blint på din version när polis är inblandad, då är hon en oansvarig förälder.

Du behöver inte vara misstänkt för ett brott eller delaktig i något för att gola. Det kan räcka med att du vet vem gärningsmannen i fråga är och peka ut den som vittne, alternativt säga till polis att det är denna person som begått brottet. Då blir du en golare i gärningsmannens ögon.
Citera
2013-10-29, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Det är jag det. Jag förstår inte mig på den mentaliteten som finns i förorten att det fel att gola ner någon som gjort fel till polisen. Enda anledningen till att folk inte vill att du ska tjalla ner någon är ju så att dom kan fortsätta göra fel mot folk. Hade jag varit kriminell så skjuter jag mig ju i foten kan tyckas. Men nu är jag inte det utan bor i ett fattigt område med mycket kriminalitet runtomkring. Då blir det naturligt att vistas bland kriminella och hälsa på dessa lite snabbt och sedan gå sin väg. Men varför förväntar dom sig att jag ska följa deras kod om att inte gola?

Ja, jag kan ju förvänta mig stryk och utfrysning av detta absurda samhälle, och det kan ju vara så att polisen totalt skiter i eller inte tror på mina uppgifter. Men det kanske är värt det ändå?

Utfrysning? Du lägger dig i för mycket, har du så tråkigt liv att du ens orkar gå tjalla på dina egna polare borde någon cutta av dig gol-tungan
Citera
2013-10-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockey92
Utfrysning? Du lägger dig i för mycket, har du så tråkigt liv att du ens orkar gå tjalla på dina egna polare borde någon cutta av dig gol-tungan

Lugn i stormen nu.
Ts har helt enkelt inte grepp om verkligheten.
Han har ingen fast punkt att sta pa inom det vi diskuterar.

Ts, du tar pa dig skygglappar och forsvann fran traden som en riktig fitta.
Nu far du fan sta pa dig och ge svar pa tal.
Hittills sa har du bara visat dig svagsint.

MEN pa en punkt haller jag med dig ur ett perspektiv.
Det ar ur perspektivet att om lagen skulle va perfekt sa skulle det va bra att gola.
Tyvarr ar den inte det! Lagen behandlar folk olika.

Och med ditt nuvarande satt att tanka sa skulle du inte bli nagon bra snut.

Mogna lite innan du blir snut.. Annars blir du bara en kriminell i statens tjanst.
Manniskor som inte kan tackla enkla intellektuella problem blir inte poliser,de blir svin.

Jag alskar poliser.
Svin daremot fortjanar nackskott.

Visa lite IQ nu. Svara pa tal. Kan du inte det sa ar du bara en sjalvrattfardig liten golbog med bekraftelsebehov som vill bli ett svin.
Citera
2013-10-29, 16:02
Medlem
Zikniks avatar
Beror på vilka man vill ha respekt från och kunna leva med.
Kriminella eller resten av samhället.

Valet är ditt och borde vara enkelt.
Citera
2013-10-29, 16:05
Medlem
Ess85s avatar
Kriminella golar ner varandra hela tiden, att det skulle finnas nån "kod" är inte sant
Den som påstår nåt annat snackar bara skit.
Citera
2013-10-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ess85
Kriminella golar ner varandra hela tiden, att det skulle finnas nån "kod" är inte sant

Vad tror du bidrar till myten och att myten blir verklighet?
Det ar den icke fungerande "rattvisan".

Personliga bedomnngar som fattas av idioter ar inte rattvisa.
Vi har ett system som forhindrar bra polisarbete.

Civila medborgare har inga tydliga rattigheter.
Nar det blir luddigt sa vaxer ju disrespekten mot myndigheter.

Klart da att det vaxer fram ett kodex bland bade kriminella och icke kriminella som blir utsatta.
Detta foder kriminalitet, vilket ar i linje med vad dagens politiker vill eftersom vara rattighetet suddas ut utan protest.

Varfor tror du att sakerhetsbranschen bara vaxer o vaxer?

Jo, pga vara skitnodiga politiker och kapitalister.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik

Ursakta embecill, las traden.

Rattvisan ar inte perfekt.
Om rattvisan ska representera samhallet sa ar det ju uppenbart att samhallet skiter i dig totalt.
Krimvarden fungerar inte. Skadestanden ar sallan rattvisa.

Konstigt att folk vill skapa sin egen rattvisa nar den skattefinansierade "rattvisan" inte fungerar?

Detta ar inte svart eller vitt.
Om du tycker att "rattvisan" tjanar dig nar peddofiler o andra bottemskrap doms till att avtjana lojliga voltor sa ar du for dum for att fa uttrycka dig. Av praktiska skal borde du forbjudas att prata.
Kanske skulle ett alko-las pa tandstallningen hjalpa sanna som dig?

Kram
Senast redigerad av mistermike 2013-10-29 kl. 16:48.
Citera
2013-10-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockey92

Med polare som dessa så finns det inga fiender. Jag var den som alla drev med, tills jag sa ifrån, och sa ifrån på ett sätt som fick vissa inse att jag är farlig för deras ändamål. Jag var inte värd att döda, men jag var värd att hålla på avstånd och inte prata med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik

Resten av samhället är skit med. Orkar bara inte snacka med människor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ess85

Sant det! Innerst inne tänker alla på sig själva först. Är du kriminell god samarit enligt koden är du bara dum och kommer aldrig kunna få respekt iallfall.[/quote]

Citat:
Ursprungligen postat av mistermike
Lugn i stormen nu.
Ts har helt enkelt inte grepp om verkligheten.
Han har ingen fast punkt att sta pa inom det vi diskuterar.

Ts, du tar pa dig skygglappar och forsvann fran traden som en riktig fitta.
Nu far du fan sta pa dig och ge svar pa tal.
Hittills sa har du bara visat dig svagsint.

Jag har väl redan förklarat mig för dig. Att jag inte svarat dig mer beror på att jag redan förklarat vad jag tycker och inte håller med dig. Att du tycker jag är svagsint står för dig, jag tycker jag förklarat mig rätt bra hittills.

Citat:
MEN pa en punkt haller jag med dig ur ett perspektiv.
Det ar ur perspektivet att om lagen skulle va perfekt sa skulle det va bra att gola.
Tyvarr ar den inte det! Lagen behandlar folk olika.

Och med ditt nuvarande satt att tanka sa skulle du inte bli nagon bra snut.

Mogna lite innan du blir snut.. Annars blir du bara en kriminell i statens tjanst.
Manniskor som inte kan tackla enkla intellektuella problem blir inte poliser,de blir svin.

Jag vill inte bli snut. Lagen är inte perfekt och det finns kryphål. Det ursäktar inte att skita i lagen och ta lagen i egna händer och skita i att anmäla fall där åtgärder är möjliga. Kriminell i statens tjänst? Hur menar du?

Citat:
Jag alskar poliser.
Svin daremot fortjanar nackskott.

Visa lite IQ nu. Svara pa tal. Kan du inte det sa ar du bara en sjalvrattfardig liten golbog med bekraftelsebehov som vill bli ett svin.

Visa lite iQ själv och gå köp ett svenskt tangentbord på din tillflyktsort. Du älskar poliser men skulle inte anmäla din bästa kompis för våldtäkt låter det som. Vem är svinet då? Bekräftelsebehov, ja det har jag. Det har alla. Inte minst kriminella som skryter om vad de ställt till med och hur kul det var. och mellan oss är det inte jag som tvingats fly till hemlig ort för att vara en "golbög". Du borde ta och tänka om när du själv är i en utsatt situation.

Citat:
Vad tror du bidrar till myten och att myten blir verklighet?
Det ar den icke fungerande "rattvisan".

Myten växer för att högsta hönsen bland kriminella gör allt för att kunna komma undan lagen och är smarta nog att manipulera folk under sig.

Citat:
Personliga bedomnngar som fattas av idioter ar inte rattvisa.
Vi har ett system som forhindrar bra polisarbete.

Du sa det själv. Kriminella idioter som säger att det är fel att gola för att det förstör för organisationen. Men skulle du som lägre ställt kriminell bli utsatt så kommer inte "chefen" hjälpa dig för att du inte golade ner honom en gång i tiden.

Citat:
Civila medborgare har inga tydliga rattigheter.
Nar det blir luddigt sa vaxer ju disrespekten mot myndigheter.

Klart civila medborgare har rättigheter och skyldigheter. Myndigheter finns till för att skydda medborgarna. Att det blir luddigt är för att det svårt att få det så rättvist som möjligt. Ja det kan bli så att en utsatt person tappar respekt till lagen när hen inte får den hjälp hen anser den förtjänar. Då är det rätt att balla ur totalt och knäppa alla som gjort fel mot en enligt dig. Du skyller på staten då. Jag går steget längre och skyller på det kriminella pack som faktiskt orsakade denna persons lidande och fick hen gå överstyr. Dessutom så får stackaren sitta inne bland andra kriminella för något hen inte kunde hjälpa. Att systemet är skit är alltså ett direkt resultat för att personer anser sig ha rätt göra hur de vill i samhället. Så om folk nu golade ner skulle dessa pack tänka sig för lite innan de tog sig friheten att förstöra någons liv.

Citat:
Klart da att det vaxer fram ett kodex bland bade kriminella och icke kriminella som blir utsatta.
Detta foder kriminalitet, vilket ar i linje med vad dagens politiker vill eftersom vara rattighetet suddas ut utan protest.

Skyller du på DAGENS politiker? Kriminalitet har funnits så länge en civilisation har funnits. Det finns alltid folk som ursäktar sina handlingar oavsett hur lagen ser ut. Hade det varit fritt att göra vad som helst förutom att döda någon och straffet var direkt dödsstraff hade det inte hjälpt. Folk hade ändå skjutit varandra och sedan ursäktat sitt handlande och tagit sitt straff.

Citat:
Varfor tror du att sakerhetsbranschen bara vaxer o vaxer?

Jo, pga vara skitnodiga politiker och kapitalister.

Du kan ha en poäng här. Men det är en helt annan fråga.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-29 kl. 18:10.
Citera
2013-10-29, 17:55
Medlem
Citat:
Resten av samhället är skit med. Orkar bara inte snacka med människor.

Precis. Har du borjat forsta nu?
Men du kan gora skillnad om du kampar for att forandra systemet.

Citat:
Visa lite iQ själv och gå köp ett svenskt tangentbord på din tillflyktsort. Du älskar poliser men skulle inte anmäla din bästa kompis för våldtäkt låter det som. Vem är svinet då? Bekräftelsebehov, ja det har jag. Det har alla. Inte minst kriminella som skryter om vad de ställt till med och hur kul det var. och mellan oss är det inte jag som tvingats fly till hemlig ort för att vara en "golbög". Du borde ta och tänka om när du själv är i en utsatt situation.

Tillflyktsort? haha jag ar inte intresserad av dina fantasifoster.
Du har inte besvarat nagon av de punkter jag kommenterat.
Istallet fantiserar du.

Mitt tangentbord ska du skita i. Jag trivs med den jag har.
Du ar en satir av sherlock holmes.

Vax upp och lar dig att fora en serios diskussion istallet.
Sa jag nagonstans att jag va under polisbeskydd pga jag golat?
Ar meningslost att fora en diskussion med nagon som spekulerar och fantiserar.

Ja, du visar gang pa gang att du e svagsint.
Varfor startade du traden? For att folk som inte ar intresserade av amnet skulle gora en drop-in och lamna en monolog?

Du har an sa lange inte ens resonerat med nagon som tycker annorlunda an dig sjalv i traden.
Det ar inget annat an mental onani du sysslar med.
Senast redigerad av mistermike 2013-10-29 kl. 18:20.
Citera
2013-10-29, 18:13
Medlem
Citat:

Precis. Har du borjat forsta nu?
Men du kan gora skillnad om du kampar for att forandra systemet.

Alltså när ska du fatta att jag inte håller med dig överhuvudtaget. Vadå börjat förstå nu. Och jag orkar inte stå och tyda din jävla text hela tiden, gå köp svenskt tangetbord! Jag håller mig helst borta från människor, det har jag alltid gjort. Att jag inte kräver någon respons eller respekt från övriga samhället motbevisar snarare ditt så kallade bekräftelsebehov du ansåg att jag hade.

Ja, jag kan göra skillnad. Genom att gola när jag ser någon person skada någon annan. Men du var ju emot hjältar. Så hur ska du ha det?

Citat:

Vax upp och lar dig att fora en serios diskussion istallet.
Sa jag nagonstans att jag va under polisbeskydd pga jag golat?
Ar meningslost att fora en diskussion med nagon som spekulerar och fantiserar.

Ja, du visar gang pa gang att du e svagsint.
Varfor startade du traden? For att folk som inte ar intresserade av amnet skue gora en drop-in och lamnaen monolog?

Du har an sa lange inte ens resonerat med nagon som tycker annorlunda an dig sjalv i traden.
Det ar inget annat an mental onani du sysslar med.

Jag har besvarat dig och många andra som inte håller med mig. Jag har diskuterat frågan och gett dig svar på tal flera gånger nu. Att du inte godtar svaren är ditt problem. Jag startade tråden för att föra en diskussion om att gola är rätt! Och dessutom är det kul när andra håller med mig, för det är onani jag är ute efter. Blir hårdare och hårdare i kuken för varje golbög på min sida.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-29 kl. 18:19.
Citera
2013-10-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Alltså när ska du fatta att jag inte håller med dig överhuvudtaget. Vadå börjat förstå nu. Och jag orkar inte stå och tyda din jävla text hela tiden, gå köp svenskt tangetbord! Jag håller mig helst borta från människor, det har jag alltid gjort. Att jag inte kräver någon respons eller respekt från övriga samhället motbevisar snarare ditt så kallade bekräftelsebehov du ansåg att jag hade.

Ja, jag kan göra skillnad. Genom att gola när jag ser någon person skada någon annan. Men du var ju emot hjältar. Så hur ska du ha det?

Jag har besvarat dig och många andra som inte håller med mig. Jag har diskuterat frågan och gett dig svar på tal flera gånger nu. Att du inte godtar svaren är ditt problem. Jag startade tråden för att föra en diskussion om att gola är rätt! Och dessutom är det kul när andra håller med mig, för det är onani jag är ute efter. Blir hårdare och hårdare i kuken för varje golbög på min sida.

Du orkar inte "tyda"?
Hm, jag far val sammanfatta sa du slipper anstranga dig.
Forstar att det blir svart att tanka nar du bara runkar till det som ar i linje med ditt orealistiska tankande.

Vad du borde lara dig ar att du faktiskt ar kontraproduktiv i denna trad!
En del haller ju med dig av fel anledning! Det ar som en spegel av verkligheten.
Du kommer med fantasier,spekulationer,anklagelser och pahopp nar man inte haller med dig!

Jag tror att vi manniskor som du och jag egentligen vill samma sak.
Darfor ar en diskussion viktig om hur det ska ske rent praktiskt.

Jag menar att golare inte ska behova utsatta sig sjalva for livsfara!
Det tycker daremot DU!
DU tycker att det ar att forega med gott exempel!

Samtidigt ger du en hel bullshit beskrivning av hur det slulle ga till ifall du golade.
Jag beskrev for dig hur daligt systemet ens ar pa att skydda folk som de VILL ska gola!

Det finns ju flera exempel pa folk som golat ner kriminella natverk ,men som polisen sedan struntar i att skydda!
Hur menar du da att det ar klokt att manniskor ska riskera sina liv for att va bra medborgare at en stat som arbetar emot sin egen befolkning?

Jag menar att det ibland ar ett klokare beslut att satsa pa att forsvara sig sjalv utan statens hjalp.
Jag har aldrig sagt att folk ska leka vilda vastern.
Jag sa bara att den riktiga fienden ar sjalvaste svenska staten och dess usla rattssystem.

Ska samma system som satter folk i skiten och skapar kriminalitet hjalpa dem som golar?
Tank logiskt for guds skull!
Darfor sager jag "gola inte". Inte om du kan hjalpa det.

Skulle jag inte gola pa en "kompis" som begatt valdtakt?
Slang dig i vaggen. Klart att jag hade gjort det om jag hade kunnat beharska mig.

Jag hade anmalt. Men bara for att dennes anhoriga skulle fa vetskap om hens brott- inte for att jag litar pa att staten skyddar folk mot brottslingar.

Du har liksom fel i att det bara ar kriminella som ar emot angiveri!!
Jag m. fl ar emot angiveri sa lange systemet ar korrupt.

Men att uppmuntra angiveri som basta strategi for att rada bot pa all sorts kriminalitet fungerar inte.
Du ar tvartom otacksam mot folk som golat och lyckats stoppa kriminella genom att havda att goleri alltid ar basta utvagen!
Citera
2013-10-29, 19:11
Medlem
Kashis avatar
"Golare har inga polare" är något av ett uttryck som gäller kriminella internt.

Blir du gripen av polisen vid ett brott och väljer att gola ner dina polare för att få ett mildare straff så kan du ju räkna med att det inte är dina polare längre.

'Take one for the team' liksom. Sen är det ju en massa folk som bryr sig i andras småbrott trots att knappt någon blir drabbad, bara för att rätt ska vara rätt och lagen har alltid rätt, fast så är det ju inte.

Misshandel och liknande grova brott är förstås alltid ett övertramp där man direkt kan se att någon blivit drabbad.
Ser man någon smuggla 40 kilo Kokain så har man ju ingen aning om detta kommer hamna i händerna på 15 eller 50åringar när dagen är slut och varför chansa, håll lite koll men anmäl ej om du inte är säker på att du förhindrar allvarlig skada på människor. (Dom som är 50 och självmant drar i sig skiten behöver man inte 'bry sig om')

Ser du någon som langar koks till 15åriga slynglar ja då kanske det är dags att beblanda sig men tänk på att snuten och lagsystemet inte alltid är rationellt utan personer får hårdare straff än vad dom förtjänar eller gynnas av (dvs personen blir bara en värre människa av att hamna i polisens händer).
Senast redigerad av Kashi 2013-10-29 kl. 19:14.
Citera
2013-10-29, 19:24
Medlem
Citat:
Du orkar inte "tyda"?
Hm, jag far val sammanfatta sa du slipper anstranga dig.
Forstar att det blir svart att tanka nar du bara runkar till det som ar i linje med ditt orealistiska tankande.

Det är bristen på åäö som stör mig, inte innehållet.

Citat:
Vad du borde lara dig ar att du faktiskt ar kontraproduktiv i denna trad!
En del haller ju med dig av fel anledning! Det ar som en spegel av verkligheten.
Du kommer med fantasier,spekulationer,anklagelser och pahopp nar man inte haller med dig!

Kommer JAG med påhopp och anklagelser? Det väl du som går på mig som fan för att jag inte tycker som dig.

Citat:
Jag tror att vi manniskor som du och jag egentligen vill samma sak.
Darfor ar en diskussion viktig om hur det ska ske rent praktiskt.

Jag menar att golare inte ska behova utsatta sig sjalva for livsfara!
Det tycker daremot DU!
DU tycker att det ar att forega med gott exempel!

Nej, jag tycker inte det rätt att utsätta sig själv för livsfara. Men ska vi ge vika för rädsla ger vi bara större frizon för kriminella.

Citat:
Samtidigt ger du en hel bullshit beskrivning av hur det slulle ga till ifall du golade.
Jag beskrev for dig hur daligt systemet ens ar pa att skydda folk som de VILL ska gola!

Det finns ju flera exempel pa folk som golat ner kriminella natverk ,men som polisen sedan struntar i att skydda!
Hur menar du da att det ar klokt att manniskor ska riskera sina liv for att va bra medborgare at en stat som arbetar emot sin egen befolkning?

Det är beklagligt att myndigheter inte gör mer. Vad du och jag tycker om staten är personligt och har inte med saken att göra. Men visst, en myndighet som polisen bör förstå den utsattheten en golare utsätter sig för när hen golar ner någon för att stoppa en kriminell person.

Citat:
Jag menar att det ibland ar ett klokare beslut att satsa pa att forsvara sig sjalv utan statens hjalp.
Jag har aldrig sagt att folk ska leka vilda vastern.
Jag sa bara att den riktiga fienden ar sjalvaste svenska staten och dess usla rattssystem.

Kan du försvara dig själv så ska du göra det självklart. Men det utesluter inte att koppla in polisen i det hela. Sen menar jag inte att du ska bli civila polisen som ringer kapten Kalle varje sekund du ser något "brottsligt" och tro att du gör något bra.

Citat:
Ska samma system som satter folk i skiten och skapar kriminalitet hjalpa dem som golar?
Tank logiskt for guds skull!
Darfor sager jag "gola inte". Inte om du kan hjalpa det.

Men jag håller inte med att det är staten som skapar kriminella. Det är kriminella som skapar sig själva. Staten kan göra mycket fel, men det upp till var och en att göra sitt bästa av sin situation. Att bara skuldbelägga folk i maktposition och ursäkta sig själv hela tiden är småaktigt. Att gola ner någon handlar om i första hand att se till att myndigheter tar sitt ansvar och stoppar denna person. Att personen sedan blir sur på dig och går berserk på dig är inte myndigheternas fel. Att konsekvenserna blir dystra och att myndigheterna agerar i sådana fall försent är inte på något sätt statens fel. Det är polis som varit arroganta och gärningsmannen som agerat hänsynslöst. I detta fall så måste du självklart försvara dig. Men att skita i att gola och gå rakt på och döda någon för ett brott tycker jag är fel.

Citat:
Skulle jag inte gola pa en "kompis" som begatt valdtakt?
Slang dig i vaggen. Klart att jag hade gjort det om jag hade kunnat beharska mig.

Jag hade anmalt. Men bara for att dennes anhoriga skulle fa vetskap om hens brott- inte for att jag litar pa att staten skyddar folk mot brottslingar.

Så du skulle anmäla bara för att anhöriga ska få veta hur dålig denna person är? Du tror inte denna person kan snacka sig ur situationen eller att personens anhöriga är lika stora svin som denna? Dessutom finns det risk att killen blir lynchmobbad om omgivningen går emot gärningsmannen. Det är därför det finns en rättsprocess, så att allmänt folk inte flippar ur. Sedan kan våldtäktsoffret glömma skadestånd och någon som helst upprättning i ett sådant rättssystem.

Citat:
Du har liksom fel i att det bara ar kriminella som ar emot angiveri!!
Jag m. fl ar emot angiveri sa lange systemet ar korrupt.

Men att uppmuntra angiveri som basta strategi for att rada bot pa all sorts kriminalitet fungerar inte.
Du ar tvartom otacksam mot folk som golat och lyckats stoppa kriminella genom att havda att goleri alltid ar basta utvagen!

Jag menar att det är från grovt kriminella som tankesättet "gola är fel" har uppstått. Hur är jag otacksam mot folk som har golat genom att tycka att gola är rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in