• 1
  • 2
2013-10-26, 22:30
Medlem
MrEchozs avatar
Hej!

Har bott som inneboende i Stockholm men nu skall jag flytta ut.
Jag har letat lite överallt efter en lägenhet men det är fruktansvärt svårt att få tag på en lägenhet då de oftast kräver deposition för några månader, och det har jag inte råd med. ( kan ev ha råd med 1 månadshyra i deposition om det är en billig hyra)
Jag har vart i kontakt med myndigheten och shis samt stadsmissionen men de kan inte hjälpa, shis har jag inte hört något från( har mailat dom och berättat om min historia för att det är enklare att skriva ner och låta dem läsa än att rabbla upp allt!)
Soc länkade till ett vandrarhem och sa att jag kan boka en säng i en sovsal, problemet är att jag har socialfobi och är deprimerad, så jag behöver ett eget kryp in även för att kunna studera i lugn och ro men samt stressa av.

Jag har mailat ca 30 olika vandrarhem och frågat om de har något långtidsboende med ett eget rum, men ist sett alla hade inte det eller så skulle det bli alldeles för dyrt tyckte dom vilket är sant, det blir ca 14000 i månaden. För den pengen så skulle man ju kunna få en riktigt fin lägenhet på de finare adresserna i stan, så det är bara onödigt att slänga pengar på det om jag nu skulle ha haft råd dvs

Jag har nu bokat en säng i en sovsal i några dagar och skall testa och se hur det kommer bli, iaf kommer det att bli intressant att se hur det påverkar min fobi

Jag undrar om någon vet om något billigt vandrarhem i stan som man kan bo länge? ( vet inte hur länge men det kan ju även gå snabbt med att lyckas få tag på ett eget boende) skulle underlätta att ha ett vandrarhem för att bo under längre tid ist för att pendla mellan olika vandrarhem hela tiden.

Någon som har vart i liknande situation? Hur har ni gjort då? Jag vill ha ett så billigt "boende" som möjligt så att jag kan spara undan pengar till deposition mm.

Har även funderat på att hyra nån lokal eller liknande, kanske tom båt eller husvagn men vet inte vart jag skall leta förutom på blocket! ( för mig så spelar det ingen roll hur jag bor så länge jag får eget!)

Några andra tips/ info vore bra att få
Citera
2013-10-26, 22:32
Medlem
gato12s avatar
Jag var i samma situation som dig för knappt tre år sedan. Satt på Blocket och uppdaterade var femte minut, det gäller att hugga direkt när man hittar något intressant.

Lyckades få en etta i andra hand för 3000 i månaden.
Citera
2013-10-26, 22:33
Medlem
modskis avatar
Förlåt att jag inte svarar på din fråga, men jag undrar mest hur du hamnade i den här situationen? Har du inga nära eller kära du kan få bo hos en stund innan du kommer på fötter?

Inget jobb - ingen lägenhet, ingen lägenhet - inget jobb, jag fattar. Men ändå
Citera
2013-10-26, 22:37
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Några andra tips/ info vore bra att få

Hur mycket har du råd att lägga i månaden?
Har du betalningsanmärkningar som visar sig vid en kreditupplysning?

Ett tips är annars att flytta till en mindre ort tillfälligt. Vissa kommuner har ganska många lediga lägenheter. Får du ett förstahandskontrakt kan du även använda det för ett byta till dig en lgh senare.

Om du inte absolut måste bo i sthlm är det inte en sån dum idé att flytta någon annanstans ett tag och försöka bygga upp ekonomin. Sthlm är en väldigt dyr stad att bo i när man saknar pengar.
Citera
2013-10-26, 22:39
Medlem
modskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD

Ett tips är annars att flytta till en mindre ort tillfälligt. Vissa kommuner har ganska många lediga lägenheter.

Så sant så. Såg att de sålde bostadsrätter 2 ROK i Hällefors för ~7000 SEK, helt galet.
Citera
2013-10-26, 22:42
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modski
Så sant så. Såg att de sålde bostadsrätter 2 ROK i Hällefors för ~7000 SEK, helt galet.

Enda problemet är att det är knivigare att hitta jobb i Hällefors. Plus att det är lite av en gangsterhåla (är uppväxt i närheten...).

Men jag håller ändå med. När jag letade bostad kollade jag allt inom en två, tre tmmars tågresa från Stockholm. Går ju att pendla.
Citera
2013-10-26, 22:44
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modski
Förlåt att jag inte svarar på din fråga, men jag undrar mest hur du hamnade i den här situationen? Har du inga nära eller kära du kan få bo hos en stund innan du kommer på fötter?

Inget jobb - ingen lägenhet, ingen lägenhet - inget jobb, jag fattar. Men ändå

Den jag bodde hos som inneboende blev vräkt för att han inte betalade hyran jag betalde min del av hyran till honom men han köpte grönt för alla pengar!! Ganska skönt att bli av med honom då han är missbrukare samt han har några andra psykiska fel, så man kan inte alls lita på honom samt att han städade ALDRIG så det luktade tillslut värre än ett r** hål i lägenheten, latare människa har jag aldrig träffat

Nej, jag har ingen familj eller släkt här, annars så hade jag säkert kunnat bo hos de. Har även inga vänner här då de pluggar på en annan ort.

Ja det där med inget jobb = ingen lägenhet, ingen lägenhet= inget jobb. Stämmer. Men jag pluggar dock på komvux så jag vet inte riktigt hur reglerna är där för att få en student lägenhet genom stockholmsbostadsförmedling ? Tyckte jag läste att man måste gå på universitet för att få lgnhet där.
Citera
2013-10-26, 22:49
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Hur mycket har du råd att lägga i månaden?

Ett tips är annars att flytta till en mindre ort tillfälligt. Vissa kommuner har ganska många lediga lägenheter. Får du ett förstahandskontrakt kan du även använda det för ett byta till dig en lgh senare.

Om du inte absolut måste bo i sthlm är det inte en sån dum idé att flytta någon annanstans ett tag och försöka bygga upp ekonomin. Sthlm är en väldigt dyr stad att bo i när man saknar pengar.

Ja det är ju faktisk inte en så dum ide! Tanx kanske skall kolla upp Nyköping osv? Dock vet jag inte om det kan bli för dyrt med pendlande ( buss, tåg) ?! Men man kan ju alltid jobba vid sidan av studierna
Citera
2013-10-26, 22:51
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Den jag bodde hos som inneboende blev vräkt för att han inte betalade hyran jag betalde min del av hyran till honom men han köpte grönt för alla pengar!! Ganska skönt att bli av med honom då han är missbrukare samt han har några andra psykiska fel, så man kan inte alls lita på honom samt att han städade ALDRIG så det luktade tillslut värre än ett r** hål i lägenheten, latare människa har jag aldrig träffat

Nej, jag har ingen familj eller släkt här, annars så hade jag säkert kunnat bo hos de. Har även inga vänner här då de pluggar på en annan ort.

Ja det där med inget jobb = ingen lägenhet, ingen lägenhet= inget jobb. Stämmer. Men jag pluggar dock på komvux så jag vet inte riktigt hur reglerna är där för att få en student lägenhet genom stockholmsbostadsförmedling ? Tyckte jag läste att man måste gå på universitet för att få lgnhet där.

Komvux kan du plugga vart som helst.
Jag skulle dragit från stan direkt och kommit tillbaka som en vinnare sen.
Om du inte hittar bostad och måste slagga hos kompisar, härbärgen etc kommer det gå blixtsnabbt utför och det kommer ta betydligt längre tid att ta sig upp igen.
Sen är det en fördel för ditt pluggande för distraktionen på landet är minimal du kommer ha noll att göra förutom att plugga och t ex träna. Plus att det inte finns lika mycket att slösa pengar på.
Senast redigerad av MAD 2013-10-26 kl. 22:54.
Citera
2013-10-26, 22:51
Medlem
MrEchozs avatar
[quote=MAD|45855388]Hur mycket har du råd att lägga i månaden?

Ja, tyvärr
Men jag har märkt att det funkar att delbetala vissa grejer samt få bredband osv, och då gjordes en kreditupplysning, så jag vet inte riktigt men å andra sidan så är det ju småsaker till skillnad från att hyra bostad mm
Citera
2013-10-26, 23:02
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Komvux kan du plugga vart som helst.
Jag skulle dragit från stan direkt och kommit tillbaka som en vinnare sen.
Om du inte hittar bostad och måste slagga hos kompisar, härbärgen etc kommer det gå blixtsnabbt utför och det kommer ta betydligt längre tid att ta sig upp igen.

Ja det där med härbärgen fick jag råd om att inte bo på då det är en massa missbrukare mm. Även det sk bostället som stadsmissionen har har jag även där fått rådet av soc att där är det också en massa missbrukare som bor och det tyckte dom att det inte var något för mig ( vet inte om det stämmer dock att man delar lägenhet med missbrukare på bostället då jag har hört annat).

Problemet med att byta stad och hoppa in på komvux där, är att jag går en yrkesutbildning som komvux har, men vem vet den utbildningen kanske finns på en annan ort ? Isf måste jag kolla upp det och fixa det på direkten, då det inte var så länge sedan jag började.
Citera
2013-10-26, 23:09
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Enda problemet är att det är knivigare att hitta jobb i Hällefors. Plus att det är lite av en gangsterhåla (är uppväxt i närheten...).

Men jag håller ändå med. När jag letade bostad kollade jag allt inom en två, tre tmmars tågresa från Stockholm. Går ju att pendla.

Ok så Hällefors är då kanske inget ställe att bo på. Ja vilka närliggande kommuner finns det? Bålsta, Enköping, Uppsala ( men där är det väll lika svårt att få tag på bostad som här!), Nyköping, Eskilstuna ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in