Citat:
Ursprungligen postat av
NotEnoughCowBell
Ibland brukar de som är emot abort säga att en cellklump är en människa då deras reduktion av en människa är att den har ett eget DNA och då är en cellklump de facto människa.
Men jag undrar hur långt man kan dra den sortens tankegångar. När jag håller i ett frö bör jag då istället säga att jag håller i en blomma? Eller ett träd? Eller en växt?
Vad är det jag håller i? Är det både ett frö och en blomma eller bör jag enbart se den som en blomma då dess slutmål är en blomma? Även fast då fröet inte hade potentialen att bli en blomma -- eller?
Hur långt kan man gå med sådana reduktioner?

Fröet
är uppenbarligen inte en blomma då de är två olika ting. Som du skriver; den kan ha (eller inte ha) potentialen att bli en blomma, men just nu är fröet ett frö.
Men kanske kan man säga att det inuti fröet finns all den information som behövs för att bilda en framtida blomma. Fröet har nämligen kommit
av en tidigare blomma - "föräldern" - som med hjälp av solenergi och vatten bildat en liten "potentiell-blomma-kapsel" som den släpper ifrån sig. I den finns lagrad energi för att starta processen mot att bilda en ny blomma, och under rätt förutsättningar är det precis det som sker.
Det är ju inte så att fröet uppstår ur tomma intet. Istället för "frö -> blomma" bör vi kanske se det som ett kretslopp "blomma -> frö -> blomma ->frö etcetera". På så vis blir det kanske mer uppenbart att fröet inte bara är ett frö, utan någonting mer, då det bär med sig uråldrig genetisk information.
Och ser vi det hela som ett förlopp (vi ser fröet gro och växa sig till en blomma som i sin tur släpper frön), då skulle nog få förneka att fröet i någon mån
innehöll blomman, även om fröet inte kan sägas vara blomman.