• 1
  • 2
2014-02-21, 19:49
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hur ska man få dom torra innan natten om man inte äger en torktumlare? Har bara en uppsättning av kuddar och täcke så har inte riktigt tid att låta dom lufttorka. Äger dock en varmluftspistol.

Den tjocka fyllningen bör tumlas under torkningen.
Även viktigt att torka med värme under lång tid.
Klumpar och fukt bäddar (ursäkta ordvalet) annars för mögel.

Om du inte äger någon torktumlare, så nyttja den kollektiva i den gemensamma tvättstugan, eller lämna bort byket till tvättinrättning som får tvätta och torka på rätt sätt.

//Brute
Citera
2014-02-22, 08:14
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute

Om du inte äger någon torktumlare, så nyttja den kollektiva i den gemensamma tvättstugan, eller lämna bort byket till tvättinrättning som får tvätta och torka på rätt sätt.

//Brute

Nja, bor i villa och närmaste tvättinrättning finns några mil bort. Jag tror ändå att en varmluftspistol kan fungera bra. Man tager vad man haver. Eller så kanske det är värt att köpa en byggfläkt.
Citera
2014-02-22, 08:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Nja, bor i villa och närmaste tvättinrättning finns några mil bort. Jag tror ändå att en varmluftspistol kan fungera bra. Man tager vad man haver. Eller så kanske det är värt att köpa en byggfläkt.

Står det inga tvättråd?
Köpa en byggfläkt, då är det väl bättre att köpa en torktumlare?
Citera
2014-02-22, 08:36
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Står det inga tvättråd?
Köpa en byggfläkt, då är det väl bättre att köpa en torktumlare?

Tål torktumling vid låg temperatur enligt symbolen.
En torktumlare = 4000:- och en byggfläkt = 200:-. Fast om jag lyckas få tag på en begagnad tumlare någon gång så ska jag nog skaffa en sådan.
Citera
2014-02-22, 08:41
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Tål torktumling vid låg temperatur enligt symbolen.
En torktumlare = 4000:- och en byggfläkt = 200:-. Fast om jag lyckas få tag på en begagnad tumlare någon gång så ska jag nog skaffa en sådan.

Ok, då är det nog en mindre byggfläkt. Jag trodde att de kostar runt 1500-2000 då min gjorde det.
Borde kanske gå att tvätta dem som man gör dem duntäcken och använda ett gäng tennisbollar. För torkningen så skulle nog jag ha kollat runt om inte någon släkting eller bekant har en tumlare som jag kan låna och i så fall åka dit med dem och torka.
Citera
2014-02-22, 08:52
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ok, då är det nog en mindre byggfläkt. Jag trodde att de kostar runt 1500-2000 då min gjorde det.
Borde kanske gå att tvätta dem som man gör dem duntäcken och använda ett gäng tennisbollar. För torkningen så skulle nog jag ha kollat runt om inte någon släkting eller bekant har en tumlare som jag kan låna och i så fall åka dit med dem och torka.

Man använder inte tennisbollar i tvättmaskinen.
Man använder de i torktumlaren där de gör nytta att fördela innehållet när det torkar.

//Brute
Citera
2014-02-22, 09:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Man använder inte tennisbollar i tvättmaskinen.
Man använder de i torktumlaren där de gör nytta att fördela innehållet när det torkar.

//Brute

Jaha, tack för infon. Hur många bollar ska man ha då?
Citera
2014-02-25, 16:14
Medlem
Ratis avatar
Citat:

//Brute

Det står 100% Polyester Microdun. Är det fortfarande lika viktigt att torktumla?
Citera
2017-02-27, 06:08
Medlem
Citat:
Hur ska man få dom torra innan natten om man inte äger en torktumlare? Har bara en uppsättning av kuddar och täcke så har inte riktigt tid att låta dom lufttorka. Äger dock en varmluftspistol.
HÅRTORK ! Använd en hårtork. Sätt stolar framför ett stort element. Lägg täcket plant, INTE på elementet, utan framför. Nä, förresten. Lägg täcket på ett rent golv , på ett badlakan. Ett annat badlakan ovanpå. Rulla in allt. Upprepa med fler badlakan. NU kan Du arrangera täcket framför elementet och blåsa runt med hårtorken. Lycka till ! (Om Du inte redan har en tumlare nu..)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in