• 1
  • 2
2013-10-26, 13:55
Bannlyst
Har en kudde som är av detta material: Yttertyg: 100% bomull, fyllning: 100% polyester mikrofiber

Och täcket av detta: Tyg: 100% bomull, stoppat med softfilling - silikoniserad polyesterhålfiber.

Hade tänkt att tvätta skiten och slänga in i torktumlaren, men ska man använda sköljmedel när man tvättar kudden och täcket?
Citera
2013-10-26, 13:58
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Jag är absolut ingen expert på det här området men jag tror att du ska akta dig för torktumlaren, något säger mig att antingen kudden eller täcket ej ska torktumlas (ev. båda två).

Angående sköljmedel så är det ju inget obligatoriskt på något sätt, det är upp till dig själv om du vill att det ska lukta lite godare och bli mjukare.
Citera
2013-10-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Har en kudde som är av detta material: Yttertyg: 100% bomull, fyllning: 100% polyester mikrofiber

Och täcket av detta: Tyg: 100% bomull, stoppat med softfilling - silikoniserad polyesterhålfiber.

Hade tänkt att tvätta skiten och slänga in i torktumlaren, men ska man använda sköljmedel när man tvättar kudden och täcket?

använd 3 st tennis bollar när du tvättar, använd inte skölj medel , torktumla inte kunden elr täcket,
jag är inte proffs på något viss ,men följ mina råd så kommer allt gå bra
Citera
2013-10-26, 14:11
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Jag är tveksam till att du ska använda sköljmedel då täcket (och kudden) då inte kommer att kunna suga upp svett och fukt som det normalt ska göra.

Sedan så beror tvätt & tumlare lite på kvalitén på grejerna, ofta kan syntet bli klumpig och inte gå att få bra igen efter tvätt. Men står det att du kan tvätta & tumla så är det bara att köra. Följ temperaturanvisningarna bara.
Citera
2013-10-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungjohannn3
använd 3 st tennis bollar när du tvättar, använd inte skölj medel , torktumla inte kunden elr täcket,
jag är inte proffs på något viss ,men följ mina råd så kommer allt gå bra

Fast det gäller väl bara duntäcken och dunkuddar va? Hade ingen aning om att det fungerar på syntet. På duntäcken så handlar det ju om att se till att dunet inte klumpar ihop sig, och sedan att det torkar snabbt så det inte ligger kvar fukt inne i klumparna så att säga.
Citera
2013-10-26, 14:34
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Tänk på att ta mindre tvättmedel, man ska bara ta en tredjedel av vad man brukar använda när man tvättar täcken och kuddar.
Citera
2013-10-27, 10:34
Bannlyst
Tackar för tipsen. Bara hört att man ska använda tennisbollar i torktumlaren, inte i tvättmaskinen? Har dock inte tennisbollar tyvärr. :P Det står att de går att torktumla, dock inte på högsta värme.. Men vettefan om de inte klarar högsta värmen också, lär ju ta en jävla tid annars.. Svårt vara säker på om det är fuktigt inne i en kudde också ju.
Citera
2013-10-27, 11:33
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Tackar för tipsen. Bara hört att man ska använda tennisbollar i torktumlaren, inte i tvättmaskinen? Har dock inte tennisbollar tyvärr. :P Det står att de går att torktumla, dock inte på högsta värme.. Men vettefan om de inte klarar högsta värmen också, lär ju ta en jävla tid annars.. Svårt vara säker på om det är fuktigt inne i en kudde också ju.

Ja, tennisbollar gör bara nytta vid torktumling.
Vid tvätt blir ju själva täcket ändå så tungt i sig själv av vattnet så någon klumpfördelare/tennisboll skulle inte göra nytta.

Torktumla dun och syntet (som i ditt fall) på låg värme och riktigt länge. Med tennisboll, eller likvärdigt som kan fördela ut så det inte klumpar sig.

När det gäller sköljmedel, så skall man i alla fall undvika sköljmedel när man tvättar kläder i microfibermaterial. Hur det är med ditt material i täcke och kudde, det kanske du kan söka dig till på tvättråd och google.

//Brute
Citera
2013-10-27, 12:49
Medlem
Citat:

Bättre att du tumlar länge med lägre temperatur.
Har du inga tennisbollar, så går det faktiskt bra med t.ex en joggingsko Se till att den är ren bara.
Citera
2013-10-27, 15:20
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Bättre att du tumlar länge med lägre temperatur.
Har du inga tennisbollar, så går det faktiskt bra med t.ex en joggingsko Se till att den är ren bara.

Ja, eller ett par djupfrysta kycklingfiléer i plastpåsar.
Lagom tinade till söndagsmiddagen, innan man kryper ner i sina nytvättade sängkläder.

//Brute
Citera
2013-10-28, 11:12
Medlem
Jag tvättar mina kuddar och täcken... torktummlar dom med med tennisbollar i tummlaren som får dom att bli fluffiga annars hamnar allt i en klump jag har haft mjukmedel med men om det är bra vet jag inte... har i alla fall inte märkt något negativt
Citera
2014-02-21, 19:41
Medlem
Ratis avatar
Hur ska man få dom torra innan natten om man inte äger en torktumlare? Har bara en uppsättning av kuddar och täcke så har inte riktigt tid att låta dom lufttorka. Äger dock en varmluftspistol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in