• 1
  • 2
2013-10-26, 11:11
Medlem
jsson98s avatar
Hej!
Har precis införskaffat en lödstation och tänkte börja köpa alla tillbehör.
Har tittat runt lite på olika lödtenn. De flesta innehåller 40% bly och 60% tenn.
Min fråga är om det är skadligt att använda tenn som innehåller bly? (syftar på inandning röken som uppstår när tennet smälter)
Har läst att det finns tenn utan bly, var kan man hitta det?

/jsson98
Citera
2013-10-26, 11:13
Bannlyst
Hur det ligger till med tennet vet jag inte, men en komplett lödstation har även ett utsug av skadliga gaser.
Citera
2013-10-26, 11:31
Medlem
sommarlovs avatar
Nej du kan inte andas in bly, röken innehåller dock andra ämnen som kan reta andningsvägarna, det gäller alla typer av "tenn".

Som nybörjare lyckas du mycket lättare med bly/tenn istället för tenn som kräver mer värme och är svårare helt enkelt!
Citera
2013-10-26, 11:36
Bannlyst
Du får rigga upp din lödstation under fläkten!
Citera
2013-10-26, 12:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Har läst att det finns tenn utan bly, var kan man hitta det?
Biltema, clasohlson, kjell.co...
Citera
2013-10-26, 13:32
Medlem
Blyfritt tenn är väl det vanligaste idag misstänker jag. Dock har det helt klart sina fördelar med blyat tenn. Tenn med bly är betydligt enklare att löda med och lämpar dig därför bra för nybörjare. Det kräver inte lika hög temperatur för att smälta och det klarar relativt lång arbetstid innan det klumpar ihop sig. Blyfritt däremot måste man hantera vid högre temperaturer och det klumpar sig lättare vilket gör det svårare att jobba med om man inte är van.

Ångorna som frigörs när du löder består till stor del av flussmedel. Du kan ju söka vad fluss innehåller om du är orolig vad du riskerar att dra i dig.
Citera
2013-10-26, 15:52
Medlem
jsson98s avatar
Tack för alla snabba svar.
Jag har köpt en vanlig rulle 60/40 tenn till att börja med.
Sitter i ett välventilerat rum.
Gjorde som GuranBanane skrev och kollade upp vad ångorna innehöll. Tror det värsta som kan hända är att man får iriterade luftvägar vid lång exponering
Citera
2013-10-27, 23:00
Medlem
Antagligen är det inte så farligt men man kan ju försöka undvika att dra i sig röken ändå.
Citera
2013-10-27, 23:31
Medlem
christerys avatar
Sen finns ju bromeradekolväten eller vad dom nu kallas i flamskyddsmedel om du löder i gamla kretskort. Dom är ju cancerframkallande, men flussmedel i tenn för elektronik? Det har jag fan inte sett. Har ju inte kikat på vad rullen innehåller, men jag antog att det var utan fluss.
Citera
2013-10-28, 19:23
Moderator
NewDeers avatar
Hobby --> K&P /mod
Citera
2013-10-28, 20:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Blyfritt tenn är väl det vanligaste idag misstänker jag. Dock har det helt klart sina fördelar med blyat tenn. Tenn med bly är betydligt enklare att löda med och lämpar dig därför bra för nybörjare. Det kräver inte lika hög temperatur för att smälta och det klarar relativt lång arbetstid innan det klumpar ihop sig. Blyfritt däremot måste man hantera vid högre temperaturer och det klumpar sig lättare vilket gör det svårare att jobba med om man inte är van.

Ångorna som frigörs när du löder består till stor del av flussmedel. Du kan ju söka vad fluss innehåller om du är orolig vad du riskerar att dra i dig.
Visst är det på detta sätt. Blyfritt lödtenn måste användas inom industrin idag om den färdiga produkten ska hålla sig till RoHS-direktivet.
Men som hobby fungerar det gamla lödtennet bra.
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Sen finns ju bromeradekolväten eller vad dom nu kallas i flamskyddsmedel om du löder i gamla kretskort. Dom är ju cancerframkallande, men flussmedel i tenn för elektronik? Det har jag fan inte sett. Har ju inte kikat på vad rullen innehåller, men jag antog att det var utan fluss.
Lödtenn för elektronik som inte innehåller flussmedel skulle vara i det närmaste helt obrukbart. I stort sett allt lödtenn innehåller inbyggda "kanaler" med flussmedel.
Citera
2013-10-28, 21:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Lödtenn för elektronik som inte innehåller flussmedel skulle vara i det närmaste helt obrukbart. I stort sett allt lödtenn innehåller inbyggda "kanaler" med flussmedel.

Hmm, du verkar ha rätt. http://www.conrad.se/L%d6DTR%c5D-SN-..._17587_1508070

Det är fluss i den, men den tråden vi hade på jobbet såg jag inga kanaler i som man förväntar sig.

Eller så är det jäkligt små kanaler. fast det är klart klipper man den så täpper man ju igen ändan.

Tja, kikade lite i elfa och dom hade åxå nåt obegripligt i deras datablad som troligen är fluss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in