• 2
  • 3
2013-10-26, 20:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Allt funkar bra förutom magnecyl, droppa magnecyl, det är skit. Läs på om det och det uppenbarar sig att det inte ger några fördelar gentemot annat utan bara värre bieffekter.

Håller inte alls med. Acetylsalicylsyra i långtidsbruk för led- och muskelvärk är lika bra som andra NSAID, även de receptbelagda , med undantag för indometacin. Jag har ätit otaliga sorter, har blivit övertalad av läkarna att pröva än den ena, än den andra varianten där man hängt på nån molekyl, så jag vet vad jag pratar om, i alla fall hur det funkar på mig. Gammal och beprövad medicin med kända biverkningar vilket känns tryggt. Magen kan paja men brukar gå bra om man tar den ihop med mat. Dessutom är acetylsalicylsyra förebyggande mot blodpropp, även i små doser, och det finns undersökningar som tyder på effekt mot tarm- och lungcancer, demens mm. Det forskas för fullt eftersom man anar det finns många positiva effekter som inte är klarlagda ännu.
http://www.expressen.se/halsa/hall-h...ylsalicylsyra/

OT tips: Krossade Magnecyl utrörda med lite vatten blir en suverän ansiktsmask som ger babyhud.

Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag har inbillat mig att Treo är skonsammare mot levern jämfört med t.ex. Alvedon. Kan detta stämma?
Ska enligt läkaren undvika att äta Alvedon och liknande pga höga levervärden.

Ja, Treo är bättre. Undvik att äta Treo dagligen under längre tid pga koffeininnehållet, tycker jag. Man kan få rätt rejäl huvudvärk om man slutar plötsligt efter långtidsbruk, vet det av egen erfarenhet men även läst om folk som till och med måste gå på avvänjning pga Treo-missbruk.
Citera
2013-10-26, 21:11
Medlem
Edrics avatar
NSAID + paracetamol, knappt att det biter ens en gång.
Citera
2013-10-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
"Så gott som alla lättare värk- och febernedsättande medel på apoteket är i kategorin NSAID:er."

What? Vilken tablett säljs under namnet menar du?

Acetylsalicylsyra (Aspirin, Albyl, Dispril, Magnecyl, Treo, Bamyl)

Diklofenak (Voltaren, Diklofenac, Eeze)
Dexibuprofen (Tradil, receptbelagt)
Ibuprofen (Ipren, Brufen, Ibumetin)
Ketoprofen (Orudis, Zon)
Naproxen (Naprosyn, Pronaxen, Eox)
Piroxikam (Brexidol, receptbelagt)
Tenoxikam (Alganex, receptbelagt)

COX-2 hämmare
Celecoxib (Celebra)
Rofecoxib (Vioxx, nu indraget)
Citera
2013-10-27, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det finns en uppsjö av värktabletter idag, en som är effektiv samtidigt som den är skonsam för kroppen vill man ha. Vilken värktablett föredrar du?

Men kära nån, det begriper väl vem som helst att receptfria "värktabletter" inte har nån som helst verkan. Det är tidernas största bluff när det gäller läkemedel. Du kan lika gärna äta en ask "salta katten" istället.
Citera
2013-10-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkopingsbo
Men kära nån, det begriper väl vem som helst att receptfria "värktabletter" inte har nån som helst verkan. Det är tidernas största bluff när det gäller läkemedel. Du kan lika gärna äta en ask "salta katten" istället.
Nej, det funkar ibland.
Jag har fått god effekt som jag tydligt märkt av av alvedon, diklofenak och naproxen celebra samt bamyl.
Däremot kan "Salta katten" ofta fungera lika "bra". När min PSA kom rejält så var diklofenaken ett måste för att komma upp ur sängen, jag kände funket klart. Idag...så verkar det knappt bita. Biverkningarna är mer framträdande.
Citera
2013-10-27, 17:21
Medlem
fajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Håller inte alls med. Acetylsalicylsyra i långtidsbruk för led- och muskelvärk är lika bra som andra NSAID, även de receptbelagda , med undantag för indometacin. Jag har ätit otaliga sorter, har blivit övertalad av läkarna att pröva än den ena, än den andra varianten där man hängt på nån molekyl, så jag vet vad jag pratar om, i alla fall hur det funkar på mig. Gammal och beprövad medicin med kända biverkningar vilket känns tryggt. Magen kan paja men brukar gå bra om man tar den ihop med mat. Dessutom är acetylsalicylsyra förebyggande mot blodpropp, även i små doser, och det finns undersökningar som tyder på effekt mot tarm- och lungcancer, demens mm. Det forskas för fullt eftersom man anar det finns många positiva effekter som inte är klarlagda ännu.
http://www.expressen.se/halsa/hall-h...ylsalicylsyra/

OT tips: Krossade Magnecyl utrörda med lite vatten blir en suverän ansiktsmask som ger babyhud.

Ja, Treo är bättre. Undvik att äta Treo dagligen under längre tid pga koffeininnehållet, tycker jag. Man kan få rätt rejäl huvudvärk om man slutar plötsligt efter långtidsbruk, vet det av egen erfarenhet men även läst om folk som till och med måste gå på avvänjning pga Treo-missbruk.

Gör om gör rätt, ASA är SÄRSKILT biverkningsbelastad,
Citera
2013-10-27, 22:10
Medlem
Jag gillar tramadol och kodein, bra mot värk och behagligt vid lagom överdosering.
Citera
2014-01-20, 15:51
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Ja.
Men nästan ALLT går på levern.
Det är bara det att alvedon&co är att jämföra med att dricka sprit typ.
Ingen fara att dricka lite sprit. Lite.

Märker man på något sätt om levern tagit stryk? Förutom blodprover menar jag då.
Citera
2014-01-20, 18:52
Medlem
failures avatar
ASA+koffein, Ibuprofen+koffein, Diklofenak. Paracetamol har väldigt dålig effekt på mig så det är inget jag betalar för.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in