• 1
  • 2
2013-10-25, 22:46
Medlem
enfindams avatar
Det finns en uppsjö av värktabletter idag, en som är effektiv samtidigt som den är skonsam för kroppen vill man ha. Vilken värktablett föredrar du?
Citera
2013-10-25, 23:21
Medlem
Formatets avatar
Alltid använt Alvedon, men bytte för kanske ett halvår sedan till Ipren. Bättre gentemot inflammationer om jag inte minns helt fel. Det är väl dessutom två olika ämnen i dem? Ibuprofen mot Paracetamol och i det fallet just Ibuprofen som är bra gentemot inflammationer?

Anyway. Ipren.
Citera
2013-10-25, 23:33
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Föredrar Tramadol/Kodein eller andra morfinliknande substanser, tar minst på kroppen.
Ej narkotiskt så väljer jag paracetamol, men det är beroende på orsak.
Citera
2013-10-25, 23:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Antar du menar receptfria. I så fall:

Alvedon (paracetamol) är den bästa mot feber, snäll mot magen.

Treo (acetylsalicylsyra och koffein) är överlägset bäst mot huvudvärk.

Ipren (ibuprofen) mot mer långvariga smärtor, typ ledbesvär, ryggont.

Man kan kombinera Alvedon och Ipren eller Treo, bra t ex vid influensa med värk i kroppen. Man får ner febern och en hel del av värken släpper.
Citera
2013-10-26, 11:04
Medlem
Det avgörs av smärtan. Det går inte att föredra generellt.
Men jag äter aldrig alvedon i stort, min lever har nog med annat. Dock, om smärtan är tillfälligt hög, om man har extrem feber, då..
Asperin (och treo, bamyl, etc) mot huvudvärk.
Jag tycker Ipren suger generellt.
Diklofenak i monsterdos, spruta eller rektal maxdos mot inflammationer, alt Celebra som väl är "bäst". Naproxen kan funka fint om magen pallar.
Citera
2013-10-26, 11:09
Medlem
morkfromorks avatar
finns väl egentligen bara två falanger, paraceteamol eller acetylsalicylsyra ?

Jag har ingen nytta alls av paracetamol, det biter helt enkelt inte, den andra däremot funkar

Treo finns inte där jag bor, så köper Bayer's Alka-Seltser, som har samma verksamma ingrediens som treo, smakar dessutom likadant.
Citera
2013-10-26, 11:32
Medlem
Nej,
Basic:

Paraceteamol
Acetylsalicylsyra/
Ns-aid/
Cox2
Citera
2013-10-26, 11:32
Medlem
Mandic!s avatar
Av de receptfria så blandar jag lite (inte samtidigt då utan jag tar olika beroende på situation och typ av smärta).

Vid huvudvärk tar jag nästan uteslutande Treo/Magnecyl-Koffein som innehåller 500 mg Acetylsalicylsyra och 50 mg Koffein per tablett. Tycker de fungerar bäst mot huvudvärk då man också blir pigg av koffeinet samtidigt som koffeinet även vidgar blodkärlen. Tycker inte denna kombo funkar så bra vid annan typ av värk. Endast Acetylsalicylsyra för sig tycker jag inte funkar så bra vid huvudvärk heller.

Vid annan typ av smärta blir det främst Ibuprofen och Paracetamol och ibland Diklofenak.
Citera
2013-10-26, 12:59
Medlem
enfindams avatar
Jag köpte Bamyl men de verkar vara helt verkningslösa. Finns det någon effektiv receptfri värktablett om man vill undvika paracetamol?
Citera
2013-10-26, 13:37
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag köpte Bamyl men de verkar vara helt verkningslösa. Finns det någon effektiv receptfri värktablett om man vill undvika paracetamol?
Ibuprofen, Diklofenak, Treo/Magnecyl-koffein (acetylsalicylsyra + koffein), Naproxen etc etc. Tycker Bamyl (endast acetylsalicylsyra) fungerar dåligt.
Citera
2013-10-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Men av det som skrivits här måste du ju inse att olika medel har olika verkan på olika tillstånd.
Var har du ont och vet du varför? Hur ont gör det?
Citera
2013-10-26, 13:53
Medlem
Tramadol
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem