2013-10-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
De jag länkade har typ hälften av antalet genetiska markörer som krävs....men de är 99.999% säkra.
Tar man den billigare känns det som om man kan vara övertygad om att de verkligen är ens barn.

Jag har redan bestämt mig, jag skall göra det.
http://www.metro.se/nyheter/faderskapstest-blir-allt-vanligare-en-av-fem-ar-inte-pappan/EVHmhB!ySEtpADm1imhA/ Speciellt efter rubriken i denna artikel. Som säger att 20% av barnen är felaktigt knutna till fel fader.

Säger rätt tydligt att kvinnor absolut ej är något att lita på. Då det alltid är så synd om dem. Se bara mängden kvinnor som ej ens kan förklara sitt eget beteende, för det är ju enbart synd om dem.
20% av barnen till de som genomför faderskapstest är knutna till fel fader. Vanligtvis gör man ju sådana test för att man har anledning att misstänka något.
Citera
2013-10-25, 22:31
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milstasi
Bra tips! Dock kan de vara så att dessa är ej godkända i domstol, behöver du ett sånt så brukar ligga i 3-4 tusen klassen.

Om ett faderskapstest kostar 4000,- utförd inom sjukvården och det gör det säkert för kommunen ingår ofta urkassa och dyra avtal och det föds 90 000 - 100 000 barn per år. Det gör 360 miljoner - 400 miljoner kronor för att lugna era oroliga själar.

Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart.
Citera
2013-10-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuhl
20% av barnen till de som genomför faderskapstest är knutna till fel fader. Vanligtvis gör man ju sådana test för att man har anledning att misstänka något.

20% av alla barn har fel biologisk pappa.

De innebär alltså att en mormor och morfar som har tio barnbarn så är det två som har fel biologisk pappa.

Låter detta troligt?
Citera
2013-10-25, 22:43
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari

De innebär alltså att en mormor och morfar som har tio barnbarn så är det två som har fel biologisk pappa.

Låter detta troligt?

Möjligtvis av de svar som nu skickas in för fadertest. Alltså i de fall då misstanken redan är mycket stark att pappan inte är far till barnet. I 80 % av fallen slår misstanken fel och det visar sig att han är pappa och att den misstänkta slampan inte alls slampat loss.
Citera
2013-10-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Möjligtvis av de svar som nu skickas in för fadertest. Alltså i de fall då misstanken redan är mycket stark att pappan inte är far till barnet. I 80 % av fallen slår misstanken fel och det visar sig att han är pappa och att den misstänkta slampan inte alls slampat loss.

Så måste det ju rimligen vara, man vet inte 20% av vad nej. Det säger ingenting om någonting detta.
Citera
2013-10-25, 22:55
Medlem
Citat:

Låter detta troligt?
Nej, som jag skrev har de som genomför faderskapstest förmodligen en anledning till att de gör det. Min poäng var ju att det inte gäller för hela befolkningen!
Citera
2013-10-25, 23:02
Medlem
milstasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Om ett faderskapstest kostar 4000,- utförd inom sjukvården och det gör det säkert för kommunen ingår ofta urkassa och dyra avtal och det föds 90 000 - 100 000 barn per år. Det gör 360 miljoner - 400 miljoner kronor för att lugna era oroliga själar.

Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart.

3-4 tusen hos privatklinik, kostnaden ligger bergis under tusenlappen om alla som ville skulle erbjudas det för skattepengar. Tror knappast exempel polisen betalar 3-4tusen per toppning.

EDIT: Hörde mig för och enligt en vän så kostar det kring 160$ att få ett test i staterna som är godkänt i domstol. Men däremot helt beroende på delstat, vissa delstater anser dem att om man godkänt att man är fader och det senare visar sig med DNA att man inte är det, så spelar det ingen roll vem vilket test i hela världen man visar för domstolen, underskriften man gjort står över det DNA bevisen visar.
Senast redigerad av milstasi 2013-10-25 kl. 23:21.
Citera
2013-10-25, 23:38
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Tja du i de flesta I-länder så finns det nån form av ersättning för föräldraledighet. I de fall det inte finns, eller billiga dagis ex. är det en rätt typisk kvinnofälla. Eftersom kvinnor är de som är hemma första tiden. De får alltså betala inte bara med tid och energi utan också ekonomiskt.

Barn är inte enbart en privat angelägenhet. Hela samhället är beroende av att det produceras barn.
Alla lever på detta faktum och tjänar på det. Så då tycker jag det är fullkomligen skäligt att också alla dvs samhället, bidrar ekonomiskt för det. Är ju ändå föräldrarna som betalar mest.

Också en stor hjälp till de som av olika anledningar måste ta hand om barn själva, män som kvinnor.

Att gå hemma i ett till två år och ibland längre än så om det blir syskon och få en halvtaskig inkomst av staten är inte precis vad jag kallar för självständighet. Med det upplägget har man bara bytt ut den klassiska 50-tals mannen mot staten.

Nej, föräldrar betalar inte mest för sina barn. Bara att ha barnen i förskola/skola kostar runt 100000 per barn och år. Ovanpå det har vi även sjukvård, tandläkare, barnbidrag, VAB och föräldrapenningen. Varje barn kostar alltså en hel del i offentliga medel under sin uppväxt.
Men nu blev det lite väl OT så jag lägger ner även om det finns mer att säga.
Citera
2013-10-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Att gå hemma i ett till två år och ibland längre än så om det blir syskon och få en halvtaskig inkomst av staten är inte precis vad jag kallar för självständighet. Med det upplägget har man bara bytt ut den klassiska 50-tals mannen mot staten.

Nej, föräldrar betalar inte mest för sina barn. Bara att ha barnen i förskola/skola kostar runt 100000 per barn och år. Ovanpå det har vi även sjukvård, tandläkare, barnbidrag, VAB och föräldrapenningen. Varje barn kostar alltså en hel del i offentliga medel under sin uppväxt.
Men nu blev det lite väl OT så jag lägger ner även om det finns mer att säga.

var inte direkt självständigheten vi diskuterade. Barn behöver omvårdnad och tid, vet du ju säkerligen i högsta grad själv med 2 egna? Att ha barn är massa positivt men också en "kostnad". I min mening som sagt är det viktigt att denna kostnad fördelas jämnt, eftersom barn är en förutsättning för alla samhällens överlevnad. Se på japan. Där har kvinnor slutat "betala". De har insett att de får inte mycket tillbaka och männen är så sönderstressade så de pallar inte ens ha sex längre.

menar du att föräldrar ska bekosta sina barns utbildning helt? Som sen samhället drar nytta av? Vi har skolplikt i Sverige idag av en anledning. finns nån uträkning nånstans att varje barn kostar föräldrar 1,2 miljoner upp till sin 19 års dag idag. Så jo tycker nog att föräldrar därmed investerat tillräckligt. Varje barn drar nämligen sen in till staten ca 7 miljoner i skatt.
Grejen är att få allt att gå ihop i sluttampen ett + - 0 spel. Där det också funkar praktiskt för folk att leva och vi får ett samhälle som genererar trygghet och funktionalitet.
http://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institutet-for-privatekonomi/aktuellt,-vad-kostar-barn/index.htm
Citera
2013-10-26, 00:22
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Staten tvingar inte någon att ta ut föräldraledighet.

Så länge man öronmärker pengar till respektive förälder tvingar man indirekt folk att vara hemma vissa dagar. Inte så många som har råd att skänka bort pengarna..
Citera
2013-10-31, 15:55
Medlem
SuneNixons avatar
Märkligt, det är straffbart att inte betala underhåll, varför är det inte straffbart att lura en man att betala det för barn som inte är hans?
Citera
2013-10-31, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuneNixon
Märkligt, det är straffbart att inte betala underhåll, varför är det inte straffbart att lura en man att betala det för barn som inte är hans?
Det är inte straffbart att inte betala underhåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in