Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Tja du i de flesta I-länder så finns det nån form av ersättning för föräldraledighet. I de fall det inte finns, eller billiga dagis ex. är det en rätt typisk kvinnofälla. Eftersom kvinnor är de som är hemma första tiden. De får alltså betala inte bara med tid och energi utan också ekonomiskt.
Barn är inte enbart en privat angelägenhet. Hela samhället är beroende av att det produceras barn.
Alla lever på detta faktum och tjänar på det. Så då tycker jag det är fullkomligen skäligt att också alla dvs samhället, bidrar ekonomiskt för det. Är ju ändå föräldrarna som betalar mest.
Också en stor hjälp till de som av olika anledningar måste ta hand om barn själva, män som kvinnor.
Att gå hemma i ett till två år och ibland längre än så om det blir syskon och få en halvtaskig inkomst av staten är inte precis vad jag kallar för självständighet. Med det upplägget har man bara bytt ut den klassiska 50-tals mannen mot staten.
Nej, föräldrar betalar inte mest för sina barn. Bara att ha barnen i förskola/skola kostar runt 100000 per barn och år. Ovanpå det har vi även sjukvård, tandläkare, barnbidrag, VAB och föräldrapenningen. Varje barn kostar alltså en hel del i offentliga medel under sin uppväxt.
Men nu blev det lite väl OT så jag lägger ner även om det finns mer att säga.