• 1
  • 2
2013-10-25, 11:14
Medlem
madtops avatar
Det r ganska stor skillnad. Bda har visserligen grdde och vanilj som bas men pannacottan stelnar fr att den innehller gelatin medan Crme Brle inte innehller gelatin utan bakas i vattenbad i ugn.

Bda r goda och pminner om varandra i smaken (vaniljgrdde). Men det r stor skillnad i tillagning, en pannacotta kan vem som helst slnga ihop medan en Crme Brle r mer komplicerad att gra.
Och fr att f till kncktcket behver du en gasolbrnnare.
Senast redigerad av madtop 2013-10-25 kl. 11:17.
Citera
2013-10-25, 13:19
Medlem
Quorthons avatar
Tycker bda tv hamnar i botten tillsammans med vaniljglass och kolass nr det gller dessert. r vl ganska gott men frbannat trkiga val i en meny.
Citera
2013-10-25, 23:45
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Crme brle grs inte riktigt p samma stt som panna cottan. Crme brle fr sin struktur ifrn gg istllet fr gelatin vilket gr att den fr lite annorlunda smak, inte lika fast som en panna cotta i konsistensen samt r lite krngligare att gra. Eftersom ggen helst ska vrmas frhllandevis sakta fr att inte koagulera helt brukar man frst vrma "ssen" (det r vl egentligen en creme anglaise) frst i ett vattenbad fr att sedan hllas upp i formar och bakas klart i en vattenfylld panna i ugnen.

Det r absolut en jobbigare process n panna cotta, men jag personligen fredrar fr det mesta crme brle. Smaken blir lite fylligare av ggulan och konsistensen blir inte lika gelaktig som panna cottan blir, vilket jag fredrar.
Dr ser man! Tack fr informationen. Jag har inte gjort egen crme brle utan mest sett p s man glmmer alltid det viktigaste.
Citera
2013-10-26, 08:47
Medlem
Aktivers avatar
Helt klart panacotta!!

Det r enkelt och supergott, creme brule r krngligt och man behver rtt verktyg.

Med en panacotta kan man imponera vldigt mycket med, det finns massa recept p panacotta och du kan f fina mnster i den...

Ngot som jag lskar r panacotta med vit choklad och citronsmak och massa br som topping!

Har du frysta br blir det ltt lite ssigt, ha i lite citronsaft i bland bren s blir det supergott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in