• 1
  • 2
2005-07-07, 19:47
Medlem
instants avatar
Hej!

Nu är det såhär att för två dagar sedan satt jag och spelade men gick iväg för att äta.
När jag kom tillbaka till datorn upptäckte jag att den har stängt av sig, trodde jag.

Men det konstiga är att skärmen inte får någon signal, musen är avstängd (har optisk), och tangentbordet fungerar inte, men datorn är på.

Nu tänkte jag inte så mycket på det utan startade om datorn helt enkelt. Men när Windows-laddningsbilden kom fram så hände samma sak igen. Datorn är på men skärmen får ingen signal samt mus och tangentbordet dör. Har provat allt. Varje gång dör datorn efter att ha varit på runt 3-4 minuter.

Så nu ber jag er kära vänner på FB, vad är feel?! Vill inte som fattig student punga ut med pengar för en ny
Citera
2005-07-07, 21:01
Medlem
hårdkårs avatar
Moderkortet kan vara stendött. Att då får bara ström men inget händer, typiskt symptom.
Citera
2005-07-07, 21:24
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Värmeproblem. Kolla i bios under "Hardware" eller. dyl hur varm cpu'n är..
Nätagget som inte orkar driva grafikkort och tangb./mus (usb-portarna ?)

/#LOUDmouth#
Citera
2005-07-07, 21:32
Medlem
instants avatar
Hmm, okeej. Men brukar dessa problem dyka upp bara sådär. Eftersom jag inte har pillat i datorn eller bytt något innan den dog. Hände av sig självt. Slitet och gammalt nätagg.?
Citera
2005-07-07, 21:36
Medlem
palefaces avatar
det är inte ett Asus a8n sli moderkort du sitter på ?
Citera
2005-07-07, 21:38
Medlem
Min dator höll på att stänga av sig stup i kvarten. Problemet var då att det hade fastnat en massa dam i processorns kylfläns. Då jag tog bort det blev allting bra igen. Men det kanske inte är det som är felet för dig....
Citera
2005-07-07, 21:54
Medlem
instants avatar
Nepp, inte ett Asus kort =).
Utförde min årliga dammsugning av datorn igår så jag tror inte att det beror på damm.
Dock har jag världens sämsta fläns så det kan mycket väl bero på det. Men borde inte datorn endast starta om ifall processorn blev för varm. Min dör inte helt.
Citera
2005-07-07, 23:02
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instant
Utförde min årliga dammsugning av datorn igår så jag tror inte att det beror på damm.
Dock har jag världens sämsta fläns så det kan mycket väl bero på det. Men borde inte datorn endast starta om ifall processorn blev för varm. Min dör inte helt.

Du dammsuger din dator?

Då är det inte konstigt om den är död.. Skaffa istället "tryckluftsspray på burk", finns att köpa på bland annat Biltema och Dustin.se.

Betydligt effektivare och mycket mindre riskabelt än en dammsugare.

Sedan bör man heller inte glömma att använda ESD-armband. Ett ESD-armbands klämma skall alltid sättas fast på en valfri, metallisk del av datorchassit.
Citera
2005-07-07, 23:14
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:

Nä, den kan stängas av också. Precis som seagate redan sagt så ska du absolut inte dammsuga datorn. Blås den hellre ren ! Om du redan har vettigt luftflöde genom burken kan jag annars rekomendera att täta datorn, skaffa luftfilter o.s.v. för att minska mängden damm.

Det intressanta är ju hur varm cpu'n är när datorn dör. Och i.o.m. att det började strula nyligen så kan det absolut vara värmeproblem. Förmodligen har du en ganska hög inomhustemp. just nu som kyler betydligt sämre än dom normala 18-20 graderna. Hur varm är cpu'n direkt efter en dödnelse ?

/#LOUDmouth#
Citera
2005-07-07, 23:51
Medlem
instants avatar
Haha :P Inte så jag menar att jag lägger den på marken o drar några tag med munstycket.. men grejen är att chassit är öppet just p.g.a. värmen. (Den e lite kallare då på vintern). så då flyger det verkligen runt damm i själva burken. som en hinna i luften, svårt o förklara. nåja. men ni får det att låta som att felet beror på värmen. Har jäävligt hög inomhustemperatur såå... Vad rekommenderar ni för att få ner värmen? förutom täta, fixa nya fläktar etc.?
Citera
2005-07-08, 00:31
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Nja, alltså att täta ger nog snarare något höjd temperatur men det minskar åtminstonde dammet. Om det nu är värmeproblem kanske det ev. räcker med att byta cpufläkten och inte flänsen. Annars rekomenderas att ha ett bra luftflöde genom lådan. En fläkt som suger in luft nere i fronten och ev. en fläkt som trycker ut luften lite högre upp där bak. Gärna stora (120mm) fläktar som går på ett lägre varvtal.

/#LOUDmouth#
Citera
2005-07-08, 04:07
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Haha :P Inte så jag menar att jag lägger den på marken o drar några tag med munstycket.. men grejen är att chassit är öppet just p.g.a. värmen. (Den e lite kallare då på vintern). så då flyger det verkligen runt damm i själva burken. som en hinna i luften, svårt o förklara. nåja. men ni får det att låta som att felet beror på värmen. Har jäävligt hög inomhustemperatur såå... Vad rekommenderar ni för att få ner värmen? förutom täta, fixa nya fläktar etc.?
Har du chassit alltid öppet på sommaren pga av värmen? Kan ju hälsa att du förstör allt vad som heter luftflöde i burken.. och ja, då blir det ganska hett om både hårddiskar och din processor.
Fast jag kanske uppfattade dig fel, klockan e mycket och tröttheten stiger på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in