Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-24, 11:35
  #1
Medlem
Hallå gott folk!

Har en enskild firma och ska skicka en faktura nu.

Jag undrar:

Hur får jag ut så mycket som möjligt av pengarna på fakturan?

Jag kan antingen fakturera via frilans finans eller fakturera själv.

När jag fakturerar själv, hur gör jag för att få över pengarna till min personliga plånbok.
Gör jag så att jag lägger undan 50% av beloppet på mitt företags konto och för över resten till mitt privata (och bokför detta hur?) Är det så man gör?

Och om det är så man gör, de 50 % som är kvar, måste dem till skatteverket eller kan jag köpa resurser för dem till företaget?

Väldigt tacksam för hjälpen
Citera
2013-10-24, 12:20
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Köp boken.

http://www.entreprenor.se/nyheter/ny...et_191553.html
Citera
2013-10-25, 17:35
  #3
Medlem
Förstå detta: du är personligt ansvarig för att skatter redovisas och betalas korrekt och i tid. Om du inte gör det kommer du personligen bli betalningsskyldig för alla straffavgifter och skattetillägg som kan bli aktuella.

Läs ovan igen.

Du måste lära dig grunderna i att driva firma. Det handlar om bokföring, redovisning, skatter och grundläggande bolagsjuridik. Läs böcker, gå kurser, kontakta nyföretagarcentrum nära dig - finns oändliga resurser.

I det läget du är, med så kort varsel, kan det vara så att du blir tvungen att anlita en bokföringsassistent eller redovisningsskonsult för att inte helt snurra ihop det.
Citera
2013-10-25, 19:19
  #4
Medlem
MaZtoRs avatar
Beroende på vad din faktura är på och vad du har i inkomst så borde du lägga undan ca:
25%moms
32% arbetsgivaraavgifter
32% skatt


totalt ca 66% av inkomsten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback