Citat:
Ursprungligen postat av
Talk2You
- Var det okej för dig att duscha naken med andra av samma kön efter gymnastik i skolan?
Ja.
Citat:
- Vilken åldersgrupp är du: 0-17/18-29/30-49/50 +?
18 - 29. Man.
Alltid varit okej för min del, jag hade inte största snoppen eller smalaste kroppen men fick aldrig en kommentar eller för den delen släppte en kommentar mot någon.
Vi Svenskar är mer avslappnade till våra kroppar och det i mitt tycke är bra. Kan ju inte ha en egen dusch för varje person i en skola/ badhus, skulle inte finnas mycket plats för annat eller så skulle duscharna ständigt ha köer och folk missa sina andra lektioner eller planera kvällen för att vänta på en ledig dusch.
Att duscha med kläder är ohygieniskt i mitt tycke och har alltid klätt av mig allt. Om jag inte helt fel så är det väl förbjud att bada med kläder på badhus p.g.a just hygienanledningar?
Citat:
Var det mindre problem tidligare? Eller minns föräldrarna dålig?
Mindre problem vågar jag inte säga men om lärarna inget gör så tar barnen själv kontroll, så simpelt är det. Om en lärare utav samma kön befinner sig i duschen och se till att de som grupp samarbetar och får det gjort så tvivlar jag starkt på att det är några bekymmer.
Men jag vet utav egen erfarenhet att lärarna var ofta långt borta där ungdomarna duscha och det så klart skapar ju en rädsla för dem som t.ex inte växt lika mycket, sena i puberteten eller små bröst ( om tjejer ens duschar i skolan längre, vi killar duscha alltid men tjejerna spenderade mestadels tid på toan, ofräscht! ).
Citat:
Om du har upplevt det: Var det okej för dig? Vilka klasser gjorde du det och vilken skola var det? (Okey om du inte vil ange helt exakt.)
Jag har gått på 8 olika skolor i mellersta Sverige, Värmland, Västmanland, Östergötland och Närke och där har det alltid varit killar för sig och tjejer för sig och aldrig varit på tal om kläder på vid duschning. På de minsta skolorna var det mycket lugnare och en annan stämning i duschen men det handlar om att lära barnen ansvar och att få "uppgiften" gjord på ett naturligt, smidigt och snabbt sätt.
Skolor tänker jag inte yttra, jag har gått på skolor från så lite som med cirka 80 elever till runt 1000, de flesta har dock varit mellan 300 - 400 elever men fortfarande inga bekymmer.