2013-10-24, 15:03
Medlem
dannywtfs avatar
18-29

Jag tycker att man ska duscha tillsammans med andra av samma kön. Jag gillar inte att man "tabulägger" nakenhet då man faktiskt får se att vi är olika vid duschandet. När jag var yngre tyckte jag att det var lite pinsamt att duscha med andra, men med tiden upptäckte jag ju att ingen brydde sig om hur jag såg ut och då blev jag säkrare på mig själv.

Det är klart att det kan vara jobbigt om man har fysiska defekter som man lider av, men om vi ska försöka tillgodose allas önskningar kommer det att bli jobbigt. Det är bättre att man får försöka lära sig att leva med hur man ser ut utan att försöka gömma sig.
Citera
2013-10-24, 15:05
Medlem
30-49

Har aldrig sett det som ett problem. Haft duschrum både med och utan skiljeväggar. Höll dessutom på med lagidrott när man var yngre och då var det alltid gemensamma duschar. Visst var det lite busstreck då och då - tex att försöka putta ut någon naken i korridoren - men det var aldrig en och samma person som man försökte putta ut eller som puttade, alla var i stort sett lika vilda... men aldrig gick det så långt som att det blev mobbning utan det var busstreck som sagt. Dusch ihop med motsatt kön har jag däremot inte upplevt i skol-/idrottsmiljö. Förstår dock ifall man skämdes att man inte ville duscha ihop med andra och visa upp sig.
Citera
2013-10-24, 15:15
Medlem
hakro807s avatar
30-49. Hade skilda duschar för könen från första klass, men har däremot inga problem att duscha naken, varken med män eller kvinnor. På det sättet helt klart ett barn av min tid.
Citera
2013-10-24, 15:16
Medlem
meganegerdases avatar
Haha jag är 19 idag och duschar alltid naken inför andra. Tävlar i lagidrott och gör det i princip varje dag. Det är val fan inge konstigt? :P
Citera
2013-10-24, 15:45
Avslutad
18-29

Har alltid igenom hela min skolgång duschat naken. Till skillnad från när man hade bad så tog man inte av sig badshortsen, men det var väl mer för att man skulle verka cool.

Min högstadie tid var något utöver det vanliga i just duscharna och omklädningsrummen. Där fanns två killar som med glädje sprang rundor och visade kuken, rövhålet och mellangården ungefär varje gång. Dom gjorde det inte på något äckligt vis utan allt var bara jävligt roligt. Dessa killar hade också runktävling någon gång, den som kom först vann. Ingen av dom klarade av att komma

Fanns även en kille som brukade sätta sig helt naken i knäet på en när man själv var i bara handduk eller kalsonger. Det gick till som såhär, han kom gåendes förbi en från duschen och när han var precis framför dig så slängde han iväg handduken och satte sig i ditt knä. Detta var inget som uppfattades äckligt eller stötande för någon som sagt.

Inne i duscharna fanns där aldrig något att man inte kunde visa sig naken, det är klart att det fanns personer som inte ville visa så mycket men dessa lät man vara. Det fanns dom som kissade på varandra och snärtade varandra, detta lät man dom göra. Fanns även dom som också blev kissade på men som inte kissade tillbaka.. En av dom var jag, klarar inte av att kissa på någon annan.. Tyvärr!
Citera
2013-10-24, 15:56
Medlem
Busstations avatar
18-29.

Duschade gemensamt med andra killar genom hela skolgången och även idag pga lagidrott. Förstår inte riktigt vad man ska skämmas för?
Citera
2013-10-24, 16:00
Medlem
rikastistorstans avatar
18-29
Inga problem. Här duschades det och snärtes med handdukar och annat som män i grupp gör. Givetvis genomfördes en eller annan rusch in till damernas omklrum också. Oftast hann dom små flicksnärtorna att skyla sig men var man riktigt listig och smög så kunde man dra hem en jackpott. Utskällningen som följde vägdes ju klart upp av det goda runkmaterialet som man hade tillförskansat sig. Detta gällde ju mellanstadiet då, i högstadiet fick man ju smaka frukterna och få sina glimtar av frivilliga damer och mognadsgraden hade väl ökat något.
Visst fanns det väl någon enstaka betahane och babbe som väntade in i det sista alt skippade duschen helt dock. Tveksamt om dessa avarter är att betrakta som män dock.

Grr good memories
Citera
2013-10-24, 16:04
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gris1
18-29

Har alltid igenom hela min skolgång duschat naken. Till skillnad från när man hade bad så tog man inte av sig badshortsen, men det var väl mer för att man skulle verka cool.

Min högstadie tid var något utöver det vanliga i just duscharna och omklädningsrummen. Där fanns två killar som med glädje sprang rundor och visade kuken, rövhålet och mellangården ungefär varje gång. Dom gjorde det inte på något äckligt vis utan allt var bara jävligt roligt. Dessa killar hade också runktävling någon gång, den som kom först vann. Ingen av dom klarade av att komma

Fanns även en kille som brukade sätta sig helt naken i knäet på en när man själv var i bara handduk eller kalsonger. Det gick till som såhär, han kom gåendes förbi en från duschen och när han var precis framför dig så slängde han iväg handduken och satte sig i ditt knä. Detta var inget som uppfattades äckligt eller stötande för någon som sagt.

Inne i duscharna fanns där aldrig något att man inte kunde visa sig naken, det är klart att det fanns personer som inte ville visa så mycket men dessa lät man vara. Det fanns dom som kissade på varandra och snärtade varandra, detta lät man dom göra. Fanns även dom som också blev kissade på men som inte kissade tillbaka.. En av dom var jag, klarar inte av att kissa på någon annan.. Tyvärr!

Haha! Så skönt grabbigt på något sätt. Här har feministerna en typiskt medfödd skillnad mellan könen. Kvinnor skulle aldrig bete sig så här emot varandra och det är genetiskt. Barnsligt men kul
Citera
2013-10-24, 16:20
Medlem
jimmychrists avatar
Jag är över trettio och har således alltid duschat naken efter skolgymnastiken. Ja det verkar ju först lite underligt om kidsen känner sig tvingade att ha badkläder i duschen.

Men å andra sidan; på min tid hade ungarna inte kameramobiler.
Citera
2013-10-24, 16:23
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talk2You
- Var det okej för dig att duscha naken med andra av samma kön efter gymnastik i skolan?

Ja.

Citat:
- Vilken åldersgrupp är du: 0-17/18-29/30-49/50 +?

18 - 29. Man.

Alltid varit okej för min del, jag hade inte största snoppen eller smalaste kroppen men fick aldrig en kommentar eller för den delen släppte en kommentar mot någon.

Vi Svenskar är mer avslappnade till våra kroppar och det i mitt tycke är bra. Kan ju inte ha en egen dusch för varje person i en skola/ badhus, skulle inte finnas mycket plats för annat eller så skulle duscharna ständigt ha köer och folk missa sina andra lektioner eller planera kvällen för att vänta på en ledig dusch.

Att duscha med kläder är ohygieniskt i mitt tycke och har alltid klätt av mig allt. Om jag inte helt fel så är det väl förbjud att bada med kläder på badhus p.g.a just hygienanledningar?

Citat:
Var det mindre problem tidligare? Eller minns föräldrarna dålig?

Mindre problem vågar jag inte säga men om lärarna inget gör så tar barnen själv kontroll, så simpelt är det. Om en lärare utav samma kön befinner sig i duschen och se till att de som grupp samarbetar och får det gjort så tvivlar jag starkt på att det är några bekymmer.

Men jag vet utav egen erfarenhet att lärarna var ofta långt borta där ungdomarna duscha och det så klart skapar ju en rädsla för dem som t.ex inte växt lika mycket, sena i puberteten eller små bröst ( om tjejer ens duschar i skolan längre, vi killar duscha alltid men tjejerna spenderade mestadels tid på toan, ofräscht! ).

Citat:
Om du har upplevt det: Var det okej för dig? Vilka klasser gjorde du det och vilken skola var det? (Okey om du inte vil ange helt exakt.)

Jag har gått på 8 olika skolor i mellersta Sverige, Värmland, Västmanland, Östergötland och Närke och där har det alltid varit killar för sig och tjejer för sig och aldrig varit på tal om kläder på vid duschning. På de minsta skolorna var det mycket lugnare och en annan stämning i duschen men det handlar om att lära barnen ansvar och att få "uppgiften" gjord på ett naturligt, smidigt och snabbt sätt.

Skolor tänker jag inte yttra, jag har gått på skolor från så lite som med cirka 80 elever till runt 1000, de flesta har dock varit mellan 300 - 400 elever men fortfarande inga bekymmer.
Citera
2013-10-24, 16:26
Medlem
liiths avatar
18-29

I förskolan så duschade killar och tjejer i samma dush, inget jag reagerade på.
Sen har man delat med andra killar utan problem.
Tror att man själv spärrar hur mycket man visar och inte.
Citera
2013-10-24, 16:26
Medlem
€rics avatar
18-29

Har aldrig duschat med tjejer i varken lågstadiet eller mellanstadiet, trodde inte de fanns faktiskt . Typ alla skolor har ju två omklädningsrum i mitt närområde iaf, så blev ju uppdelat.

Men vi hade ganska skön grupp i mellanstadiet, iaf majoriteten av oss killar. Vi sprang och snärtade varandra med handukar och lekte som fan. Var väl några som inte gjorde som oss andra, men de brukade duscha snabbt och direkt och sen sticka. Blev ju ganska många gånger "HAN HAR BÅÅÅNGE", men inte direkt åt en person utan olika.

Vet dock att hos tjejerna var de ganska mycket problem och de hade samtal (tjejernas föräldrar) flertal ggr om just duschen. Sedan brukade vi ju försöka ta oss in hos tjejerna, dock vet jag fan om någon lyckades få se något egentligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in