2013-10-24, 10:07
Medlem
- Var det okej för dig att duscha naken med andra av samma kön efter gymnastik i skolan? OK / ej-OK
- Vilken åldersgrupp är du: 0-17/18-29/30-49/50 +?

Jag undrar om/hur stor skillnad det är i åsynen av nakna fellesdusjing i skolan då och nu. Så denna lilla statistik. Jag ber att du svarar utifrån sina egna erfarenheter i skolan. Vad jag undrar är det att duscha naken med alla andra av SAMMA kön i klassen efter gymnastiken. Om, till exempel, det var okej för dig då, men att man inte ska göra det nu på olika övervägande så svar "OK " och gärna skriva ett inlägg om du tenker att man inte borde göra det nu.

Jag kommer från en föräldermøte där läraren förklarar att ingen av barnen duschade naken. Många föräldrar reagerar ganska negativt på det och några nästan tyder på att barn ska tvingas. Det verkar konstigt att det är så stor skillnad mellan föräldrar och barn. Var det mindre problem tidligare? Eller minns föräldrarna dålig? Eller är det så att de föräldrar som är säker på sig själv då och nu vågar säga vad de tycker samtidigt att det finns många föräldrar med dåliga erfarenheter från den tiden som inte vågade säga något?

I vissa skolor duschade pojkar och flickor tillsammans. Om du har upplevt det: Var det okej för dig? Vilka klasser gjorde du det och vilken skola var det? (Okey om du inte vil ange helt exakt.)
Citera
2013-10-24, 10:43
Medlem
ElSilencios avatar
30-49

Helt ok

Vi hade gemensam dusch för killar genom alla skolår. Funkade fint, eftersom ingen sagt att det inte skulle vara ok

Problem i duschrummet var desamma som var helst på skolan, men det fick friare uttryck då inga lärare fanns i närheten. Alltså inte duschrummets utformning som skapade problem, utan avsaknaden av vuxen kontroll.
Citera
2013-10-24, 10:50
Medlem
EvilGuys avatar
30-49 och på låg- och mellanstadiet hade vi separata duschrum som skiljdes åt av en gemensam bastu med två dörrar. Dock inga problem att gå in i respektive duschrum om man ville eftersom bastun hade dörrar till bägge rum, men det var inte mycket spring där eftersom lärarna sagt åt oss att inte göra det.
Citera
2013-10-24, 11:09
Medlem
provocative77s avatar
30-49
Har inga problem att duscha naken med andra män. Men jag föredrar olika duschar.
Genom åren så var det gemensam dusch i skolan, simningen tillsammans med övriga badgäster, fotbollen. När man blev äldre var det naket även på mina jobbs duschar.
Ska tillägga att jag är svensk och uppvuxen med att nakenhet inte är fult.

Första gången jag reagerade på påklädd dusch var i ett gemensamhetshäkte. Även där duschade svenskar nakna. Men inte muslimerna.
Och det är där jag tror vi fått våra spärrar från. Av någon korkad religös anledning kan de inte ens visa sig nakna med andra av samma kön. Det har sedan smittat av sig i hela samhället.
Inte bara nakenhet utan mkt annat som blivit tabu. Den sexuella frigörelsen är ett exempel.
När jag växte upp badade tjejer topless. I dag om de visar lite hud så är de horor.

Äsch. Bäst att sluta nu. Jag går verkligen offtopic nu.
Citera
2013-10-24, 11:18
Medlem
Lazyboness avatar
30-49
Jag hade inga problem med att duscha med andra killar under min skolgång. I första klass duschade flickor och pojkar gemensamt och det var inget jag reagerade på då. Jag vet inte hur långt upp i åldrarna den skolan hade gemensamma duschar eftersom jag bytte skola i andra klass. Jag ser egentligen ingen anledning till att könen absolut måste ha separata omklädningsrum och duschar när det gäller små barn. Tvärtom, kan det nog vara nyttigt att ha det gemensamt.
Citera
2013-10-24, 11:22
Medlem
Gafflens avatar
18-29

Till en början då jag började med idrott ( I första klass ) så hade jag väl inga problem med det, sen när man kom upp till slutet av mellanstadiet så började man väl "duscha" på toan eller hoppa in med handduken för sig så ingen såg en.
Upp på högstadiet skolkade man väl gympan ganska ofta eller struntade i att duscha ( Jag var inte så aktiv på idrotten så det inte luktade )

Tycker det ska finnas dörrar till varje dusch så kommer flera att duscha
Citera
2013-10-24, 12:25
Medlem
Självklart duschade vi tillsammans. Duschutrymmet hade ett antal munstycken och inga draperier. Det är bara att tvätta sig, i det sammanhanget är nakna kroppar inget konstigt och vanligtvis inget farligt.

Hur kan det här ens vara ett problem? Sluta upp med att curla barnen och spä på deras redan individualistiska världssyn.
Citera
2013-10-24, 12:32
Medlem
Sudersvinets avatar
50+
I de första klasserna i skolan badade flickor och pojkar gemensamt utan kläder i Stockholm. I realskolan och gymnasiet duschade pojkarna tillsammans utan kläder. Tjejerna i flickskolan vet jag inget om beträffande detta.
Citera
2013-10-24, 12:43
Medlem
Inaniss avatar
18-29
Har inga problem att duscha med andra nakna killar. Är ju dock lite bedrägligt eftersom man är i en mer utsatt situation eftersom man är naken och det oftast inte är vuxna i närheten. Mobbare utnyttjar det, speicellt om man är lite överviktig eller ser lite annorlunda ut på något sätt. Och om en vuxen hade börjat vara i omklädningsrummet för att övervaka situationen så hade det inte tagit lång tid innan det skrikits pedofil i dagens Sverige. Under låg- och mellanstadiet fanns det dock ett avskilt rum där det fanns en dusch om man ville vara ensam när man duschade. Saknades dock under högstadiet och gymnasiet.
Jag tror jag tycker att det ska erbjudas möjlighet att duscha separat för dom som är obkväma med att duscha i grupp, har inte tänkt på det så mycket efter att jag sluta skolan.
Citera
2013-10-24, 12:54
Medlem
TotalyMoos avatar
18-29

Både ja och nej beroende på vilken skola det var. Under 1an till 7an gick jag i en skola där utseende, kläder och status betydde otroligt mycket. Där duschade de "coola killarna" först och var ganska avslappnade med varandra (i alla fall utifrån sett, förmodligen jämförde de konstant storlek) men så fort någon utanför gänget kom in i duschen var det hån och glåpord. Inte vidare bekväm stämning dvs.

8an och 9an spenderades i en mycket mer avslappnad skola där hela klassen var relativt enad och där var vi nästan på gränsen till lite små-gay i duschen. Alla hade ryggen mot väggen och stod och snackade öppet, skämtade och sket totalt i hur folk såg ut eller agerade.

Från mitt egna perspektiv påverkades jag ganska mycket av hur de andra var och kan definitivt säga att skolbytet och den "nya duschmiljön" gjorde en hel del för min självbild.
Citera
2013-10-24, 13:01
Medlem
18-29

I grundskolan var jag van med att duscha med andra pojkar efter idrotten och reflekterade inte över om det var äckligt eller inte. Jag växte upp i en trygg småstad där mobbning inte var särskilt förekommande, men kan tänka mig att i värre skolor där någon kanske är omskuren, har en liten snopp, eller är fet kan mobbas.

Däremot sen gymnasiet kan jag inte se andra kukar, jag äcklas så jag nästan kräks. Jag tycker det är äckligt att se män i enbart handduk samt i enbart kalsonger, och framförallt när män sitter med handen och kliar innanför kalsongerna så andra kan se. För några år sen gjorde jag ett försök till att börja gymma, där fanns enskilda duschar med draperier, vilket kan vara en idé i skolor och idrottslokaler.
Citera
2013-10-24, 13:07
Medlem
30-49
Har alltid under skoltiden duschat i duschrum utan väggar och draperier mellan duscharna. Ett stort duschrum med typ 8 duschar i. De första åren både tjejer och killar tillsammans. Där efter uppdelat mellan könen. Likadant under idrottsutövande utanför skolan. Har inga problem med att visa mig naken för andra.

Framförallt under högstadietiden var det mycket kissbomber och kukmätartävlingar som gick av stapeln i duschen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in