2005-07-07, 19:21
Medlem
jonas_d_s avatar
Vad kan det vara för sprängämne som användes i london idag? någon som vet?
Citera
2005-07-07, 19:25
Medlem
Semtex?
Citera
2005-07-07, 20:37
Medlem
KaneAndKennys avatar
det var länge sen man använde rent semtex vad jag vet, har för mig att det mest var gammalt öststatsmateriel som DDR "delade ut" till lite suspekta grupperingar de ville stöjda av olika anledningar.

Någon form av plastiskt sprängämne var det troligen dock, skulle gissa på någon hemgjord/hemmaförbättrad modell. Enklare än att smuggla in den färdiga varan. Behövs inte särskilt mycket eller så väldigt effektivt sprängämne för att ge effekt i så begränsade utrymmen som T-bana och bussar.
Citera
2005-07-08, 00:59
Medlem
De körde väl med sprängämne som stulits från en byggplats i Madrid? Antagligen användes något liknande här.
Citera
2005-07-08, 01:42
Medlem
jonas_d_s avatar
Men hur stor kan bomberna har varit?
Citera
2005-07-08, 01:46
Medlem
DAGGER[X]s avatar
För tidigt att säga, jag såg en buss som var helt uppsliten Âla Israel, förmodligen inte mer än vad som får plats i en genomsnittlig ryggsäck.
Citera
2005-07-08, 09:24
Medlem
Med största snnolikhet ett civilt...bedömt av hur dubbeldäckaren såg ut...skiljer mycket på civ & militära sprängämnen...energimässigt
Citera
2005-07-09, 18:29
Medlem
jonas_d_s avatar
Här anger dom att det skulle vara C4

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,670648,00.html
Citera
2005-07-10, 00:48
Bannlyst
tvivlar på att det skulle vara C-4, det är nog bara spekulatiner... För att få tag på och har råd med C-4 måste man vara en mycket mer väl organiserad grupp, de flesta anser ju att detta är en fristående al-quida-gren.
Dessutom upptäcks C-4 av bombhundar vilket gör det ett obra terrormedel.
Skulle gissa på 2-3 ANNM med PETN eller AP som tändhatt, detta är kraftiga medel som man kan göra hemma lätt med vanliga hushållsgrejer.

Alla Amoniumnitrat baserade ämnen är storfavvorit hos terrorister. Tex Oclahoma bombaren - första attacken på WTC osv.

till AN baserade ämnen hör tex : ANNM - APAN - ANFO.
Citera
2005-07-10, 21:15
Medlem
triflers avatar
Min gissning - kinderegg (plastbehållaren inuti dem) - bakpulver, mjöl och vatten. Eller bikarbonat (stavning) och ättika.
Citera
2005-07-12, 09:03
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trifler
Min gissning - kinderegg (plastbehållaren inuti dem) - bakpulver, mjöl och vatten. Eller bikarbonat (stavning) och ättika.

Du kan vara något på spåren...
Citera
2005-07-12, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
tvivlar på att det skulle vara C-4, det är nog bara spekulatiner... För att få tag på och har råd med C-4 måste man vara en mycket mer väl organiserad grupp, de flesta anser ju att detta är en fristående al-quida-gren.
Dessutom upptäcks C-4 av bombhundar vilket gör det ett obra terrormedel.
Skulle gissa på 2-3 ANNM med PETN eller AP som tändhatt, detta är kraftiga medel som man kan göra hemma lätt med vanliga hushållsgrejer.

Alla Amoniumnitrat baserade ämnen är storfavvorit hos terrorister. Tex Oclahoma bombaren - första attacken på WTC osv.

till AN baserade ämnen hör tex : ANNM - APAN - ANFO.

Inte ha råd med? Usama o gubbarna sitter på miljarder dollar.
De som startade hela Al-quida var ett gäng miljardärsöner i dollar.
De hanterar dollar per kilo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in