2005-07-13, 09:36
Medlem
plis avatar
TNT enligt Financial Times (som alltid brukar ha bra källor)
"Security officials meanwhile confirmed that the explosives in the London bombings were almost certainly military TNT from Eastern Europe. "

http://news.ft.com/cms/s/d85b25f6-f2ff-11d9-843f-00000e2511c8,dwp_uuid=46d6f5a8-d260-11d8-b661-00000e2511c8.html
Citera
2005-07-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
tvivlar på att det skulle vara C-4, det är nog bara spekulatiner... För att få tag på och har råd med C-4 måste man vara en mycket mer väl organiserad grupp, de flesta anser ju att detta är en fristående al-quida-gren.
Dessutom upptäcks C-4 av bombhundar vilket gör det ett obra terrormedel.
Skulle gissa på 2-3 ANNM med PETN eller AP som tändhatt, detta är kraftiga medel som man kan göra hemma lätt med vanliga hushållsgrejer.

Alla Amoniumnitrat baserade ämnen är storfavvorit hos terrorister. Tex Oclahoma bombaren - första attacken på WTC osv.

till AN baserade ämnen hör tex : ANNM - APAN - ANFO.

Innan jag såg ditt inlägg tänkte jag precis skriva ammoniumnitrat, anledningen till att det räknas som "avancerat" är för att det krävs tändhatt för att spränga(?)
Jag har läst att i mellanöstern så används trotyl bland självmordsbombare då och då.

Har någon gång terrorister använt C4?
Citera
2005-07-13, 15:17
Bannlyst
Citat:
tvivlar på att det skulle vara C-4, det är nog bara spekulatiner... För att få tag på och har råd med C-4 måste man vara en mycket mer väl organiserad grupp, de flesta anser ju att detta är en fristående al-quida-gren.
Dessutom upptäcks C-4 av bombhundar vilket gör det ett obra terrormedel.
Skulle gissa på 2-3 ANNM med PETN eller AP som tändhatt, detta är kraftiga medel som man kan göra hemma lätt med vanliga hushållsgrejer.

Alla Amoniumnitrat baserade ämnen är storfavvorit hos terrorister. Tex Oclahoma bombaren - första attacken på WTC osv.

Compund C-4 är inte svårt att göra, det består ju av större delen av högnitrerad RDX som är i hopblandat med några bindämmnen motorolja och några andra saker... En väldigt erfaren pyrotekniker eller kemist kan göra det i garaget, finns ex på Pyro&Kemi forumet. I millitär och civil C-4 så blandar man i speciella ämmnen som gör att hundarna och röngten kan upptäcka det, annars så är det luktfritt och skall se ungefär lika dant ut på röngten som en näststrumpa är (samma sak skall gälla för semtex, det är trots allt nästan att semtex H (ca 50%) och C-4 (ca 90%) består av RDX).

http://en.wikipedia.org/wiki/C-4_%28explosive%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Semtex
Citera
2005-07-16, 15:04
Medlem
fluke12s avatar
Det var visst TAPT. Enlig säkra källor.
Citera
2005-07-16, 15:30
Medlem
RDX*s avatar
ATCP kan omöjligt skapa de skadorna som fanns på bussen. Dom kanske har använt ATCP för att initiera huvudladdningar med t.ex. RDX eller ANFO/ANNM etc.
Citera
2005-07-18, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Inte ha råd med? Usama o gubbarna sitter på miljarder dollar.
De som startade hela Al-quida var ett gäng miljardärsöner i dollar.
De hanterar dollar per kilo.

Jag vet att Al-quida har råd med bra grejer, men detta var inte al-quida utan en fristående isolerad grupp.
Citera
2005-07-18, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RDX*
ATCP kan omöjligt skapa de skadorna som fanns på bussen. Dom kanske har använt ATCP för att initiera huvudladdningar med t.ex. RDX eller ANFO/ANNM etc.

Varför skulle det vara omöjligt för TACP att skada så mycket?

svartkrut kan åstakomma dedär skadorna, om man har tillräkligt mkt.
Citera
2005-07-18, 02:21
Medlem
pastorns avatar
Enligt artikel i DN så har "TAPT" hittats i en av lägenheterna "Han misstänks ha hjälpt till att framställa Londonbomberna och i hans lägenhet har sprängmedlet TAPT hittats. "

Är det samma som det varnas för i denna tråd?
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=136218

Arikeln i DN förövrigt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=439649&previousRenderType=6
Citera
2005-07-18, 03:31
Medlem
RDX*s avatar
gurrez>>ATCP har den egenskapen att det "tuggar" isönder något istället för att fläka upp det, vilket var vad som hände på bussen. Ett ämne som där emot fläker upp saker är tex Amoniumnitrat som är väldigt avanligt att användas av bombare utan tillgång till militära sprängämnen.

pastorn>>Ja det är samma sprängämne som det varnas för i tråden, så vi har kanske självmordsbombare är på FB ?
Citera
2005-07-18, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RDX*
gurrez>>ATCP har den egenskapen att det "tuggar" isönder något istället för att fläka upp det, vilket var vad som hände på bussen. Ett ämne som där emot fläker upp saker är tex Amoniumnitrat som är väldigt avanligt att användas av bombare utan tillgång till militära sprängämnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurrez
Skulle gissa på ANNM med PETN eller AP som tändhatt, detta är kraftiga medel som man kan göra hemma lätt med vanliga hushållsgrejer.

Läst tråden ?

Citera
2005-07-18, 23:02
Medlem
RDX*s avatar
Citat:
Varför skulle det vara omöjligt för TACP att skada så mycket?

Läs vad du själv har skrivigt.
Citera
2005-07-19, 00:32
Bannlyst
Vadå läs vad jag själv skrivit? vad menar du ?

Jag tror verkligen inte att det var tacp dom använde, annm skulle jag tro... Har inte genomfört några tester på typen av skador vid använding av tacp/annm, så du kan säkert ha rätt i att de ger olika skador, även om jag inte fattar hur. Däremot borde du använt ett annat ord, än " så stora skador ".... Det blir en helt anna innebörd än det du tänkte säga egentligen " den typen av skador "

/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in