Jag undrar vilka bieffekter cigarren har. Munnen väl mer skadad likt vid snus men sen är det ju rök så de borde likna cigaretter i övrigt? Påverkas konditionen? Lungorna? Tänderna?
Är det bättre/sämre att röka cigarr jämfört med snus och cigaretter ur ett hälsoperspektiv??
Röker man lika mycket i jämförelse med cigaretter? Är beroendet lika starkt?
I cigarrens fall ska man inte sitta och fundera över bieffekter, utan hälla upp en stor whisky eller en fyllig bock-öl och bara låta smaklökarna njuta av vad som kan vara den bästa kombinationen i världen. Vad är det för fel på dig som vill veta bieffekter?
A. du röker cigarr för smakens skull - alltså munbloss (inte halsbloss!).
B. En cigarr i veckan är försumbar och räknas inte ens som rökning enligt vissa läkare. Jämför en cigarr i veckan med det du får i dig när du går till jobbet varje dag i en storstad.
C. Stora cigarrer har mer nikotin pga att de är större, precis som 2 liter cola innehåller mer socker än en 33cl cola - MEN stora cigarrer är inte per definition nikotinstarka. Det finns stora faconer som är medium/mild i styrka beroende på vilken marca du väljer.
D. Alla är olika men då man oftast röker för njutningen trycker man inte 5 cigarrer per dag. Särskilt inte som priset på bra cigarrer ligger mellan 40-300 kr/st beroende på sort och om du importerar själv.
Dom flesta cigarrökarna röker inte cigarr varje dag. Det är snarare någonting som man gör för att sätta lite krydda på tillvaron. Ungefär som att man inte dricker en fin flaska whisky varje dag.
Personligen så tackar jag inte nej till en god cigarr om tillfället ges. Men det är ingenting som jag är särskilt passionerad över. Vartannat år händer det kanske att jag köper en enstaka cigarr.
Den enda bieffekten jag kan komma på är munhålecancer, men om man inte röker cigarr varje dag bör man inte oroa sig. Som tidigare nämnts i tråden är cigarren till för njutningen och inte för beroendet, så om du tar en omsorgsfullt utvald cigarr någon gång i månaden är du i stort sätt säkrad från bieffekterna. Passa dig bara för att ta halsbloss.
Jag har pratat med en del läkare jag känner och alla är överens om att de positiva effekter en måttlig konsumtion av cigarrer ger via avkoppling och att man njuter vida överstiger de negativa effekterna den passiva rökningen kan ha (om det inte blåser sitter man ju i sitt eget rökmoln!).
Själv snittar jag nog en cigarr om dagen under sommaren och det är möjligt att det är mer än vad som är nyttigt men jag tillhör den grupp som är övertygad om att risken att få cancer är starkt genetiskt betingad och har man det inte i släkten och sköter sig i övrigt så är risken att drabbas marginell.
Jag har inget kemiskt behov av nikotin trots att jag rökt tusentals cigarrer och jag har aldrig snusat eller rökt cigaretter på riktigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!