Jag undrar vilka bieffekter cigarren har. Munnen vl mer skadad likt vid snus men sen r det ju rk s de borde likna cigaretter i vrigt? Pverkas konditionen? Lungorna? Tnderna?
r det bttre/smre att rka cigarr jmfrt med snus och cigaretter ur ett hlsoperspektiv??
Rker man lika mycket i jmfrelse med cigaretter? r beroendet lika starkt?
I cigarrens fall ska man inte sitta och fundera ver bieffekter, utan hlla upp en stor whisky eller en fyllig bock-l och bara lta smaklkarna njuta av vad som kan vara den bsta kombinationen i vrlden. Vad r det fr fel p dig som vill veta bieffekter?
A. du rker cigarr fr smakens skull - allts munbloss (inte halsbloss!).
B. En cigarr i veckan r frsumbar och rknas inte ens som rkning enligt vissa lkare. Jmfr en cigarr i veckan med det du fr i dig nr du gr till jobbet varje dag i en storstad.
C. Stora cigarrer har mer nikotin pga att de r strre, precis som 2 liter cola innehller mer socker n en 33cl cola - MEN stora cigarrer r inte per definition nikotinstarka. Det finns stora faconer som r medium/mild i styrka beroende p vilken marca du vljer.
D. Alla r olika men d man oftast rker fr njutningen trycker man inte 5 cigarrer per dag. Srskilt inte som priset p bra cigarrer ligger mellan 40-300 kr/st beroende p sort och om du importerar sjlv.
Dom flesta cigarrkarna rker inte cigarr varje dag. Det r snarare ngonting som man gr fr att stta lite krydda p tillvaron. Ungefr som att man inte dricker en fin flaska whisky varje dag.
Personligen s tackar jag inte nej till en god cigarr om tillfllet ges. Men det r ingenting som jag r srskilt passionerad ver. Vartannat r hnder det kanske att jag kper en enstaka cigarr.
Den enda bieffekten jag kan komma p r munhlecancer, men om man inte rker cigarr varje dag br man inte oroa sig. Som tidigare nmnts i trden r cigarren till fr njutningen och inte fr beroendet, s om du tar en omsorgsfullt utvald cigarr ngon gng i mnaden r du i stort stt skrad frn bieffekterna. Passa dig bara fr att ta halsbloss.
Jag har pratat med en del lkare jag knner och alla r verens om att de positiva effekter en mttlig konsumtion av cigarrer ger via avkoppling och att man njuter vida verstiger de negativa effekterna den passiva rkningen kan ha (om det inte blser sitter man ju i sitt eget rkmoln!).
Sjlv snittar jag nog en cigarr om dagen under sommaren och det r mjligt att det r mer n vad som r nyttigt men jag tillhr den grupp som r vertygad om att risken att f cancer r starkt genetiskt betingad och har man det inte i slkten och skter sig i vrigt s r risken att drabbas marginell.
Jag har inget kemiskt behov av nikotin trots att jag rkt tusentals cigarrer och jag har aldrig snusat eller rkt cigaretter p riktigt.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!