Cecilia Uddén rapporterade på morgonens P1 nyheter från Egypten. Under sken av att det var en intervju så besökte hon en ambassadör och anklagade honom för att människor drunknande när de fallit ur människosmugglarnas båtar. Det intressanta här var inte innehållet - visst är det en katastrof - utan det intressanta var formen för den så kallade "intervjun". Uddén grät bokstavligen och kastade ur sig påståenden med åklagarens rätt. Det var inga frågor, ingen undersökning, utan Uddén ställde ministern
till svars i Uddéns egen rättegång. Ambassadören blev till och med tvungen att avbryta intervjun när Cecilia Uddén började gråta. (2:17 in i ljudklippet)
Citat:
...när jag möts av denna mur av oförståelse från egyptiska myndigheter tappar jag själv fattningen när jag berättar för honom om Soha som förlorat sina tre döttrar.
Jag säger till honom att det enda du kan göra är tala om respekt för lagen.
Men då stänger utrikesministeriets talesman av min bandspelare, ger mig en näsduk och säger att intervjun är över.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5682578
Skall P1s utsända likt internationella åklagare ägna sig åt att anklaga och ställa främmande makt
till svars för verkliga eller påhittade brott?
Är det verkligen public services uppdrag att anklaga?
Era tankar.