2013-10-25, 10:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Om man ringer upp arbetsgivaren till flertalet av dem som donerat pengar till Avpixlat, upplyser denne om den anställdes politiska åsikter och kräver denne på en förklaring så har man givetvis pekat eller hängt ut personen i fråga. Sedan är det säkert flertalet av dem i Aftonbladets lista som är identifierbara för allmänheten.

Troll much?
Detta är verkligen ett lågvattensmärke inom "journalistiken", just när man trodde att det inte gick att sjunka lägre. Man tar uppgifter, som man kommit över illagalt & ringer upp arbetsgivare till privatpersoner som inte gjort något olagligt för att misskreditera personerna för att dom inte delar AB's politiska uppfattning.

Detta är så obeskrivligt oetiskt att man givetvis borde upplösa tidningen & avskeda samtliga anställda, på samma sätt som skedde med News of the World efter deras avlyssning. Jag kan inte se att AB's handlande är mindre klandervärt än i exemplet med News of the World.

Lägg Bullen på ignore, han har inget att tillföra i sakfrågorna, ett renodlat troll.
Citera
2013-10-25, 10:17
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Nej, det var vad Aftonbladet påstod i sin artikel. Frågan om mail hängde inte ihop med hur Aftonbladet formulerade sin fråga till Ericsson. Det var en del av Ericssons svar däremot, underförstått att de anställda ska skilja på arbete och privatliv.

Nej det gör man inte. Jag kan ha fel men då får du visa var man gör det.
Citera
2013-10-25, 10:20
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Petitess, fast vem lurar jag? Du är Bullen, journalist som ofta tar medias sida i såna här frågor.

Hur som helst, det är en petitess eftersom det inte är någon skillnad för offren i frågan. De är identifierbara hur som helst, och Aftonbladet gör inte nog för att dölja detaljer som gör dom identifierbara. Du känner förmodligen till fenomenet vitpixling, vilket är en åtgärd för att göra någon (i det mest kända fallet, i ett fotbollslag) oidentifierbar med hjälp av artikelns information.
Nej dom är inte identifierbara. Ingen är identifierad någonstans.

Citat:
Aftonbladet går dessutom öppet ut med att de ringt upp arbetsgivare och angett dom, dvs. angiveri (läs:Sovjetunionen). Personer riskerar alltså att förlora sina jobb på grund av sina åsikter, även om de förmodligen inte kommer göra det av den officiella anledningen att de stödde Avpixlat. Men fortsätt du fråga dig själv om man "verkligen hängt ut någon" om det får dig att sova gott om natten.

Nej det har man inte heller gjort. Man har frågat Ericsson vad dom tycker om att man använder deras mail i privata sammanhang.

Ni bygger upp lögner runt hela den här artikeln precis som avpixlat gör när dom påstår att AB gjort intrång.
Citera
2013-10-25, 10:21
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är verkligen ett lågvattensmärke inom "journalistiken", just när man trodde att det inte gick att sjunka lägre. Man tar uppgifter, som man kommit över illagalt & ringer upp arbetsgivare till privatpersoner som inte gjort något olagligt för att misskreditera personerna för att dom inte delar AB's politiska uppfattning.

Detta är så obeskrivligt oetiskt att man givetvis borde upplösa tidningen & avskeda samtliga anställda, på samma sätt som skedde med News of the World efter deras avlyssning. Jag kan inte se att AB's handlande är mindre klandervärt än i exemplet med News of the World.

Lägg Bullen på ignore, han har inget att tillföra i sakfrågorna, ett renodlat troll.

För att jag inte spelar med i lögnerna som sprids runt denna artikel?
Citera
2013-10-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag fick inte hålla på med några kostsamma rese-/materialsporter när jag var barn och mina föräldrar var inte ens skilda, utan har nyligen firat guldbröllop. Är du representativ för svenska kvinnor idag? I så fall är det illa.

Representativ vet jag inte. Min uppväxt!! Min son ska veta att det är representativ för svenska kvinnor idag.
Citera
2013-10-25, 10:25
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Petitess, fast vem lurar jag? Du är Bullen, journalist som ofta tar medias sida i såna här frågor.

Hur som helst, det är en petitess eftersom det inte är någon skillnad för offren i frågan. De är identifierbara hur som helst, och Aftonbladet gör inte nog för att dölja detaljer som gör dom identifierbara. Du känner förmodligen till fenomenet vitpixling, vilket är en åtgärd för att göra någon (i det mest kända fallet, i ett fotbollslag) oidentifierbar med hjälp av artikelns information.

Aftonbladet går dessutom öppet ut med att de ringt upp arbetsgivare och angett dom, dvs. angiveri (läs:Sovjetunionen). Personer riskerar alltså att förlora sina jobb på grund av sina åsikter, även om de förmodligen inte kommer göra det av den officiella anledningen att de stödde Avpixlat. Men fortsätt du fråga dig själv om man "verkligen hängt ut någon" om det får dig att sova gott om natten.
Jag tror inte att Aftonbladet har ringt någonting, de har inga namn. De har hittat på en lista enbart i syfte att få folk att inte våga donera pengar till Avpixlat. Nu har det ju inte fått den effekten eftersom ännu fler har donerat i ren ilska över Aftonbladets svinaktiga beteende.

Betänk att Richard Aschberg är delaktig i berättandet. Det är den värsta lögnhalsen och det största svinet inom hela den svenska mediakåren.
Citera
2013-10-25, 10:28
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Nej dom är inte identifierbara. Men jag kommer inte presentera några motargument!

Nej det har man inte heller gjort, man har inte ringt företag och informerat dom om att en av deras anställda, en man med chefsposition och en viss ålder, har donerat till Avpixlat.
Fixade citatet. Lyssnar du ens på vad du säger?
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag tror inte att Aftonbladet har ringt någonting, de har inga namn. De har hittat på en lista enbart i syfte att få folk att inte våga donera pengar till Avpixlat.
Tror tyvärr inte på den teorin.
Citera
2013-10-25, 10:30
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulchram
Ja, faktiskt! Men spelar det någon roll när vi talar om barn? "Underlätta försörjningen av DITT barn". Känner redan där att jag lackar, och det duktigt!!! Naturligtvis var vi överens, t.o.m kära när jag blev gravid. Vi hade faktiskt hånglat 15 år tidigare, så inget nytt "ragg". Efter det gifte vi oss. Naturligtvis pratar jag om att jag skall betala det också - tror du ärligt att jag är korkad? Men en cykel kostar runt 8.000 kr, trumlektioner runt 4.000, nya skridskor, hockeyklubba, suppe, läger, skidutrustning, liftkort, grönt kort, golfklubbor osv. Idiot om du inte ens tror att mina föräldrar täckte för det patrasket till far! Dit jag vill komma är att vi kanske inte ens kommit till iPaden som jag betalat. Men vem vet, snuten betalar dina barns eller?
Så det är fullt normalt att man ska ha råd med att köpa allt detta till sina barn? Jag hoppas verkligen det är flera, för du har väl inte ett trummande, skidåkande, hockyspelande, golfande barn?

Om en cykel får kosta åtta papp och man har råd med iPads så kan det ju inte vara så otroligt knapert?

Säg att du trollar.
Citera
2013-10-25, 10:35
Medlem
Vi-negers avatar
Edit
Senast redigerad av Vi-neger 2013-10-25 kl. 10:44.
Citera
2013-10-25, 11:16
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Fixade citatet. Lyssnar du ens på vad du säger?

Ursprungligen förfalskat av Ree82
Nej dom är inte identifierbara. Men jag kommer inte presentera några motargument!

Nej det har man inte heller gjort, man har inte ringt företag och informerat dom om att en av deras anställda, en man med chefsposition och en viss ålder, har donerat till Avpixlat.

Fram med ett namn på någon som är identifierad.
Vet du hur många chefer det finns på Ericsson??
Citera
2013-10-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Nej det gör man inte. Jag kan ha fel men då får du visa var man gör det.

Det står i artikeltexten. Det är bara att läsa innantill. Länk finns i trådstarten.

Bland givarna finns en chef på telejätten Ericsson och en ekonom på börsnoterade Sandvik-koncernen.

”Om Ericssonadressen har använts privat i det här sammanhanget ser vi mycket allvarligt på saken”, säger Elisabeth Manzi, medieansvarig på Ericsson.

Aftonbladet skriver ingenstans att det är e-postadressen man identifierat personen genom. Det är Ericsson som tar upp e-postadresser och att de anställda inte ska använda sig av företagets adresser privat.

Istället är det donationer via PayPal som Aftonbladet kartlagt.

Enligt en källa har sajten det senaste året tjänat en bra bit över en kvarts miljon kronor på läsarnas donationer, bara genom betaltjänsten Paypal. Där har intäkterna ökat med över 20 procent jämfört med 2011.

Hittills i år har närmare 300 personer donerat pengar. Det handlar om summor på allt från 50 kronor till 1 000 kronor. De flesta har haft stående överföringar varje månad.

Källan berättar att många av donatorerna finns inom näringslivet och på olika chefsposter i samhället.

PayPal är en bankverksamhet och samtliga uppgifter om företagets kundrelationer omfattas därmed av banksekretessen. PayPal får inte ens avslöja huruvida en person är kund hos dem eller inte. De får inte berätta det ens för personens barn, föräldrar eller make/maka. Här har skvallertidningen Aftonbladet tydligen lyckats komma över dessa uppgifter och därmed uppgifter om flera hundra personers ekonomiska förhållanden. Det är ett solklart lagbrott.
Senast redigerad av obama-bin-laden 2013-10-25 kl. 11:38.
Citera
2013-10-25, 11:41
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Det står i artikeltexten. Det är bara att läsa innantill. Länk finns i trådstarten.

Bland givarna finns en chef på telejätten Ericsson och en ekonom på börsnoterade Sandvik-koncernen.

”Om Ericssonadressen har använts privat i det här sammanhanget ser vi mycket allvarligt på saken”, säger Elisabeth Manzi, medieansvarig på Ericsson.

Aftonbladet skriver ingenstans att det är e-postadressen man identifierat personen genom. Det är Ericsson som tar upp e-postadresser och att de anställda inte ska använda sig av företagets adresser privat

Nej men det är väl ändå troligast.
Man har inte ringt upp arbetsgivare och sagt att XX donerat pengar.
Ingen är identifierad eller uthängd

Citat:
Istället är det donationer via PayPal som Aftonbladet kartlagt.

Enligt en källa har sajten det senaste året tjänat en bra bit över en kvarts miljon kronor på läsarnas donationer, bara genom betaltjänsten Paypal. Där har intäkterna ökat med över 20 procent jämfört med 2011.

Hittills i år har närmare 300 personer donerat pengar. Det handlar om summor på allt från 50 kronor till 1 000 kronor. De flesta har haft stående överföringar varje månad.

Källan berättar att många av donatorerna finns inom näringslivet och på olika chefsposter i samhället.

PayPal är en bankverksamhet och samtliga uppgifter om företagets kundrelationer omfattas därmed av banksekretessen. PayPal får inte ens avslöja huruvida en person är kund hos dem eller inte. De får inte berätta det ens för personens barn, föräldrar eller make/maka. Här har skvallertidningen Aftonbladet tydligen lyckats komma över dessa uppgifter och därmed uppgifter om flera hundra personers ekonomiska förhållanden. Det är ett solklart lagbrott.

Och lagbrottet är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in