2013-10-25, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Är den anonym, så absolut. Lycka till

En generell kommentar: de som nu visar integritet och ryggrad är de som kommer att hyllas och även få nya karriärer den dagen muren har brutits ner, och vi kan vara där snabbare än vi anar. Aftonbladet sitter ju nte på makten längre, det är dödsryckningarna vi ser

Jag har alltid sagt att jag röstar på SD, lite svårt när man har barn hemma. Men den dagen jag är ensam går jag naturligtvis öppet ut med det. Min exman röstade på SD (jag kanske tvingade honom?) Min son har skällt ut mig vid ett flertal tillfällen då han anklagat mig för att förstöra landet. Men han leddes i mammas spår att rösta i kyrkvalet, naturligtvis på SD. Hur många barn gjorde det? Inte lätt att vara ensamstående mamma. Inte lätt när polisen faktiskt är blattesvin ibland. Men idag är det en ny dag! Kram på er där ute!
Citera
2013-10-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nej, poängen är inte den. De som Avpixlat hänger ut är ju privatpersoner, i många fall barn, som får motta hot och trakasserier från tangentbordsriddare. De som Aftonbladet eventuellt har hängt ut är ändå personer som tagit ställning. Vuxna personer.

Eftersom jag har lärt mej att man aldrig kan vara tydlig nog här på FB så får jag väl återigen upprepa att jag INTE tycker det är ok vad Aftonbladet har gjort. Men, i konsekvensens namn kan jag omöjligen försvara vad Avpixlat har gjort och troligen kommer att fortsätta göra. Konsekvenserna för deras del kan vi bara spekulera i, men ett barn som blir hotat via nätet känner sej nog inte särskilt tryggt.

Det tycks finnas en vilja att ursäkta Aftonbladets beteende med ett Avpixlat gör likadant-tänkande. Man menar då på att Sveriges största, en nästan 200 år gammal tidning med ansvarig utgivare hundratals heltidsanställda högskoleutbildade journalister och som ingår i en koncern som uppbär tiotals miljoner kronor i presstöd varje år, har samma moraliska krav på sig som en ett par år gammal anonym internetblogg.

Visst. Man kan resonera så om man tycker att det är legit att anse de tu jämbördiga.

I nästa steg skulle jag vilja ställa frågan; har Aftonbladet rätt att begå lagbrott för att få fram nya "scoop"? Det är det som Richard Aschberg och Josefin Sköld sysselsätter sig med när de tar del av och till viss del röjer uppgifter som omfattas av banksekretessen. Mycket kan man säga om Avpixlat, men mig veterligen har än så länge deras bloggande inte inneburit brott mot bank- och finanslagen. De kan däremot ha gjort sig skyldiga till hets mot folkgrupp och förtal.

Är det motiverat av Aftonbladet att komma över sekretessbelagda uppgifter, genom dataintrång och/eller sekretessbrott, i syfte att avslöja vilka som donerat några hundralappar till en blogg som de ogillar? Aftonbladet riskerar troligen inte åtal eftersom ingen av de drabbade kommer vilja träda fram och göra en anmälan. Men är deras agerande korrekt? Jag är skeptisk.

Och så kommer man fram till den punkt du anför om att Avpixlat hänger ut barn på sin blogg. Inte för att det spelar någon roll för sakfrågan, men jag har fortfarande inte fått klart för mig när Avpixlat ska ha hängt ut någon. Det nämns några exempel i tråden och i andra trådar som berör Avpixlat nämns ytterligare några. Lite grovt kan de delas in i tre kategorier;

1. Avpixlat publicerar ibland namn på dömda brottslingar och dessa är ibland under 18 år gamla.
2. Avpixlat gör ibland re-writes på andra tidningars artiklar där de som omnämns i dessa artiklar känt sig hotfullt utpekade. Ett exempel som nämns är demonstrationen mot rasism i Bollnäs där en grupp unga feminister kände sig utpekade efter att ha omnämnts på Avpixlat.
3. Avpixlat bäddar ibland in externt material som filmer och dylikt med unga människor. Bland annat en sekvens med en pojke som blir slagen av en grupp invandrare och en flicka som genomför sexuella akter med invandrarkillar vilket av många bedömts röra sig om en våldtäkt.

Punkt 1. kan avfärdas då det är domstolen som gjort "uthängandet" i och med att man offentliggjort en dom mot en person. Det kan inte anses vara att hänga ut någon när denne någon är dömd för brott.
Punkt 2. bör kunna avfärdas även den då det handlar om människor som själva vänt sig till media och i och med det gjort sig själva till mer eller mindre offentliga personer.
Punkt 3. är mer av ett gränsfall. Påpekas bör att det så vitt jag vet aldrig varit Avpixlat som stått för materialet. Det har istället laddats upp av någon annan och bäddats in i blogginlägget i syfte att påvisa ett visst samhällsfenomen. Rätt eller fel kan man säkert diskutera, men uppsåtet har uppenbart aldrig varit att hota eller få den utsatta i videoklippen att känna sig utpekad.
Citera
2013-10-25, 09:04
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Det tycks finnas en vilja att ursäkta Aftonbladets beteende

Måste bara fråga. Vilket beteende pratar du om?
Citera
2013-10-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Måste bara fråga. Vilket beteende pratar du om?

I det specifika fallet agerandet att peka eller hänga ut människor som donerat pengar till Avpixlat, vilket är ett led i ett, i mina ögon, bekymmersamt beteende som Aftonbladet praktiserar. Man tar sig rätten att peka och hänga ut privatpersoner som av olika skäl inte anses dela tidningens politiska åsikter. Ibland även genom att ta del av sekretessbelagda uppgifter. Det finns det fler exempel på.

Jag går in på det i mitt inlägg om du klarar av att läsa så pass mycket text.
Citera
2013-10-25, 09:17
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulchram
Tack! Lite tramsigt, men som singelmamma är jag utsatt. Jag njuter naturligtvis över att SD ökar. Men lite orolig blir man som kvinna när politiker idag tycker att 1.273 kr/mån är okej att överleva på som hjälp när man skilt sig samt ensamt tar hand om det gemensamma barnet. Nog om det! Men min fråga var väl om det var okej att medverka i undersökningen. Troligtvis inte då!

Är du verkligen akademiker? Jag antar att de 1273.- du refererar till är det underhållsstöd som staten eller pappan betalar varje månad för att underlätta försörjningen av ditt barn, i tillägg till barnbidrag osv. Det är inte till för att försörja dig, utan det ska du naturligtvis göra själv. Kan du inte det så får du ansöka om behovsprövade bostadsbidrag, försörjningsstöd eller något av de andra sociala skyddsnäten som finns; så hjälper jag och andra skattebetalare till att försörja dig. Jag blir bara lite trött på offermentaliteten som verkar breda ut sig i en aldrig sinande omfattning. Sorry för OT.
Citera
2013-10-25, 09:23
Medlem
Bullens avatar
Citat:
I det specifika fallet agerandet att peka eller hänga ut människor som donerat pengar till Avpixlat, vilket är ett led i ett, i mina ögon, bekymmersamt beteende som Aftonbladet praktiserar. Man tar sig rätten att peka och hänga ut privatpersoner som av olika skäl inte anses dela tidningens politiska åsikter. Ibland även genom att ta del av sekretessbelagda uppgifter. Det finns det fler exempel på.

Jag går in på det i mitt inlägg om du klarar av att läsa så pass mycket text.

Nu kan jag ha missat något men har man verkligen hängt ut någon?
Citera
2013-10-25, 09:27
Medlem
Citat:

Om man ringer upp arbetsgivaren till flertalet av dem som donerat pengar till Avpixlat, upplyser denne om den anställdes politiska åsikter och kräver denne på en förklaring så har man givetvis pekat eller hängt ut personen i fråga. Sedan är det säkert flertalet av dem i Aftonbladets lista som är identifierbara för allmänheten.

Troll much?
Citera
2013-10-25, 09:30
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Om man ringer upp arbetsgivaren till flertalet av dem som donerat pengar till Avpixlat, upplyser denne om den anställdes politiska åsikter och kräver denne på en förklaring så har man givetvis pekat eller hängt ut personen i fråga. Sedan är det säkert flertalet av dem i Aftonbladets lista som är identifierbara för allmänheten.

Troll much?

Fast det är bara vad avpixlat påstår? Man har frågat Ericsson vad dom tycker att någon använt deras mail i detta sammanhang.
Citera
2013-10-25, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Är du verkligen akademiker? Jag antar att de 1273.- du refererar till är det underhållsstöd som staten eller pappan betalar varje månad för att underlätta försörjningen av ditt barn, i tillägg till barnbidrag osv. Det är inte till för att försörja dig, utan det ska du naturligtvis göra själv. Kan du inte det så får du ansöka om behovsprövade bostadsbidrag, försörjningsstöd eller något av de andra sociala skyddsnäten som finns; så hjälper jag och andra skattebetalare till att försörja dig. Jag blir bara lite trött på offermentaliteten som verkar breda ut sig i en aldrig sinande omfattning. Sorry för OT.

Ja, faktiskt! Men spelar det någon roll när vi talar om barn? "Underlätta försörjningen av DITT barn". Känner redan där att jag lackar, och det duktigt!!! Naturligtvis var vi överens, t.o.m kära när jag blev gravid. Vi hade faktiskt hånglat 15 år tidigare, så inget nytt "ragg". Efter det gifte vi oss. Naturligtvis pratar jag om att jag skall betala det också - tror du ärligt att jag är korkad? Men en cykel kostar runt 8.000 kr, trumlektioner runt 4.000, nya skridskor, hockeyklubba, suppe, läger, skidutrustning, liftkort, grönt kort, golfklubbor osv. Idiot om du inte ens tror att mina föräldrar täckte för det patrasket till far! Dit jag vill komma är att vi kanske inte ens kommit till iPaden som jag betalat. Men vem vet, snuten betalar dina barns eller?
Citera
2013-10-25, 09:49
Medlem
Citat:
Fast det är bara vad avpixlat påstår? Man har frågat Ericsson vad dom tycker att någon använt deras mail i detta sammanhang.

Nej, det var vad Aftonbladet påstod i sin artikel. Frågan om mail hängde inte ihop med hur Aftonbladet formulerade sin fråga till Ericsson. Det var en del av Ericssons svar däremot, underförstått att de anställda ska skilja på arbete och privatliv.
Citera
2013-10-25, 09:55
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Petitess, fast vem lurar jag? Du är Bullen, journalist som ofta tar medias sida i såna här frågor.

Hur som helst, det är en petitess eftersom det inte är någon skillnad för offren i frågan. De är identifierbara hur som helst, och Aftonbladet gör inte nog för att dölja detaljer som gör dom identifierbara. Du känner förmodligen till fenomenet vitpixling, vilket är en åtgärd för att göra någon (i det mest kända fallet, i ett fotbollslag) oidentifierbar med hjälp av artikelns information.

Aftonbladet går dessutom öppet ut med att de ringt upp arbetsgivare och angett dom, dvs. angiveri (läs:Sovjetunionen). Personer riskerar alltså att förlora sina jobb på grund av sina åsikter, även om de förmodligen inte kommer göra det av den officiella anledningen att de stödde Avpixlat. Men fortsätt du fråga dig själv om man "verkligen hängt ut någon" om det får dig att sova gott om natten.
Citera
2013-10-25, 10:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulchram
Ja, faktiskt! Men spelar det någon roll när vi talar om barn? "Underlätta försörjningen av DITT barn". Känner redan där att jag lackar, och det duktigt!!! Naturligtvis var vi överens, t.o.m kära när jag blev gravid. Vi hade faktiskt hånglat 15 år tidigare, så inget nytt "ragg". Efter det gifte vi oss. Naturligtvis pratar jag om att jag skall betala det också - tror du ärligt att jag är korkad? Men en cykel kostar runt 8.000 kr, trumlektioner runt 4.000, nya skridskor, hockeyklubba, suppe, läger, skidutrustning, liftkort, grönt kort, golfklubbor osv. Idiot om du inte ens tror att mina föräldrar täckte för det patrasket till far! Dit jag vill komma är att vi kanske inte ens kommit till iPaden som jag betalat. Men vem vet, snuten betalar dina barns eller?

Jag fick inte hålla på med några kostsamma rese-/materialsporter när jag var barn och mina föräldrar var inte ens skilda, utan har nyligen firat guldbröllop. Är du representativ för svenska kvinnor idag? I så fall är det illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in