Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-28, 09:43
  #13
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
I övrigt tycker jag dock att både PR och Power Grid är alldeles lysande förslag. Jag hoppas dock att TS återkommer med svar på mina tidigare ställda frågor.

Ursäkta, jag "hade helg", men tack för intresset!

Engelska går bra till viss del om det inte är för svårt och är "öppet" som i t.ex Fluxx. Vi kan inte ha engelska kort där man inte ska visa vad man har för andra, då vissa nog skulle ha lite svårt att förstå och det skulle då bli jobbigt om man inte kan fråga sina motspelare.

Vi är ungefär sju personer som spelar oftast. En av oss är en riktig taktiker som oftast vinner när det är mer strategiska spel, två av oss är "vana spelare" som gillar det mesta men samtidigt inte vill ha spel som är enbart slump om de inte bara är "roliga" som fluxx då. De andra fyra är inte speciellt vana spelare. En av dem är en riktigt dålig förlorare och vill absolut inte spela något där man måste tänka för mycket.

Vi gillar som sagt Ticket to ride. Dixit har gått bra hem hos de flesta av oss även om det känns som att man snabbt lär sig alla kort. De flesta av oss gillar King of Tokyo även om det som sagt inte känns som att vi spelar det som man ska spela det. Tre av oss gillar Monopol, de andra hatar det då de tycker att man blir för osams.

Vi gillar egentligen frågespel men det är svårt att hitta någon sorts balans. Vissa vill ha enkla frågor, andra vägrar frågor som har tema fysik/natur/matte osv och det gör att vi inte riktigt hittat något som passa. TP känns lite för ojämnt och tar för lång tid. Vi har provat Guesstimate men det gillades inte av de flesta, kändes som lite väl mycket slump.

Ingen av oss är ovilliga att lära oss ett lite svårare spel med mer regler så länge vi alla tycker det är kul och det inte blir för svårt att sätta sig in i. Nu är nog detta ett extremfall men vi har vid två tillfällen spenderat ett par timmar på att försöka lära oss ostindiska kompaniet men vi förstod aldrig hur det skulle spelas.

Pojkvännen till en av våra "mindre bra" spelare spelar Talisman tillsammans med "hans grupp" och hon säger att det är inget hon gillar i alla fall då det känns för svårt.

Borde tillägga att jag nog är ganska ensam om att kunna verkligen leva mig in i spelet, därför är nog de flesta rollspelsliknande spel inget för oss.

Helst vill vi ha ett nytt brädspel som går relativt snabbt att lära sig och är roligt där bäste spelare vinner med hjälp av lite tur på vägen.

Det var någon utförsäljningsrea på worldofboardgames så köpte Gift trap, Nyans och Chromino, förhoppningsvis är det något vi tycker är kul även om dessa är enklare partyspel. Vore kul att hitta något lite mastigare också
Citera
2013-10-28, 11:40
  #14
Medlem
Faragons avatar
Visst är det så att vissa spel passar vissa spelgrupper och andra inte. Man kan förenklat placera spelen på en skala som går från lättsam/slumpbaserad till strategisk/avancerad. Många som inte spelat så mycket spel föredrar spel mot den förstnämnda änden av skalan, medan andra gärna lägger lite mer tid för att lära sig regler och strategier för de sistnämnda kategorin. Om din spelgrupp har spelare från båda sidor kan det vara svårt att hitta spel som alla uppskattar. Din grupp verkar dock vara lutad mer åt strategi-sidan, och då är KoT helt enkelt fel spel för er.

Har dykt upp många bra tips i tråden hittills. Kan bara instämma angående Puerto Rico och Power Grid, två mycket bra spel. Annars Agricola är rätt lätt att lära sig om man använder reglerna för familjeversionen. Settlers of Catan är en klassiker som är rätt lätt att lära sig och inte kräver så mycket kunskaper i engelska. Många av dessa spel är begränsade till ~5 spelare. Om ni ofta är fler spelare är 7 Wonders roligt (tar ett tag att lära sig dock).

Ovanstående spel är mer strategiska. Om ni vill ha mer lättsamma spel kan jag rekommendera Bang! som nämnts. Även Saboteur är roligt och lättsamt. Angående Fluxx måste jag tyvärr säga att jag tycker det är helt menlöst. Totalt slumpmässigt, som sagt finns det knappt något man kan göra för att öka sina egna chanser för vinst. Inte heller har det något fångande tema. Ungefär lika roligt som roulette utan insatser.
Citera
2013-10-30, 22:43
  #15
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Ursäkta, jag "hade helg", men tack för intresset!

Engelska går bra till viss del om det inte är för svårt och är "öppet" som i t.ex Fluxx. Vi kan inte ha engelska kort där man inte ska visa vad man har för andra, då vissa nog skulle ha lite svårt att förstå och det skulle då bli jobbigt om man inte kan fråga sina motspelare.

Vi är ungefär sju personer som spelar oftast. En av oss är en riktig taktiker som oftast vinner när det är mer strategiska spel, två av oss är "vana spelare" som gillar det mesta men samtidigt inte vill ha spel som är enbart slump om de inte bara är "roliga" som fluxx då. De andra fyra är inte speciellt vana spelare. En av dem är en riktigt dålig förlorare och vill absolut inte spela något där man måste tänka för mycket.

Vi gillar som sagt Ticket to ride. Dixit har gått bra hem hos de flesta av oss även om det känns som att man snabbt lär sig alla kort. De flesta av oss gillar King of Tokyo även om det som sagt inte känns som att vi spelar det som man ska spela det. Tre av oss gillar Monopol, de andra hatar det då de tycker att man blir för osams.

Vi gillar egentligen frågespel men det är svårt att hitta någon sorts balans. Vissa vill ha enkla frågor, andra vägrar frågor som har tema fysik/natur/matte osv och det gör att vi inte riktigt hittat något som passa. TP känns lite för ojämnt och tar för lång tid. Vi har provat Guesstimate men det gillades inte av de flesta, kändes som lite väl mycket slump.

Ingen av oss är ovilliga att lära oss ett lite svårare spel med mer regler så länge vi alla tycker det är kul och det inte blir för svårt att sätta sig in i. Nu är nog detta ett extremfall men vi har vid två tillfällen spenderat ett par timmar på att försöka lära oss ostindiska kompaniet men vi förstod aldrig hur det skulle spelas.

Pojkvännen till en av våra "mindre bra" spelare spelar Talisman tillsammans med "hans grupp" och hon säger att det är inget hon gillar i alla fall då det känns för svårt.

Borde tillägga att jag nog är ganska ensam om att kunna verkligen leva mig in i spelet, därför är nog de flesta rollspelsliknande spel inget för oss.

Helst vill vi ha ett nytt brädspel som går relativt snabbt att lära sig och är roligt där bäste spelare vinner med hjälp av lite tur på vägen.

Det var någon utförsäljningsrea på worldofboardgames så köpte Gift trap, Nyans och Chromino, förhoppningsvis är det något vi tycker är kul även om dessa är enklare partyspel. Vore kul att hitta något lite mastigare också
Det är jag som ska be om ursäkt om du uppfattade mitt svar som något stressande. Jag förväntar mig aldrig svar och absolut inte snabbt.
Nu vidare till tipsen utifrån det svar du givit.

Det där med de engelska korten utesluter nog dessväre Battlestar Galactica som är ett alldeles lysande "sammarbetsspel" men där någon/några är förädare. Eftersom mycket av spelets mekanik bygger på att spela kort och det inte finns någon svensk utgåva mig veterligen så får vi stryka detta.

Du säger att ni är 7, det är en rätt så hög siffra när man spelar spel, brukar ni dela in er i 2 grupper när ni är så många eller spelar alla 7 samtidigt?

Jag förstår av ditt "monopol = osams"-stycke att ni inte är några stora fans av direkt konfrontation/hugga varandra i ryggen?
Om detta inte är ett problem och ni är 7 spelare så skulle Diplomacy fungera alldeles utmärkt, problemet med Diplomacy är spelets längd man bör frigöra minst 10 timmar om man planerar att spela ett helt parti och man måste se till att alla vet att det bara är ett spel för annars kommer vänskaper att brytas.

Guesstimate vet jag inte riktigt vad det är för ett spel faktiskt, går det att jämföra med det svenska "mellan tummen och pekfingret" kanske? Det är ett spel där man får ett antal poäng beroende på hur nära svaret man är. Det kanske kan vara något?
Har ni testat någon typ av Rappakalja eller dylikt? Det är ju inga direkta frågespel utan snarare så att om man inte kan svaret ska man ljuga ihop ett så bra svar som möjligt och hoppas på att andra gissar på det svar man själv skrivit.

Ostindiska kompaniet har jag ingen som helst koll på så jag vågar inte svara på huruvida det är ett svårt spel, reglerna är otydliga eller någonting annat kring det.

När du säger att ni har en spelare i gruppen som tycker att Talisman är för svårt så blir jag lite mer konfunderad och får ännu svårare att tipsa om spel. Talisman för mig är en magisk variant av monopol, inte speciellt klurigt alls att lista ut.

Här kommer i vilket fall som helst ett litet försök utifrån det svar du gav:
7 Wonders, kortspel som när man väl klurat ut mekaniken med draften är lätt att spela, går fort och stödjer många spelare. Dessutom minimalt om ens någon text på korten (länge sedan jag spelade)

Munchkin i valfri form, kortspel även det en fördel om man kan improvisera lite kring korten. Engelsk text men rätt så lätt att klura ut, en stark spelare kommer alltid ha problem med att motståndarna gör allt i sin makt för att spöa honom.

Power Grid, det här är ett av det mest avancerade av mina tips, inga engelska kort, men det krävs en del strategiskt tänkande för att vinna. Stöddjer 6 spelare.

Formula D, racingspel där man slår tärningar, skitkul, snabbspelat och stödjer många (osäker på hur många) spelare. Även här behöver man vara lite taktisk men har man otur kommer man ändå att förlora.

The Recsistance, visserligen engelska kort men inte så många om jag förstått det hela rätt och förklarar man dem innan borde det inte vara några problem. 5-10 spelare, en variant av det populära spelet Maffia. Ända spelet av de jag rekommenderat som jag själv inte spelat.

Hoppas att du hittar någonting som passar, tveka inte att ställa frågor eller förklara mer ingående om det är så att du inte hittar någonting bra. Dessvärre orkar jag inte länka till alla spelen men ta en titt på http://www.boardgamegeek.com och sök på spelen jag skrivit ner så hittar du mer information om dem med videorecensioner med mera.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback