Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-23, 01:59
  #1
Medlem
Filuren89s avatar
Hejsan. Satte mig och skulle montera min nya dator. På moderkortet finns 2 sata ingångar (sata1, sata2). Undrar hur jag ska koppla in hdd, ssd och dvd om alla är sata sladdar. Några tips?
Moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902436/msi-z87-g43-atx
Citera
2013-10-23, 03:32
  #2
Medlem
Rauknrolls avatar
Vet att det finns ett kort man kan sätta in om man endast kan ha gamla kablar till t.ex hårddisken, sen så kan man köpa en extern enhet som man stoppar i en hårddisk så blir den som en extern disk som man stoppar in i usbn, har hört att man kan koppla ihop ssd med hårddisken, kan vara värt att kolla upp,de finns ju cd-enheter som man kan koppla in i usbn. Hoppas att någon kan ge bättre råd än mej iaf
Citera
2013-10-23, 04:52
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren89
Hejsan. Satte mig och skulle montera min nya dator. På moderkortet finns 2 sata ingångar (sata1, sata2). Undrar hur jag ska koppla in hdd, ssd och dvd om alla är sata sladdar. Några tips?
Moderkortet: http://www.inet.se/produkt/1902436/msi-z87-g43-atx


Dina SATA-portar är alla lika snabba, 6,0 Gbit/s, så du kan koppla hur du vill.
Citat:
SATA 6,0 Gbit/s Ja, 6st

Sen får du in i BIOS och ställa in vilken du ska boota från.
Citera
2013-10-23, 05:03
  #4
Medlem
Satakontakterna på ditt moderkort är monterade på så vis att man lätt tror de bara är två. I själva verket är de 6 st. Manualen är en bra källa för information.
Citera
2013-10-23, 14:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aitch-three
Satakontakterna på ditt moderkort är monterade på så vis att man lätt tror de bara är två. I själva verket är de 6 st. Manualen är en bra källa för information.

Detta.
Är oftast 3st ingångar i vardera.. vi kan kalla det hus. (hus.. skäms för min svenska )

Sedan som PeterNoster skriver, efter du kopplat in dessa så går du in i BIOS och väljer vad du ska boota ifrån först (t.ex SSD > HDD > DVD)
Citera
2013-10-23, 20:00
  #6
Medlem
Filuren89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Dina SATA-portar är alla lika snabba, 6,0 Gbit/s, så du kan koppla hur du vill.


Sen får du in i BIOS och ställa in vilken du ska boota från.

Citat:
Ursprungligen postat av aitch-three
Satakontakterna på ditt moderkort är monterade på så vis att man lätt tror de bara är två. I själva verket är de 6 st. Manualen är en bra källa för information.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadiihelvete
Detta.
Är oftast 3st ingångar i vardera.. vi kan kalla det hus. (hus.. skäms för min svenska )

Sedan som PeterNoster skriver, efter du kopplat in dessa så går du in i BIOS och väljer vad du ska boota ifrån först (t.ex SSD > HDD > DVD)

Ja självklart jag som var efterbliven, det var två "öppna" sata portar och sen var det 2 stycken hus som du kallar det med 2 portar i vardera, men dem var vinklade åt andra hållet, och jag kopplade inte riktigt i huvudet att det kunde vara portar vinklade 90 grader....
Har fixat allt nu, tack för hjälpen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback