2013-10-22, 21:32
Medlem
Hej!
Jag har ca 30kg rådjur och 15kg dovhjortskött i frysen, varenda bit på djuren i stort sett plus färs och börjar ledsna på vanliga stekar, biffar, klassiska grytor och färsbiffar.

Kan man variera det på något udda vis tro?
Tips mottages med glädje
Citera
2013-10-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Hej!
Jag har ca 30kg rådjur och 15kg dovhjortskött i frysen, varenda bit på djuren i stort sett plus färs och börjar ledsna på vanliga stekar, biffar, klassiska grytor och färsbiffar.

Kan man variera det på något udda vis tro?
Tips mottages med glädje
Köp en lergryta om du inte har någon - man kan stoppa i lite vad som helst och det är nästan omöjligt att misslyckas med att få mört kött...
Citera
2013-10-24, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
Köp en lergryta om du inte har någon - man kan stoppa i lite vad som helst och det är nästan omöjligt att misslyckas med att få mört kött...

Mört kött har jag inget problem att få, använder en emaljerad stekgryta av gjutjärn till sånt.

Det jag eftersöker är variationer till de klassiska vilträtterna, andra kryddningar och gärna annorlunda tillagningar som är möjliga att göra med standardkök.

Jag kan tänka mig att testa recept från balkan t o m om någon sitter och trycker på något?
Citera
2013-10-24, 19:23
Medlem
christerys avatar
Här fanns ju lite på rådjur http://www.viltmat.nu/recept/kategori/21

lakritskryddad låt ju spännande, gravad eller varför inte Helstekt viltfilé med blåbärssås
Citera
2013-11-24, 09:17
Medlem
Lakrits lät knepigt, men vafan jag dör inte av att testa, får ta det i veckan

Körde en fransyska av rådjur i ugnen igår som jag marinerade i pepparkaksmarmelad, rosmarin och en skvätt vitt vin och salt&peppar, det blev kanongott faktiskt!

Hade hasselbackar till och gjorde sås med den lilla sky som blev i stekgrytan efter köttet samt smörfrästa morötter, missade att fota dock
Citera
2013-11-24, 19:08
Medlem
MeanMEs avatar
Gör lasagne på dovhjorten.
Det blir en höjdare, en klar favorit hos oss.
Kör med kantareller/karl johan och hjortfärs eller hjortskav.
Citera
2013-11-24, 20:34
Medlem
JohnniePumas avatar
Du behöver inte använda de typiska tillbehören till vilt. Som någon nämnde kan du exempelvis göra lasagne men även kebab, tacos, shepherds pie och i princip vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in