2013-10-22, 20:51
Medlem
Nosomanis avatar
Hejsan!

Som mitt namn antyder så är jag lite nojig av mig. Jag använde tops förut efter duschen och råkade vara så klantig att jag slog till armbågen i väggen att topsen kom långt in, så långt in att den liksom stötte emot något i örat, jag vet inte vad detta kan ha varit, det gjorde inte jätteont men det kändes helt klart.

Det kom inget blod, inget var eller geggigt och nu i efterhand så gör det inte alls ont, möjligtvis lite ömt.

Frågan är i alla fall, hur vet man om man har spräckt sin trumhinna?

Jag har även testat att tryckutjämna och det går inte på just det örat, men jag hör inget pysande ljud?

Mvh.
Citera
2013-10-22, 20:51
Medlem
korafto23s avatar
Det gör VÄLDIGT ont.
Citera
2013-10-22, 20:54
Medlem
Dieselsniffarns avatar
Jag spräckte trumhinnan en gång och märkte inte det förrän på kvällen, men det kan vara nedsatt hörsel rubbad balans. Men testa att hälla vatten i örat och se om det gör ont när det kryper förbi
Citera
2013-10-22, 20:55
Medlem
modskis avatar
Jag har spräckt min högra trumhinna, när en kompis "skoj" örfilade mig en gång och träffade lite fel.

För det första blir man i princip döv på det örat samt att det tjuter i hela skallen, sedan kan man inte tryckutjämna utan att det pyser ut luft ur sprickan.

Fick gå till en doktor dagen efter som limmade mig i örat. Sedan skulle det läka av sig självt, men fick inte duscha i örat eller snyta mig hårt osv den närmaste veckan.
Citera
2013-10-22, 20:59
Medlem
ParadiseRoads avatar
Du vet att du spräckt trumhinnan när läkaren som undersöker dig med otoskopi säger att han/hon ser att trumhinnan är spräckt.
Citera
2013-10-22, 21:03
Medlem
Vätska och/eller var kommer det ju bara om trumhinnan spräcks när du har en inflammation i örat, annars är det ju normalt inte vätska där. Men den kan ju läka av sig självt, om den nu skulle vara spräckt. Fast det verkar ju inte som att du har nedsatt hörsel så det är nog ingen fara.
Citera
2013-10-22, 21:19
Medlem
Den extrema smärtan jag kände när min syrra tyckte det skulle vara kul att föra in ett grässtrå i mitt oskyldiga och infantila öra.

Ett utmärkt varningstecken är att det gör ont utav bara helvete
Citera
2013-10-22, 21:42
Medlem
ring 1177
Citera
2014-07-05, 02:56
Medlem
Jag tryckutjämnade precis, för jag har haft en irriterande nästäppa ett tag nu. Men då small det till lite kraftigare än normalt. Nu är hörseln nedsatt, och jag kan tyckas ana ett lätt pysande ljud. Trycket som uppstår (eller vad det nu är) är ganska obehadligt. Spräckt trumhinna?
Citera
2014-07-05, 12:04
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiCx88
Jag tryckutjämnade precis, för jag har haft en irriterande nästäppa ett tag nu. Men då small det till lite kraftigare än normalt. Nu är hörseln nedsatt, och jag kan tyckas ana ett lätt pysande ljud. Trycket som uppstår (eller vad det nu är) är ganska obehadligt. Spräckt trumhinna?

Vänta några timmar och se vad som händer. Det kan vara så att du bara tryckt in för mycket luft i innerörat. Och så är örontrumpeten för tät (när du har nästäppa), men i så fall bör luften ändå komma ut, och du återfår normalt status. Annars får du väl be VC kolla örat på måndag. Inget att åka till akuten för oavsett, möjligtvis jourcentralen om det inte normaliseras inom några timmar.
Citera
2014-08-11, 22:30
Medlem
Råkade nyss slå in en tops rakt in i örat så nu kan jag ej tryckutjämna. Likaså händer inget om man typ täpper för örat... konstig känsla men det gör inte ont i örat. kan det vara något annat än en spräckt trumhinna, eller är det bara att ta sig ner till doktorn?
Citera
2017-10-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modski
Jag har spräckt min högra trumhinna, när en kompis "skoj" örfilade mig en gång och träffade lite fel.

För det första blir man i princip döv på det örat samt att det tjuter i hela skallen, sedan kan man inte tryckutjämna utan att det pyser ut luft ur sprickan.

Fick gå till en doktor dagen efter som limmade mig i örat. Sedan skulle det läka av sig självt, men fick inte duscha i örat eller snyta mig hårt osv den närmaste veckan.

Tjena. Hur lång tid tog det innan du hörde normalt? Jag spräckte skiten för 2.5 vecka sen. Lika halvdöv nu.

//Kenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in