• 8
  • 9
2013-10-25, 17:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Nej vi är inte överens. Det är två helt olika situationer och därför är jämförelsen oväsentlig. För den fattige som får 1000 kr som konsumeras tämligen omgående för basala eller nästan basala behov.
Nej, det är inte två olika situationer. Du påstår en sak. Stå för den eller inte. Uppenbarligen gör du inte det.
Citat:
Du argumenterar mot mig för att visa att 2000 kr eller mer är helt okej att ge till den som näppeligen "behöver" dem överhuvudtaget utan snarare ska anses vara värda dem bara för att den som knappt har något alls blir glad över 1000 kr?
Nej, jag argumenterar mot dig för att du påstår en sak som du inte kan stå för. För femtioelfte gången så har jag inte sagt någonting om vad som är "ok".
Citat:
Att den som har bättre förutsättningar gör en större uppoffring har inget med avundsjuka att göra. I alla fall inte för mig.
Jo, det har med avundsjuka att göra. Om inte så hade du inte argumenterat för att andra ska "offra sig". Istället hade du argumenterat för, tex, en stat som tar in optimalt med skatt och använder skatten på ett optimalt sätt, så att ingen behöver "offra sig", åtminstone inte mer än nödvändigt.

Men du är inte intresserad av detta kan man anta. Du är mer intresserad av att beskatta folk för sakens skull, och de som har mer ska skatta mer därför att du tycker att de ska göra det.

Vem som gör en större uppoffring är den som lider mest av uppoffringen, inte den som betalar mest, och detta är ganska svårt att mäta. Som sagt lider den fattige generellt mest av att bli av med en tusenlapp, men alla höginkomsttagare har inte råd att offra sig hur som helst bara för att du tycker det.

Nominellt (som du tycker betyder något, till skillnad från procentuellt) så är det dock den som har "bättre förutsättningar" (jag antar att du menar högre lön på arbete, då det är det vi diskuterar) som gör större uppoffring (betalar mer skatt) även om man räknar procent, och till och med om den procenten inte är progressiv, och även efter införande av jobbskatteavdrag.

Ingenting går ihop med vad du tidigare påstod om att procent saknar betydelse. Totalt inkonsekvent, vilket jag konstaterade från början.
Citat:
På samma sätt som jag tycker att det är rättvist att den som har mer bidrar med mer både i absoluta och relativa mått så strävar jag alltid efter att fördela arbetsuppgifter efter förmåga och förutsättningar när något ska utföras i grupp.
Det är ju bra att du fördelar arbetsuppgifter efter förmåga. Låter du då personen som är singel betala mer skatt och arbeta 16 timmar om dygnet, medan personen med 3 barn och arbetslös fru betala mindre skatt och låter honom gå hem klockan 12?
Citat:
Det har absolut inget med avundsjuka att göra utan istället att jag tror att det är det optimala sättet att genomföra det som ska göras.
Antagligen (förhoppningsvis, då du pratar om optimala sätt) så har du inte med en massa onödiga människor i gruppen som du ger arbetsuppgifter helt orelaterade till uppgiften?

Vad gör du med alla som inte får vara med?
Citat:
Det är bara när man utgår från att alla som INTE har lika mycket eller lika bra förutsättningar enbart är lata som man kommer fram till den slutsatsen.
Va?
Citera
2013-10-25, 17:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Exakt. Det är helt naturligt att det blir så. Halva tråden har använts till att försöka visa att det INTE är så.
Nej, ingen i tråden har försökt visa att det inte är så.

Däremot har du försökt visa att 1000 kronor har mindre betydelse för en fattig än vad 1001 kronor har för en rik.
Citera
2013-10-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, ingen i tråden har försökt visa att det inte är så.

Däremot har du försökt visa att 1000 kronor har mindre betydelse för en fattig än vad 1001 kronor har för en rik.

Då har det hakat upp sig någonstans i retoriken eller semantiken eller någon annanstans. Det enda jag har försökt visa är det absurda i att rättfärdiga en större förbättring för någon med att en mindre förbättring för någon annan gör större relativ nytta.

Varför ska man nöja sig med 5000 kr större avdrag när 1000 kr för den som inget har gör den personen gladare? Varför inte...ja hur mycket som helst?

För den som inget har är givetvis "resterna från festbordet" bättre än inget alls. Men det skulle vara ännu bättre om man hade fått vara med vid festen istället.
Citera
2013-10-25, 17:27
Medlem
Citat:
Då har det hakat upp sig någonstans i retoriken eller semantiken eller någon annanstans. Det enda jag har försökt visa är det absurda i att rättfärdiga en större förbättring för någon med att en mindre förbättring för någon annan gör större relativ nytta.

Varför ska man nöja sig med 5000 kr större avdrag när 1000 kr för den som inget har gör den personen gladare? Varför inte...ja hur mycket som helst?

För den som inget har är givetvis "resterna från festbordet" bättre än inget alls. Men det skulle vara ännu bättre om man hade fått vara med vid festen istället.

Svaret är naturligtvis enkelt. Därför att de i dagsläget betalar en högre skatt både i absoluta tal och i relativa tal.

Det blir lite löjligt när någon som betalar 25 % i skatt gråter floder när en som betalar 50 % i skatt får en skattesänkning på någon procent.
Citera
2013-10-25, 17:31
Medlem
y.ys avatar
Meningslöst att försöka mäta människovärde eller livskvalitet i SEK.

Skattesänkningar flyttar makt och inflytande från politiker och chefer inom offentligsektor till medborgarna. Det gynnar alla som kan hantera frihet.
Citera
2013-10-25, 19:23
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibiff
som vanligt gynnar det dom med mycket pengar bara =)
Hur gynnar det enbart de med högre löner?
Citera
2013-10-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Hur gynnar det enbart de med högre löner?

"bara" och "enbart" är såklart inte korrekt. Men MEST stämmer till 110%.
Citera
2013-10-25, 20:59
Medlem
.
Senast redigerad av Strappa71 2013-10-25 kl. 21:05.
Citera
2013-10-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Svaret är naturligtvis enkelt. Därför att de i dagsläget betalar en högre skatt både i absoluta tal och i relativa tal.

Det blir lite löjligt när någon som betalar 25 % i skatt gråter floder när en som betalar 50 % i skatt får en skattesänkning på någon procent.

Jag gråter floder eftersom jag inte tycker att det är läge att sänka några inkomstskatter överhuvudtaget och allra mest för att den största sänkningen går till dem som tjänar mest.
Citera
2013-10-25, 21:34
Medlem
Citat:
Jag gråter floder eftersom jag inte tycker att det är läge att sänka några inkomstskatter överhuvudtaget

Hur motiverar du det? Speciel med tanke på att skatteintäkterna inflations och befolkningsjusterat har ökat tack vare avdragen.

Citat:
och allra mest för att den största sänkningen går till dem som tjänar mest.

Men det där är en direkt lögn.

Tjänar du 20 000 så har din skatt sänkts med 24%
Tjänar du 30 000 så har din skatt sänkts med 20 %
Tjänar du 50 000 så har din skatt sänkts med 10 %

Detta trots att den som tjänar 50 000 betalar 45% i skatt medan de andra betalar 25.

Kollar vi sen på rena pengar så är det bara ett 10 tal procent som gått till höginkosttagare det mesta har gått till medel och låginkomsttagarna.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in