Citat:
Ursprungligen postat av
Strappa71
1. Självklart.
Bra, då är vi överens.
Citat:
Men är det ett vettigt argument för att ge miljonären 2000 överhuvudtaget?
Det enda "vettiga" argumentet som existerar för skatt på inkomst är att det finns en del gemensamma samhällskostnader som folket demokratiskt väljer att finansiera, och dessa kostnader är såpass höga av någon anledning att det inte kan finansieras via egen vinst eller av andra typer av skatter.
Andra skatter, tex på tobak eller bensin, har andra argument.
Argument som att "den som tjänar mer ska betala mer bara för att han tjänar mer" är inte vettiga utan enbart baserad på avundsjuka.
Citat:
Enligt mig så är jämförelsen oväsentlig.
Den är oväsentlig. Men det var du som påstod att procent inte har betydelse och att fattiga bara inbillar sig att de har nytta av pengarna. Men nu har du ju ändrat dig och det är bra.
Citat:
Dessutom är ju sanningen att den där 1000-lappen ska täcka ökade kostnader för saker som ska betalas enskilt också. På den nedersta raden blir det ingen 1000-lapp kvar. Om ens något överhuvudtaget.
Huruvida det är en sanning eller ej går att diskutera. Huruvida kostnaderna hade ökat även utan skatteavdraget går också att diskutera.
Citat:
2. Ditt resonemang är ju att miljonären ska ha 2000 kr ( minst? ) eftersom den fattiga har mer nytta av 1000 kr.
Är det?
Citat:
Hur det ska tolkas på annat sätt än att du tycker att det är en bra fördelning har jag svårt att se framför mig.
Vilket ska tolkas hur? Jag har bett flera gånger om länk till vad det är jag har skrivit som kan tolkas så.
Citat:
Om vi hade diskuterat förmögenhetsskatt så kan jag tänka mig att det skulle kunna leda till en flytt men här snackar vi om inkomstskatt. Vilka länder menar du att höginkomsttagare skulle emigrera till om inte jobbskatteavdraget hade införts?
Vad sägs om Norge?