2013-10-25, 09:50
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
När låginkomsttagaren upptäcker att hela 1000-lappen och mer därtill går åt till kostnader som samhället tidigare täckte tror jag att all eventuell glädje snabbt går upp i rök.

Om man är villig att diskutera platt skatt eller en mindre progressiv skatteskala borde man väl lika gärna kunna tänka sig en platt skattesänkning eller en mindre progressiv skattesänkning. För det är ju just en progressiv skattesänkning som jobbskatteavdraget är.
Jobbskatteavdraget är snarare en regressiv skattesänkning, man får lägre procentuell sänkning ju mer man tjänar.
Citera
2013-10-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En liten tanke till alla som är avundsjuka på att de som tjänar mer får mer (i kronor räknat) av jobbskatteavdraget.

10 personer går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas. De första fyra, de fattigaste, betalar ingenting. Den 5:e betalar 10 kr, den 6:e betalar 30 kr, den 7:e 70 kr, den 8:e 120 kr och den 9:e 180 kr. Den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.

De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder, jag ger 200 kr rabatt på era middagar." Middag för 10 kostar nu 800 kr. Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra, de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del? De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta!

Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala. Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis, den 6:e fick betala 20 kr, den 7:e betalade 50 kr, den 8:e 90 kr, den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr. Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis.

Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat. "Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr", började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e och sa, "men han tjänade 70!". "Precis", sa den 5:e personen, "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!". "Det är sant!", skrek den 7:e personen, "Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!". "Vänta ett tag!", skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!". De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kom inte den 10:e personen till middagen. Skönt tyckte de andra 9 och satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något viktigt. Det fattades 520 kr....

Om allt hade varit frid och fröjd med middagarna innan rabatten erbjöds så hade det varit ett giltigt resonemang. Men i "vårat fall" så var det ju så att de 4 första, som visserligen fick äta gratis, knappt kunde äta sig mätta på sin portion.

Det som "stör mig" med jobbskatteavdragets upplägg är egentligen inte att den som betalar får störst sänkning utan att sänkningsutrymmet för de flesta borde användas till helt andra saker än skattesänkningar överhuvudtaget.

Jag antar att restaurangägaren ( och Borg ) gör antagandet att gruppen tack vare rabatten kommer att återkomma oftare så att han får in stora delar av de 1000 kronorna ändå. Men hur bra är det antagandet? Kommer de att äta middag mer än en gång om dagen för att de får rabatten? Eller måste krögaren sänka kvaliteten på de 5 maträtter som går till gratisätarna för att HAN ska få det att gå ihop?

Om avsikten med jobbskatteavdraget är att få in mer skatt och få fler att jobba mer så är det ett gigantiskt misslyckande. Om avsikten var att göra den största sänkningen skatteuttaget från de som har mest ( eftersom man tycker att dessa redan hjälper till för mycket ) genom att sänka kvaliteten och omfattningen på det gemensamma åtagandet så har man lyckats fullt ut.
Citera
2013-10-25, 10:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Kommer de att äta middag mer än en gång om dagen för att de får rabatten?
De kanske stannar kvar istället för att börja äta på en restaurang som är både bättre och billigare.

Du har visst glömt att svara på mina frågor. Jag antar att det beror på vanlig glömska och upprepar dem:

1. Har en fattig person mer nytta av 1000 kronor än en miljonär har nytta av 2000 kronor?

2. Vilket inlägg har jag skrivit i denna tråd där jag påstår att den ena eller andra skattesatsen är "rätt"?
Citera
2013-10-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
De kanske stannar kvar istället för att börja äta på en restaurang som är både bättre och billigare.

Du har visst glömt att svara på mina frågor. Jag antar att det beror på vanlig glömska och upprepar dem:

1. Har en fattig person mer nytta av 1000 kronor än en miljonär har nytta av 2000 kronor?

2. Vilket inlägg har jag skrivit i denna tråd där jag påstår att den ena eller andra skattesatsen är "rätt"?

1. Självklart. Men är det ett vettigt argument för att ge miljonären 2000 överhuvudtaget? Enligt mig så är jämförelsen oväsentlig. Den fattiga personen har förmodligen mer nytta av 1000 kr än miljonären har av 25000 kr. Varför ska vi då stanna vid de gränser som gäller för jobbskatteavdragen? Dessutom är ju sanningen att den där 1000-lappen ska täcka ökade kostnader för saker som ska betalas enskilt också. På den nedersta raden blir det ingen 1000-lapp kvar. Om ens något överhuvudtaget.

2. Ditt resonemang är ju att miljonären ska ha 2000 kr ( minst? ) eftersom den fattiga har mer nytta av 1000 kr. Hur det ska tolkas på annat sätt än att du tycker att det är en bra fördelning har jag svårt att se framför mig.

Om vi hade diskuterat förmögenhetsskatt så kan jag tänka mig att det skulle kunna leda till en flytt men här snackar vi om inkomstskatt. Vilka länder menar du att höginkomsttagare skulle emigrera till om inte jobbskatteavdraget hade införts?
Citera
2013-10-25, 10:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
1. Självklart.
Bra, då är vi överens.
Citat:
Men är det ett vettigt argument för att ge miljonären 2000 överhuvudtaget?
Det enda "vettiga" argumentet som existerar för skatt på inkomst är att det finns en del gemensamma samhällskostnader som folket demokratiskt väljer att finansiera, och dessa kostnader är såpass höga av någon anledning att det inte kan finansieras via egen vinst eller av andra typer av skatter.

Andra skatter, tex på tobak eller bensin, har andra argument.

Argument som att "den som tjänar mer ska betala mer bara för att han tjänar mer" är inte vettiga utan enbart baserad på avundsjuka.

Citat:
Enligt mig så är jämförelsen oväsentlig.
Den är oväsentlig. Men det var du som påstod att procent inte har betydelse och att fattiga bara inbillar sig att de har nytta av pengarna. Men nu har du ju ändrat dig och det är bra.
Citat:
Dessutom är ju sanningen att den där 1000-lappen ska täcka ökade kostnader för saker som ska betalas enskilt också. På den nedersta raden blir det ingen 1000-lapp kvar. Om ens något överhuvudtaget.
Huruvida det är en sanning eller ej går att diskutera. Huruvida kostnaderna hade ökat även utan skatteavdraget går också att diskutera.
Citat:
2. Ditt resonemang är ju att miljonären ska ha 2000 kr ( minst? ) eftersom den fattiga har mer nytta av 1000 kr.
Är det?
Citat:
Hur det ska tolkas på annat sätt än att du tycker att det är en bra fördelning har jag svårt att se framför mig.
Vilket ska tolkas hur? Jag har bett flera gånger om länk till vad det är jag har skrivit som kan tolkas så.
Citat:
Om vi hade diskuterat förmögenhetsskatt så kan jag tänka mig att det skulle kunna leda till en flytt men här snackar vi om inkomstskatt. Vilka länder menar du att höginkomsttagare skulle emigrera till om inte jobbskatteavdraget hade införts?
Vad sägs om Norge?
Citera
2013-10-25, 12:52
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det enda "vettiga" argumentet som existerar för skatt på inkomst
För sent för att editera. Jag menar skatt på arbete, inte inkomst.
Citera
2013-10-25, 13:09
Medlem
bumbibiffs avatar
som vanligt gynnar det dom med mycket pengar bara =)
Citera
2013-10-25, 14:15
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibiff
som vanligt gynnar det dom med mycket pengar bara =)

Det gynnar alla som betalar skatt, men självfallet blir det så att personer med högre inkomster även får större summor över varje månad eftersom att man betalar BETYDLIGT mer skatt än en lågavlönad.
Citera
2013-10-25, 14:28
Medlem
Citat:
Bra, då är vi överens.

Det enda "vettiga" argumentet som existerar för skatt på inkomst är att det finns en del gemensamma samhällskostnader som folket demokratiskt väljer att finansiera, och dessa kostnader är såpass höga av någon anledning att det inte kan finansieras via egen vinst eller av andra typer av skatter.

Andra skatter, tex på tobak eller bensin, har andra argument.

Argument som att "den som tjänar mer ska betala mer bara för att han tjänar mer" är inte vettiga utan enbart baserad på avundsjuka.

Den är oväsentlig. Men det var du som påstod att procent inte har betydelse och att fattiga bara inbillar sig att de har nytta av pengarna. Men nu har du ju ändrat dig och det är bra.

Huruvida det är en sanning eller ej går att diskutera. Huruvida kostnaderna hade ökat även utan skatteavdraget går också att diskutera.

Är det?

Vilket ska tolkas hur? Jag har bett flera gånger om länk till vad det är jag har skrivit som kan tolkas så.

Vad sägs om Norge?

Nej vi är inte överens. Det är två helt olika situationer och därför är jämförelsen oväsentlig. För den fattige som får 1000 kr som konsumeras tämligen omgående för basala eller nästan basala behov.

Du argumenterar mot mig för att visa att 2000 kr eller mer är helt okej att ge till den som näppeligen "behöver" dem överhuvudtaget utan snarare ska anses vara värda dem bara för att den som knappt har något alls blir glad över 1000 kr?

Att den som har bättre förutsättningar gör en större uppoffring har inget med avundsjuka att göra. I alla fall inte för mig. På samma sätt som jag tycker att det är rättvist att den som har mer bidrar med mer både i absoluta och relativa mått så strävar jag alltid efter att fördela arbetsuppgifter efter förmåga och förutsättningar när något ska utföras i grupp. Det har absolut inget med avundsjuka att göra utan istället att jag tror att det är det optimala sättet att genomföra det som ska göras.

Det är bara när man utgår från att alla som INTE har lika mycket eller lika bra förutsättningar enbart är lata som man kommer fram till den slutsatsen.
Citera
2013-10-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Det gynnar alla som betalar skatt, men självfallet blir det så att personer med högre inkomster även får större summor över varje månad eftersom att man betalar BETYDLIGT mer skatt än en lågavlönad.

Exakt. Det är helt naturligt att det blir så. Halva tråden har använts till att försöka visa att det INTE är så.

Den "rätta frågan" är om det är en önskvärd lösning. Allra helst som de gemensamma pengarna inte räcker till den nivå vi vill ha på de gemensamma verksamheterna.
Citera
2013-10-25, 14:32
Medlem
Den troliga utvecklingen är att staten kommer att kunna fortsätta sänka sin skattenivå, vilket gynnar höginkomsttagare.

Medan kommunerna kommer att få ett allt större behov att höja sina skatter, vilket drabbar alla, även de med låga inkomster.

Varför?

Jo, för de stora kostnadsökningarna i samhället ligger där kommunerna har ansvaret.
Citera
2013-10-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Kommunerna har inte råd med den invandrings politiken staten tvingat på dom.
http://mediamorkar.blogspot.se/2013/...-foten-vi.html
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4893526

Kommunerna blir fattigare ju fler dom släpper in.

Bloggen är en massa rasistsvammel och SR artikeln består av en lokalpolitiker som säger att kommunen inte har råd och en riskpolitiker som säger att det har dom visst det.

Är det dina "bevis"?

Stockholmskommunerna tar emot en hel del flyktingar. Hur förklarar du att dom inte höjer skatten utan att 3 av dom sänker skatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in