• 1
  • 2
2013-10-20, 23:56
Medlem
SanktOlofs avatar
Enligt www.nikonrumors.com ska Nikon inom några månader lansera en kamera i stil och utseende med Nikon FM2. Den kommer ha f-mount och pentaprism.

Nikon FM2 like design
16,2MP 36x23,9 full frame sensor (same as in the D4?)
SD memory card
2016-pixel RGB image sensor
9-cell framing grid display
3D color matrix metering II
Native ISO range: 100-12800 (incl. ISO 50 and ISO 108,200)
5.5 fps for up to 100 shots
3.2" LCD screen
Battery:EN-EL14
Dimensions: 143,5 x 110 x 66,5mm
Weight: 765g
It will come with a new AF-S Nikkor 50mm f/1.8G lens (again, not clear what mount the new lens will have)

Standard F-mount
Pentaprism viewfinder (meaning the camera will not be mirrorless)
The camera will meter even with non-AI lenses down to full aperture
The camera will ship with a new special edition Nikkor 50mm f/1.8G lens to match the look/design of the body
The camera will have physical controls and excellent build quality (which explains the 765g weight)
Expeed 3 processor
Same sensor as in the Nikon D4
Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that
The announcement most likely will take place in the next 1-3 weeks
Citera
2013-10-21, 22:37
Medlem
marshlandleonids avatar
Låter himla intressant. Ska bli spännande och se vad den kan tänkas få för pris. Planen var att byta system till fuji när deras pro2 lanseras, men jag kan få komma att tänka om.
Citera
2013-10-21, 23:47
Medlem
SanktOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshlandleonid
Låter himla intressant. Ska bli spännande och se vad den kan tänkas få för pris. Planen var att byta system till fuji när deras pro2 lanseras, men jag kan få komma att tänka om.

Har tänkt i precis samma banor som du. Är glad att jag väntat nu.

Förhoppningsvis landar priset inte alltför högt över vad en xpro med objektiv kostar. Vilket också motsvarar ungefär vad ett d600 hus kostar.

Om de använder D4ans sensor som nikonrumors utlovar betyder det att vi har sjukt bra ISO-egenskaper att förvänta oss?
Citera
2013-10-22, 15:45
Medlem
oj oj oj nu blev jag riktigt sugen ! hoppas på inte alltför saftigt pris. Antar att "hybrid" biten är sökaren typ som på Fuji X-100.

The camera will have physical controls and excellent build quality

vilken tur att dom påpekade det om ett företag presenterar "bra byggkvalitet" som något extra vad säger det om hur de ser på sina vanliga produkter
Senast redigerad av baconoobea 2013-10-22 kl. 15:48.
Citera
2013-10-22, 16:03
Medlem
SanktOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconoobea
oj oj oj nu blev jag riktigt sugen ! hoppas på inte alltför saftigt pris

The camera will have physical controls and excellent build quality

vilken tur att dom påpekade det om ett företag presenterar "bra byggkvalitet" som något extra vad säger det om hur de ser på sina vanliga produkter

De är nog mycket väl medvetna om att deras lägre modeller har en sådär byggkvalitet. Man ja, kul poäng.

Det känns ändå som att de kommer skrämma bort många kunder med antingen för högt pris eller avsaknad av någon vital funktion. Man kan ju inte tillfredsställa alla. Är priset ok kommer iaf jag bli nöjd.

På andra forum och bloggar snackas det mycket om att det kommer vara en kamera bara avsett för foto.
Ingen popup blixt osv. Låter ändå rätt läckert.
Citera
2013-10-22, 16:50
Medlem
Jo tydligen skulle den inte ha någon video funktion, inget som skrämmer bort mig då jag ju använder mina kameror till just foto.

Har suttit och försökt rationalisera för mig själv varför jag behöver den här kameran den senaste timmen, men har ännu inte hittat någon vinkel som kan försvara ett utlägg på vad som gissningsvis kommer bli över 20k. Alla hål i kamera garderoben är ju fyllda, tänker mig den som dedicerad gatu/var-dag kamera men den nischen fyllde jag ju med x-100. Så någon som har en idé om hur jag skall rationalisera det här
Citera
2013-10-24, 00:17
Medlem
SanktOlofs avatar
Citat:
Jo tydligen skulle den inte ha någon video funktion, inget som skrämmer bort mig då jag ju använder mina kameror till just foto.

Har suttit och försökt rationalisera för mig själv varför jag behöver den här kameran den senaste timmen, men har ännu inte hittat någon vinkel som kan försvara ett utlägg på vad som gissningsvis kommer bli över 20k. Alla hål i kamera garderoben är ju fyllda, tänker mig den som dedicerad gatu/var-dag kamera men den nischen fyllde jag ju med x-100. Så någon som har en idé om hur jag skall rationalisera det här

Bättre ISO och bokeh? Kanske inte värt 20k (eller vad den nu kommer kosta). Du kan ju vänta tills din fuji blir gammal och nikon kommer med en eller två updateringar på kameran. Om du inte är laddad med stålar förstås?

Nikon rumors har för övrigt kommit med lite nya specs från en obeprövad källa som iaf jag hoppas inte är sanna. Folk tjafsar som galningar i kommentarsfältet huruvida dessa nya rykten är på riktigt eller ej.

Osexigt namn (d4h). Kommer kosta 3,000 USD för hus och 3,300 USD med det nya 50mm f/1.8G.

300dollar för ett upphottat 50mm i kit känns som ett skämt. Om det inte har bländarring och är i metall osv. Ja jag är bitter för att jag börjar inse att jag inte kommer ha råd med kameran. Men är det inte mer troligt att det ligger under d800nivå?
Citera
2013-11-04, 15:00
Medlem
SanktOlofs avatar
Imorgon släpps Nikons nya FX-kamera Nikon Df officiellt.

Såhär ser den ut!

http://a.disquscdn.com/uploads/media...5/original.jpg

http://a.disquscdn.com/uploads/media...3/original.jpg

http://a.disquscdn.com/uploads/media...8/original.jpg
Citera
2013-11-04, 15:44
Medlem
meh... inte så sexig som jag hade väntat mig, blev plötsligt ett lätt beslut det får nog bli en D800 till jul istället
Citera
2013-11-04, 16:15
Medlem
SanktOlofs avatar
Citat:
meh... inte så sexig som jag hade väntat mig, blev plötsligt ett lätt beslut det får nog bli en D800 till jul istället

Hade också hoppats på lite mer sexappeal.

Den i silver tyckte jag inte var så snygg. Särskilt inte framifrån.

Den svarta baksidan tyckte jag däremot såg riktigt bra ut. Ser fram emot att pröva den där sökaren!
Citera
2013-11-05, 16:43
Medlem
marshlandleonids avatar
Jag tycker den ser himla snygg ut! Stort men dock, 28 000 med den nya 50 mm - det blir för dyrt för min del. Konstigt nog verkar den bara säljas som ett kit, åtminstone i Sverige. Får se vad det blir i stället, kanske behåller min d90 ett tag till.
Senast redigerad av marshlandleonid 2013-11-05 kl. 16:46.
Citera
2013-11-05, 17:56
Medlem
503s avatar
Helt klart ett vettigt system utifrån mina kriterier.
En sådan eller en motsvarande kamera kommer jag köpa om något år när priserna nått ner till försvarbar nivå.
Nu köpte jag ju även nyligen nytt system, så det ska få jobba av sig lite först innan det blir aktuellt med byte.
Ska nog däremot ta och investera i en vettig manuell Nikon-glugg innan dom skjuter iväg rent prismässigt. Får ju ändå användning för det på mitt analoga nikonsystem.

Men det här är som sagt ett steg i rätt riktning för mig.
Det kanske inte tilltalar alla, men det finns det ingenting som gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in