Citat:
Ursprungligen postat av
slicklapp
Slappna av! vad du än gör sätt dig inte i andrahandsträsket! Varför så rädd? du verkar har hyfsade marginaler, passa på att byffa upp en buffer medans räntan är låg. Låtsas som pm räntan är 7%, spara mellanskillnaden och du vet att du klara den nivån. dessutom har du lyckats spara en slant!
Min lya är tio gånger dyrare än min årsinkomst och jag var panikslagen ett tag, men ny har jag en buffert på 300 tusen som ger mig en trygghet.
Jag har gkort precis som jag beskriver ovan i fyra år!
Ja, det är ett bra råd. Jag gör likadant med skillnaden att jag amorterar hälften av deltat mellan kalkylränta och faktisk ränta då jag redan har mycket goda buffertar. Det finns många åsikter om amorteringens vara eller icke vara, men då jag bor på landsort och rimliga möjligheter att bli skuldfri innan 60 så satsar jag på det.
I TS fall, anser jag att TS måste rannsaka sig själv om h*n vill vara kvar eller komma tillbaka i Stockholm efter en utlandsvistelse eller om flytten blir permanent? Jag känner många Stockholmare som arbetat utomlands i några år men sedan kommer de flesta av dem hem. Vill man då till Stockholm så kan man mycket väl mötas av ännu högre bostadspriser och svårigheter att hitta ett boende. I det fallet hade det varit en bra idé att behålla lägenheten. Med tanke på de förmånligare reglerna för andrahandsuthyrning så kan h*n rent utav tjäna en slant mot risken att andrahandsgästen skulle missköta sig.
Är utlandsplanerna verkligen konkreta och TS tror sig behöva köpa ett boende dit h*n ska flytta så förändrar det läget. Det verkar dock som att det är site-transfer inom bolaget och då brukar man kunna få rätt så mycket från företaget med boende. Svårigheten att hitta hyresrätter i Stockholm gäller ju långt ifrån hela världen.