Citat:
Ursprungligen postat av
oneofmany
Du kan ju fråga Alex Schulman hur hans manöver med att sälja inför kraschen har fungerat?
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid579.dbp.asp (december 2010).
Har svårt att se någon bestående svacka i Stockholm, men visst allt är ju möjligt. Skulle det bli så att priserna har gått ner precis när du ska flytta så är det väl bara att hyra ut i andra hand medan du väntar på att prisläget stabiliserar sig? Du kan ju inte på förhand veta hur du kommer att trivas i "riktiga" världen utanför ankdammen.
Är det däremot så att du sitter i ett för dyrt boende till dina inkomster, ja då är det kanske läge att sälja ändå. Att en reducering av värdet med 30% motsvarar tre årslöner är en kraftig varningsflagg i mina ögon.
Jag kan hålla med dig att på en längre sikt är det nog ingen dålig affär att köpa en lägenhet även i nuläget. Det jag är orolig för är att räntorna stiger, då tror jag att många kommer ha problem att betala sina räntor.
En annan sak som oroar mig är att jag känner att det är liknande "vibbar" nu i världen som det var precis innan finanskrisen. Dvs alla vet att det är riktigt osäkert nu i världen med alla stora statsskulder, men det känns som att alla lever i någon sektlikande tro att allt kommer lösa sig på något magiskt vis.
Jag skulle därför vilja lägga om mina tillgångar på något lite säkrare eller iaf inte satsa det mesta på ett kort som jag gör nu.
Angående att 30% är lika med tre årslöner så håller jag med att det är mycket. Jag tror dock inte detta är något ovanligt i Stockholm och det är ännu en anledning till att marknaden är skev. Jag kommer nog dock inte ha några stora problem att betala räntor och liknande även vid ränteökningar. Det är som sagt värdeminskningen jag är mest orolig för.
Vad gör att du tror att det inte kommer en krasch?