• 1
  • 2
2013-10-20, 23:54
Medlem
Tjenare,

Jag bor i Stockholm och äger en bostadsrätt. Jag har lån på ungefär 75% av värdet och jag tror att det är rätt stor chans att en bostadskrasch kommer inom 0-2 år.

Om lägenheten skulle sjunka med 30 % så skulle jag förlora ungefär 3 årslöner, vilket skulle göra mig en mycket fattigare man.

Valen jag känner att jag har är att sälja lägenheten och skaffa ett andrahandskontrakt till ockerhyra för att sitta i den och vänta tills kraschen kommer och då eventuellt köpa en ny lägenhet. Det andra valet är att bo kvar och hoppas att det inte blir en krasch inom en snar framtid.

Problemet med första valet är att jag är inte särskilt sugen på att sätta mig i andrahands träsket då det är jobbigt, dyrt och oftast sämre lägenheter jag har nu.

Det jag hoppas på är att jag inom ett halvår blir förflyttad utomlands så att jag kan sälja lägenheten, ta hem vinsten och skaffa en vacker mö. Dock är inget av det säkert. Skulle jag hitta ett förstahands kontrakt skulle jag ta det på direkten men jag tror inte det är värt att köpa ett kontrakt på svarta marknaden.

Diskussionsunderlag:

Vad hade ni gjort i min sits?
Är det någon som är i en liknande sits?
tror ni att en bostads krasch kommer?
Senast redigerad av Henley 2013-10-20 kl. 23:57. Anledning: Felstavningar
Citera
2013-10-20, 23:58
Medlem
whiteblacks avatar
Vad jobbar du med? Kan du inte flytta till någon avlägsen stad o jobba där priserna är mycket längre alternativt leva en del på vinsten
Citera
2013-10-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Vad jobbar du med? Kan du inte flytta till någon avlägsen stad o jobba där priserna är mycket längre alternativt leva en del på vinsten

Jag vill helst inte byta jobb. Jag har ett riktigt bra jobb som gör att jag i framtiden har riktigt stora möjligheter att tjäna ordentligt med pengar.

Att leva på vinsten låter lockande, men det räcker bara några år. Vad ska jag göra när de är slut och jag inte har varken jobb eller pengar.
Citera
2013-10-21, 00:31
Medlem
Andrahand med ockerhyra kanske ändå kan löna sig på kortare sikt. Annars kanske du kan få något förstahandskontrakt på lägenhet i någon förort.
Citera
2013-10-21, 07:20
Medlem
Du kan ju fråga Alex Schulman hur hans manöver med att sälja inför kraschen har fungerat? http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid579.dbp.asp (december 2010).

Har svårt att se någon bestående svacka i Stockholm, men visst allt är ju möjligt. Skulle det bli så att priserna har gått ner precis när du ska flytta så är det väl bara att hyra ut i andra hand medan du väntar på att prisläget stabiliserar sig? Du kan ju inte på förhand veta hur du kommer att trivas i "riktiga" världen utanför ankdammen.

Är det däremot så att du sitter i ett för dyrt boende till dina inkomster, ja då är det kanske läge att sälja ändå. Att en reducering av värdet med 30% motsvarar tre årslöner är en kraftig varningsflagg i mina ögon.
Citera
2013-10-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Du kan ju fråga Alex Schulman hur hans manöver med att sälja inför kraschen har fungerat? http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid579.dbp.asp (december 2010).

Har svårt att se någon bestående svacka i Stockholm, men visst allt är ju möjligt. Skulle det bli så att priserna har gått ner precis när du ska flytta så är det väl bara att hyra ut i andra hand medan du väntar på att prisläget stabiliserar sig? Du kan ju inte på förhand veta hur du kommer att trivas i "riktiga" världen utanför ankdammen.

Är det däremot så att du sitter i ett för dyrt boende till dina inkomster, ja då är det kanske läge att sälja ändå. Att en reducering av värdet med 30% motsvarar tre årslöner är en kraftig varningsflagg i mina ögon.

Jag kan hålla med dig att på en längre sikt är det nog ingen dålig affär att köpa en lägenhet även i nuläget. Det jag är orolig för är att räntorna stiger, då tror jag att många kommer ha problem att betala sina räntor.

En annan sak som oroar mig är att jag känner att det är liknande "vibbar" nu i världen som det var precis innan finanskrisen. Dvs alla vet att det är riktigt osäkert nu i världen med alla stora statsskulder, men det känns som att alla lever i någon sektlikande tro att allt kommer lösa sig på något magiskt vis.

Jag skulle därför vilja lägga om mina tillgångar på något lite säkrare eller iaf inte satsa det mesta på ett kort som jag gör nu.

Angående att 30% är lika med tre årslöner så håller jag med att det är mycket. Jag tror dock inte detta är något ovanligt i Stockholm och det är ännu en anledning till att marknaden är skev. Jag kommer nog dock inte ha några stora problem att betala räntor och liknande även vid ränteökningar. Det är som sagt värdeminskningen jag är mest orolig för.

Vad gör att du tror att det inte kommer en krasch?
Citera
2013-10-22, 09:34
Medlem
Du blir inte fattigare bara för att bostadens värde sjunker tillfälligt. Så länge du har kvar din inkomst och klarar av lånen så kommer inte banken sparka ut dig ur lägenheten. Ge fan i att omvärdera lägenheten när kraschen kommer så sitter du ju bra där du gör?
Citera
2013-10-22, 09:42
Medlem
CockneyRejects avatar
varför tror alla att det kommer en bostadskrasch snart?? bara för att lägenhetspriserna stiger ofantligt mycket betyder det inte att de kommer åka ner snart. Sthlm ökar med ca 100 invånare per dag. Bostadsrätter kommer bara att bli dyrare tills antingen att räntan höjs som fan( med tanke på att de flesta ändå väljer fast ränta så kvittar det) eller att folk skulle börja flytta ut ur sthlm.
Citera
2013-10-22, 11:46
Medlem
Jag har flera i min bekantskapskrets som sålt och flyttat ner sig för att inte ta så stor smäl om en bostadskrasch inträffar. Dom bor i stockholm.
Citera
2013-10-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henley
Vad gör att du tror att det inte kommer en krasch?

Det kan komma en "krasch", men jag tror inte att den blir bestående så länge som Stockholm behåller sin attraktionskraft. Jag vidhåller dock att om en 30 % nedgång motsvarar tre årslöner så är boendet för dyrt. Säg att en lägenhet kostar 3 MSEK, 30% av det är 900 000 vilket skulle motsvara en årslön på 300 000 vilket i sin tur motsvarar en månadslön på 25 000, en högst ordinär inkomst med andra ord. En månadslön på 25 000 räcker inte långt för att betala räntorna om vi får ett hyfsat normalt ränteläge med en ränta på någonstans mellan 4 och 6%. (mellan 63 000 och 94 500 i årsränta vid 75% belåning). Det vill till att ha rejäla buffertar för att klara perioder med ofrivillig arbetslöshet, sjukdom eller annat inkomstbortfall.
Citera
2013-10-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockneyReject
varför tror alla att det kommer en bostadskrasch snart?? bara för att lägenhetspriserna stiger ofantligt mycket betyder det inte att de kommer åka ner snart. Sthlm ökar med ca 100 invånare per dag. Bostadsrätter kommer bara att bli dyrare tills antingen att räntan höjs som fan( med tanke på att de flesta ändå väljer fast ränta så kvittar det) eller att folk skulle börja flytta ut ur sthlm.

Jag känner att det är kommentarer som dessa som gör att jag blir orolig. Detta är lite definitionen av en bubbla, när folk säger att det inte finns en chans att förlora pengar. Subprime lån var också säkra investeringar, på samma sätt som fastigheter i början på 90-talet var.

Dock håller jag lite med om argumentationen att så länge det finns folk som behöver lägenhet och så länge folk har råd så kommer priserna inte att krasha. Frågan är bara hur mycket högre kan priserna stiga eller räntorna gå innan folk inte har råd längre och jag tror att det börjar närma sig.
Citera
2013-10-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det kan komma en "krasch", men jag tror inte att den blir bestående så länge som Stockholm behåller sin attraktionskraft. Jag vidhåller dock att om en 30 % nedgång motsvarar tre årslöner så är boendet för dyrt. Säg att en lägenhet kostar 3 MSEK, 30% av det är 900 000 vilket skulle motsvara en årslön på 300 000 vilket i sin tur motsvarar en månadslön på 25 000, en högst ordinär inkomst med andra ord. En månadslön på 25 000 räcker inte långt för att betala räntorna om vi får ett hyfsat normalt ränteläge med en ränta på någonstans mellan 4 och 6%. (mellan 63 000 och 94 500 i årsränta vid 75% belåning). Det vill till att ha rejäla buffertar för att klara perioder med ofrivillig arbetslöshet, sjukdom eller annat inkomstbortfall.

Ja håller med dig även om jag överdrev lite. Min lägenhet är ungefär värd 8 ggr min årslön efter skatt. Jag har själv räknat med att jag klarar räntor upp till 5 % bra vid 6-7 % börjar det bli tråkigt och allt över det måste jag flytta till nått billigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in