2013-10-20, 21:54
Medlem
Uran233s avatar
Nån med erfarenhet som etnisk svensk att lära sig (lite) somaliska? Vad anser somalier generellt att man lär sig deras språk? Jag har t.ex. rest omkring i Kina med lite basala kinesiskakunskaper vilket var mycket uppskattat. Man har ju dock hört att t.ex. japaner inte är så glada i att andra lär sig deras språk.

I mina öron låter fonologin väldigt lik arabiska, (de språken ska ju vara besläktade om än på MYCKET långt håll), och just de glottala fonemen är ju otroligt svårt att ens veta hur man ska börja lära sig uttala det.

Det råkar inte finnas nån somalier här som kan ge en tips? Det bästa vore ju att hitta en somalier i ens närhet som man kan öva med.
Citera
2013-10-20, 22:06
Medlem
Vad tänker du är nyttan med att kunna somaliska? Personligen föredrar jag vackra språk, men upplever generellt att utländska personer uppskattar när någon tagit sig tid att lära sig.
Citera
2013-10-20, 22:10
Medlem
https://www.google.se/#q=somaliska%20spr%C3%A5kkurs

http://www.youtube.com/results?search_query=speaking+somali&oq=speaking+s omali&gs_l=youtube.3..0l2j0i5l8.6230.9470.0.9728.2 2.16.1.3.3.2.58.692.15.15.0...0.0...1ac.1.11.youtu be.lgs sD0_mYn4
Citera
2013-10-20, 22:11
Medlem
Hagganss avatar
Va fan. Kinesiska kan jag verkligen förstå nyttan av att kunna, men somaliska? Den enda anledningen till att kunna det är väl om man jobbar på soc?
Citera
2013-10-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haggans
Va fan. Kinesiska kan jag verkligen förstå nyttan av att kunna, men somaliska? Den enda anledningen till att kunna det är väl om man jobbar på soc?
det vore kul att höra hur mycket skit de snackar om oss på tuben t.ex.
Citera
2013-10-20, 22:22
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciz
Vad tänker du är nyttan med att kunna somaliska? Personligen föredrar jag vackra språk, men upplever generellt att utländska personer uppskattar när någon tagit sig tid att lära sig.

Jag har inga pengar att lägga på resor, så det blir ju billigare att resa till Somalia inne i det mångkulturella Sverige, eller "Håll dina vänner nära men dina fiender ännu närmare".

Nä skämt åsido, jag har ett allmänt intresse av språk, jag tänker inte så mycket på nyttan direkt. Har funderat tidigare på att sätta in mig i Hausa eller Swahili från den Afrikanska kontinenten, men somaliska har man väl lättast att hitta här som talar. Det är ju kul att göra helt onormala grejjer, helt enkelt. Och kanske få lite insikt i Somalia och somaliers liv, alltid en erfarenhet.
Citera
2013-10-20, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
det vore kul att höra hur mycket skit de snackar om oss på tuben t.ex.

Haha! Det vore det onekligen. Om det är motivation nog så är det bara att köra. Lär ju dock vara rätt så kämpigt att lära sig ett främmande språk, iallafall afrikanska.
Citera
2013-10-20, 22:37
Medlem
Neandertals avatar
Jag skulle också gärna kunna somaliska och arabiska så att jag kunde smygfilma dem, översätta och göra en dokumentär om islamism och hat mot svenska samhället. Sen skulle man ju säkert kunna få jobb på SÄPO! ;-)
Citera
2013-10-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Jag har inga pengar att lägga på resor, så det blir ju billigare att resa till Somalia inne i det mångkulturella Sverige, eller "Håll dina vänner nära men dina fiender ännu närmare".

Nä skämt åsido, jag har ett allmänt intresse av språk, jag tänker inte så mycket på nyttan direkt. Har funderat tidigare på att sätta in mig i Hausa eller Swahili från den Afrikanska kontinenten, men somaliska har man väl lättast att hitta här som talar. Det är ju kul att göra helt onormala grejjer, helt enkelt. Och kanske få lite insikt i Somalia och somaliers liv, alltid en erfarenhet.

"like a country INSIDE A COUNTRY"
Även jag har ett stort allmänt språkintresse så jag förstår dig på ett vis även om just somaliska är relativt långt ner på min lista.
Jag "lär mig" hellre persiska, kurdiska, eller något annat lite "mjukare" språk. Mitt intresse i att låta som en arg orc är i bästa fall svalt.
Citera
2013-10-21, 01:10
Medlem
Lika bra att börja nu då somaliska blir det största språket i Sverige inom några år
Citera
2013-10-21, 02:17
Medlem
Shuffless avatar
Otroligt onödigt språk att lära sig. Varken vackert eller användbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Liridonk
Lika bra att börja nu då somaliska blir det största språket i Sverige inom några år
Haha..
Citera
2013-10-21, 20:10
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Otroligt onödigt språk att lära sig.
Vissa människor älskar kunskap, och vill lära sig så mycket som möjligt om allting. Sen finns det såna som du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in