• 1
  • 2
2013-10-20, 21:28
Medlem
Risk för att jag spelat alldeles för mycket FM i kombination med alkohol idag, men detta är något jag funderar på.

Finns det något typ av program som klubbar och agenter använder sig av? (Jag har hört att det finns ett program som scouter/agenter använt sig av, där det läggs in rapporter om spelare osv.)

Tidningar använder ofta uttrycket "Spelare XXXX XXXX har blivit transferlistad", hur kan andra klubbar veta om en spelare är transferlistad?

Är det så att klubbar helt enkelt bara ringer/faxar/mailar andra klubbar med bud/intresseanmälan?

Tacksam för svar, även spydiga kommentarer om hur dum jag är.
Citera
2013-10-20, 21:31
Medlem
haha bara idioter som alltid ska vara spydiga på FB.

Personligen har jag ingen anning men det kanske finns något sådant program, fast låter orimligt fast det gör ju allt annat också (Hack risken etc)
Citera
2013-10-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
haha bara idioter som alltid ska vara spydiga på FB.

Personligen har jag ingen anning men det kanske finns något sådant program, fast låter orimligt fast det gör ju allt annat också (Hack risken etc)

Det var det som var grejen angående det scout-programmet jag har läst om. Någon hade hackat sig in på användaren till en PL-klubb tror jag och läckt eventuella transfers.

Men som man läser ibland under silly season så faxar klubbarna papper osv. som ibland inte hinner komma fram. Men känns ju som att i den dyra moderna fotbollen som finns så måste det ju finnas något typ av teknik (ett program) för allt detta?
Citera
2013-10-20, 21:50
Medlem
chran508s avatar
Jag är sjukt intresserad över hur transfers går till de sista timmarna på deadline day.
Citera
2013-10-20, 22:00
Medlem
sven33s avatar
Varför skulle olika klubbar, agenter och scouter dela med sig av denna mycket värdefulla information till deras konkurrenter? Tanken faller på sin egen orimlighet. Det är klart att enskilda klubbar/agenter har någon form av elektroniska register om vad de håller på med men dessa behåller man med all säkerhet för sig själva.

"Transferlistad" har jag aldrig hört. Varför skulle klubbar behöva skriva ner vilka spelare de håller på att värva i ett elektroniskt program?
Senast redigerad av sven33 2013-10-20 kl. 22:02.
Citera
2013-10-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Varför skulle olika klubbar, agenter och scouter dela med sig av denna mycket värdefulla information till deras konkurrenter? Tanken faller på sin egen orimlighet. Det är klart att enskilda klubbar/agenter har någon form av elektroniska register om vad de håller på med men dessa behåller man med all säkerhet för sig själva.

"Transferlistad" har jag aldrig hört. Varför skulle klubbar behöva skriva ner vilka spelare de håller på att värva i ett elektroniskt program?

transferlistad innebär att en spelare är "listad" för försäljning.
Citera
2013-10-20, 22:11
Medlem
Citat:

Man listar spelare på transfern så andra klubbar kan veta vilka spelare som är tillgängliga (Vilket gör de billigare å mindre tjafs osv)
Citera
2013-10-20, 22:14
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frontierlast123
Tidningar använder ofta uttrycket "Spelare XXXX XXXX har blivit transferlistad", hur kan andra klubbar veta om en spelare är transferlistad?
Antar att det är spelarens agent som börjar lägga ut krokar till höger och vänster om hans spelare är aktuell för transfer?
Citera
2013-10-20, 22:27
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Man listar spelare på transfern så andra klubbar kan veta vilka spelare som är tillgängliga (Vilket gör de billigare å mindre tjafs osv)

Det är jag mycket tveksam till. NHL är den enda liga där jag vet ur det går till då de är väldigt transparenta med hur transferprocessen går till. Där fungerar det så att General managern ringer upp motsvarande i andra lag och hör efter om spelarna man är intresserad av är tillgängliga. Har svårt och se att det skulle vara mer digitaliserat än så i Europa.

Det finns ju inte direkt hundratals spelare som passar det man är ute efter och bland de kanske 10-tals man är intresserad av så är det ju rimligare att man fysiskt kontaktar berörda klubbar istället för att bygga upp ett extremt riskabelt hemligt program som man på något sätt ska lyckas implementera på i stort sätt alla klubbar i Europa. Dessutom finns det ju den stora taktiska aspekten i att inte ha en lista med alla spelare man kan tänkas sälja som konkurrerande klubbar kan ta del av.
Citera
2013-10-20, 22:29
Medlem
Citat:
Det är jag mycket tveksam till. NHL är den enda liga där jag vet ur det går till då de är väldigt transparenta med hur transferprocessen går till. Där fungerar det så att General managern ringer upp motsvarande i andra lag och hör efter om spelaren man är intresserad av är tillgänglig. Har svårt och se att det skulle vara mer digitaliserat än så i Europa.

Det finns ju inte direkt hundratals spelare som passar det man är ute efter och bland de kanske 10-tals man är intresserad av så är det ju rimligare att man fysiskt kontaktar berörda klubbar istället för att bygga upp ett extremt riskabelt hemligt program som man på något sätt ska lyckas implementera på i stort sätt alla klubbar i Europa. Dessutom finns det ju den stora taktiska aspekten i att inte ha en lista med alla spelare man kan tänkas sälja som konkurrerande klubbar kan ta del av.

Sant, förstår bra förklaring Har ingen koll på NHL men låter rimligt!
Citera
2013-10-20, 22:34
Medlem
Citat:
Det är jag mycket tveksam till. NHL är den enda liga där jag vet ur det går till då de är väldigt transparenta med hur transferprocessen går till. Där fungerar det så att General managern ringer upp motsvarande i andra lag och hör efter om spelarna man är intresserad av är tillgängliga. Har svårt och se att det skulle vara mer digitaliserat än så i Europa.

Helt logiskt! Bra skrivet MEN, jag tänker tex. när en klubb bestämt sig för att göra sig av med en spelare som inte längre ingår i lagets planer. Känns ju tveksamt att klubben i sig ringer runt till andra klubbar och informerar att "XXX XXX" är tillgänglig för försäljning, eller?
Citera
2013-10-20, 22:42
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frontierlast123
Helt logiskt! Bra skrivet MEN, jag tänker tex. när en klubb bestämt sig för att göra sig av med en spelare som inte längre ingår i lagets planer. Känns ju tveksamt att klubben i sig ringer runt till andra klubbar och informerar att "XXX XXX" är tillgänglig för försäljning, eller?

Det är sällan en klubb vill göra sig av med en spelare utan att media får nys på det och då snackas det oftast betydligt tidigare än så bland scouterna. Skulle omvärlden fått för sig att en spelare sitter stensäkert i en klubb när så inte är fallet kan ju klubben om inte annat lite diskret läcka sådan info till media och inom kort lär intresserade klubbar höra av sig.

Har man en väldigt oattraktiv spelare kanske det inte finns något direkt intresse men i de fallen är det nog spelarens agent som får ringa runt och sälja in sin klient.
Senast redigerad av sven33 2013-10-20 kl. 22:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in